شناسهٔ خبر: 48158 - سرویس مسکن و شهرسازی

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

لایحه تبدیل باغات کن به پارک عمومی تدوین و به مجلس می‌رود/ هشدار نسبت به فرونشست دشت‌های تهران/ ۱۳ برنامه ایران برای سازگاری با اقلیم

گزارش آخر هفته تصمیم‌گیری برای تبدیل باغات کن به پارک عمومی در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، تشریح برنامه ملی بازآفرینی در محلات هدف، هشدار نسبت به فرونشست دشت‌های جنوب تهران، تلاش برای تبدیل مقررات ملی وکنترل ساختمان به خواست عمومی شهروندان و احتمال ادغام سازمان مدیریت بحران با مدیریت بحران شهرداری تهران به دلیل کمبود اعتبارات، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تشریح جزئیات برنامه ملی بازآفرینی در محلات هدف از سوی وزیر راه و شهرسازی و تاکید بر بازگشت به بافت میانی شهرها، برگزاری چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری و رد مصوبه کمیسیون ماده ۵ در مورد باغات کن و اعلام تبدیل باغات کن به پارک عمومی، هشدار نسبت به فرونشست دشت‌های جنوب تهران و تهدید جان ۲ میلیون نفر، جزئیات ۱۳ برنامه ایران در سازگاری با تغییر اقلیم، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

همچنین، مصوبه شورای عالی در مورد تعیین محدوده نهایی شهر لواسان، تصمیم شورای عالی برای احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی زاهدان، مصوبات ۶ بندی سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، تاکید معاون مسکن و ساختمان برای تبدیل مقررات ملی و کنترل ساختمان به خواست عمومی شهروندان، اتمام بازنگری طرح تفصیلی تهران تا پایان سال ۹۷ و کلنگ‌زنی ساختمان ۱۰ طبقه جدید پلاسکو در ۲۹ دی ماه، احتمال ادغام سازمان مدیریت بحران با مدیریت بحران شهرداری تهران به دلیل کمبود اعتبارات و تجهیزات بخش دیگری از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تشریح برنامه ملی بازآفرینی در محلات هدف

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در تشریح جزئیات برنامه ملی بازآفرینی در محلات هدف با تاکید بر بازگشت زندگی به بافت میانی شهرها، گفت: امروزه ما باید زندگی را بار دیگر به بافت‌میانی شهرها بازگردانده و بافت تاریخی و فرهنگی آن را دریابیم. این مناطق دارای امتیازات فراوانی نسبت به یک بیابان برای اجرای پروژه‌های مسکنی هستند که جریان داشتن زندگی، وجود جمیعت و برخورداری آنها از تمامی امکانات زیربنایی از جمله آن به شمار می‌رود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

لایحه تبدیل باغات کن به پارک عمومی تدوین و به مجلس می‌رود

وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶ در بررسی طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن، ضمن رد مصوبه کمیسیون ماده ۵ و اعلام مغایرت اساسی آن با طرح‌های بالادستی، گفت: معتقدم صیانت از باغات کن آنقدر اهمیت دارد که باید ردیف بودجه برای حفظ آن اختصاص یابد و ما در سیستم اجرایی تلاش می‌کنیم تا این کار را محقق کنیم.

آخوندی در بخشی از سخنان خود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت به شهرداری تهران، سالیانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان کمک می‌کند که می‌تواند در قبال این کمک، صیانت از باغات کن و  تبدیل آن به پارک عمومی را نیز مطالبه کند. در عین‌حال، می‌تواند کمک‌های خود را به شهرداری تهران، مشروط به ارتقای حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت محیط‌زیست کند.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: اشکال کار این است که دولت در ۱۲ سال دوران مسئولیت آقای قالیباف بر شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیاردتومان به شهرداری تهران کمک کرد و به جای آنکه آن کمک‌ها تبدیل به کیفیت بخشیدن به حمل و نقل عمومی و بهبود محیط‌زیست پایتخت شود تبدیل به پل صدر شد که مورد انتقاد ما است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعیین خطوط قرمز شورای‌عالی شهرسازی برای کمیسیون‌های ماده ۵

طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن (مصوب کمیسیون ماده ۵)، ارایه گزارش پیرامون استفاده از فناوری‌های نوین در تهیه عکس و نقشه شهرها و تعیین‌تکلیف شورای‌عالی در خصوص توسعه شهر صنعتی ماموت در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی در سال ۹۶، طرح، بررسی و تعیین‌تکلیف شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که بررسي موضوع باغات کن از سوی شورای‌عالی شهرسازی و مصوبه كميسيون ماده پنج در اين خصوص خود دليلي بر توجه ويژه شورا بر حفظ باغات اين منطقه است، افزود: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه چهاردهم شورا، تشخیص داد که طرح ارایه شده برای باغات کن به ویژه شبکه پیشنهادی و پهنه کاربری پیشنهاد شده، مغایرت اساسی با طرح جامع دارد و با اجرای آن، باغات تخریب خواهند شد. شاهد آن نیز ساخت و سازهایی هستند که در ساير مناطق بويژه منطقه يك به واسطه آنها منجر به نابودي باغات اين منطقه شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ابلاغ مصوبه شورا درباره احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی شهر زاهدان

