شناسهٔ خبر: 48173 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل‌جاده‌ای اعلام کرد:

رشد ۲۰ درصدی ترانزیت کالا در ۹ ماهه سال جاری

ترانزیت به گفته رضا نفیسی طی ۹ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از۶ میلیون و ۸۰۷ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حملونقل جاده‌ای، رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: با وجود برخی مسائل و رخدادهای منطقه‌ای كه اخیراً باعث توقف ترانزیت ورودی كالا از برخی مرزهای غربی گردیده بود با این حال ترانزیت كالا در مجموع در طی مدت مذكور شاهد رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل بوده است بطوریكه از مجموع كالاهای ترانزیت شده، بیش از یك میلیون و ۹۹۶ هزار تن مواد نفتی و حدود ۴ میلیون و ۸۱۱ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین كالاهای عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج، گازوئیل، لاستیك و پنبه بوده است.

مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی افزود: در مدت زمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهیدرجایی با ۲ میلیون و ۴۵۴ هزار تن معادل ۳۶ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار می‌رود.

پس از آن مرزهای پرویزخان علی رغم غیرفعال بودن آن در ماه های اخیر بااینحال به واسطه فعالیت قابل توجه این مرز در شش ماهه ابتدایی سال كه خود بیانگر اهمیت این مرز در ترانزیت مواد نفتی می‌باشد، با ۱۵ درصد و بازرگان با ۱۱ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. نفیسی بیشترین حجم تردد كامیون‌های حامل بار ترانزیتی را كماكان همانند ماههای گذشته سال‌جاری از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد كه عمدتاً به جهت ترانزیت فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی در پایان با قدردانی از همت بخش خصوصی مرتبط با امر ترانزیت كالا در كشور، خاطرنشان كرد: از سرگیری ترانزیت فرآورده‌های سوختی از مسیر جمهوری اسلامی ایران و تلاش و فعالیت تشكل‌های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین‌المللی دركنار اقدامات و رایزنی‌های منطقه ای گسترده‌ دستگاههای ذیربط از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از كشور بوده است. نفیسی ابراز امیدواری كرد با از سرگیری فعالیت مرزهای باشماق و پرویزخان شاهد تداوم روند صعودی ترانزیت برای ماههای آتی باشیم.