همچنین در هفته گذشته، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان مصوبه شورا را درباره مغایرت اساسی؛ تغییر کاربری اراضی از فضای سبز به درمانی جهت احداث بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی در شهر زاهدان ابلاغ کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تلاش برای تبدیل مقررات ملی و کنترل ساختمان به خواست عمومی شهروندان

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت با تاکید بر تبدیل مقررات ملی و کنترل ساختمان به خواست عمومی شهروندان و‌تلاش برای فرهنگ‌سازی و ترویج مقررات گفت : وقتی صحبت از ترویج می‌شود به این معناست که اصول و کدهایی فنی وجود دارد که متاسفانه یا جامعه به درستی از آنها آگاه نیست و یا علی رغم آگاهی آنها را نادیده می گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

شورای اعتلای معماری تشکیل می‌شود

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام راه‌اندازی کمیته مشترک معاونت معماری و شهرسازی و گروه معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان از تشکیل شورای اعتلای معماری در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: از ظرفیت‌ها و ابزار شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای حل بحران‌ها و چالش‌های موجود در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی، نهایت بهره را خواهیم برد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تهیه برنامه اقدام مشترک توسط ستادملی و وزارت ورزش و جوانان

مصوبات سی و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش حاشیه‌نشینی شهر چابهار، ارائه گزارش اقدامات مسئولیت اجتماعی جامعه نیکوکاری ابرار و ارائه آیین‌نامه نحوه فعالیت شواری تلفیق کارگروه‌های تخصصی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار طی ۶ بند اعلام شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت تدوین قانون افزایش تاب‌آوری در برنامه‌های توسعه

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح ۱۳ برنامه و اقدامی که ایران برای سازگاری با تغییر اقلیم که در سطح جهان و ایران رخ می دهد، گفت: در اجلاس پاریس، ایران متعهد شد تا سال ۲۰۳۰، ۱۲ درصد تولید دی اکسیدکربن را کاهش دهد که اقدامات اجرایی آن از سال ۲۰۲۰ میلادی شروع خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

هشدار نسبت به فرونشست دشت‌های جنوب تهران و تهدید جان ۲ میلیون نفر

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آخرین وضعیت فرونشست جنوب تهران و حفر چاه‌های غیرمجاز را در آن منطقه، تشریح کرد و گفت: بر اساس اطلاعات، طول خط راه آهن قرار گرفته در زون فرونشست حدود ۱۲۰ کیلومتر است. همچنین بر همین اساس ۲۵ کیلومتر از خطوط مترو در همین زون واقع‌ شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح الزامات حضور پیمانکاران در بافت‌های فرسوده

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه محله به‌ عنوان واحد برنامه‌ریزی اجرایی و عملیاتی در رویکرد جدید نوسازی بافت‌های فرسوده شهری مورد توجه است، گفت: در این راستا به‌ منظور نوسازی و بازآفرینی، مقیاس محله مورد هدف است به‌ نحوی‌ که ابعاد اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و کالبدی محله با مشارکت کلیه ذی‌مدخلان مورد توجه است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه آمار رفع تعرض و تصرف اراضی ملی و دولتی در آذرماه

سرهنگ عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت اراضی ملی و دولتی ضمن تشریح اقدامات یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی در آذرماه سال جاری از تشکیل ۸۵ فقره پرونده، اجرای ۶۳ مورد حکم قطعی و رفع تعرض و تصرف ۲۱۳ مورد به اراضی ملی و دولتی خبر داد و گفت: ۸۵ فقره تشکیل پرونده و ۶۳ فقره احکام قطعی که عموما مربوط به سنوات قبل بود و شامل رفع تصرف، قلع و قمع و حتی تخلیه منازل سازمانی می‌شد در ماه گذشته توسط فرماندهان یگان حفاظت انجام شد که اجرای ۶۳ فقره حکم قضایی برای ۶۳.۴ هکتار بوده و ارزش آنها نیز ۱۲ میلیاردتومان برآورد شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

احتمال ادغام سازمان مدیریت بحران با مدیریت بحران شهرداری تهران

در هفته گذشته، همچنین، اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران بر کمبود اعتبارات و تجهیزات سازمان مدیریت بحران در مقابله با زلزله احتمالی تهران و ادغام این سازمان با مدیریت بحران شهرداری تهران تاکید کردند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)