شناسهٔ خبر: 48183 - سرویس استان‌ها

در استان گیلان برگزار شد:

نخستین جلسه کمیته‌های تخصصی حمل و نقل جاده‌ای -ریلی - ترکیبی

جلسه نخستین جلسه کمیته‌های تخصصی حمل و نقل جاده‌ای -ریلی - ترکیبی و پنجمین جلسه شورای ترافیک استان با حضور سالاری استاندار گیلان، علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی، محمد حسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان، رضا مسرور مدیرعامل منطقه آزاد انزلی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، در این نشست  علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای حمل و نقل استان گیلان با اشاره به اهمیت حمل و نقل ترکیبی گفت : در سایر کشورها بسیاری از افرادی که در حوزه حمل‌ونقل دریایی کار می‌کنند در کنار فعالیت خود ناوگان ریلی و جاده‌ای هم دارند و کریدورها وقتی فعال می‌شوند که حمل‌ونقل ترکیبی را داشته باشیم.

در ادامه خاوری به اهمیت حمل و نقل ایمن و با استانداردهای بالای جهانی جهت ترانزیت کالا از کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: باید این موضوع به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد و برنامه ریزی ما باید بگونه ای باشدکه کالا از طریق هوا ، ریل، جاده و دریا در حداقل زمان ممکن قابلیت انتقال  داشته باشد.

وی اضافه کرد : بایستی اهداف حمل و نقل ترکیبی با حساسیت ویژه رعایت شود و از آنجائیکه استان گیلان یکی از گردش پذیر ترین استان های کشور هست و سالانه بیش از سی میلیون گردشگر را  به خود اختصاص می دهد باید کاری کنیم که این عزیزان با ورود به استان در کوتاهترین  زمان از طریق حمل و نقل جاده ای –ریلی و ترکیبی به مقصد برسند.

مصطفی سالاری استاندار گیلان هدف از برگزاری این نشست را بررسی کلیات مباحث حمل و نقل استان عنوان کرد و افزود: نشست‌های بعدی این کمیته‌ها به صورت مجزا و با مباحث تفصیلی‌تر در هر بخش دنبال خواهد شد.

سالاری از تدوین برنامه‌های راهبردی 5 ساله استان در کمیته‌های 48 گانه تخصصی خبر داد و افزود: پیگیری مباحث بخش‌های مختلف براساس تقسیم کار در کمیته‌ها صورت خواهد پذیرفت.

استاندارگیلان بخش حمل و نقل را تأثیرگذار در تمامی حوزه‌ها دانست و افزود: باید با دید راهبردی و با هم‌افزایی در جهت توسعه استان تلاش کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان  با بیان اینکه در تمامی پروژه‌های کلان، ارزیابی اجتماعی آن را در نظر گرفته شود افزود: پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم برای مردم است و باید تأثیرات آن پروژه در زندگی مردم ارزیابی شود .

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت در نظر گرفتن افق بلند مدت در اجرای پروژه‌ها تأکید کرد و با بیان اینکه ترسیم گیلان توسعه یافته در این نشست‌ها صورت می‌گیرد افزود : باید به صورت کلان ، جامع‌ و فرابخشی به موضوعات توسعه‌ای استان بنگریم.

وی بر لزوم تدوین برنامه‌های راهبردی 5 ساله در بخش حمل و نقل تأکید کرد و افزود: با داشتن برنامه بهتر می‌توان مباحث توسعه‌ای استان را پیگیری و تحقق بخشید .

استاندارگیلان همچنین برضرورت تحلیل درست و جامع در کاهش تلفات جاده‌ای تأکید کرد و افزود: در برخی مواقع با درست فکر کردن ، فرهنگ‌سازی صحیح و اقدامات کم هزینه می‌توان از بروز تعداد زیادی از حوادث و تلفات جاده‌ای جلوگیری و کارهای مؤثری را در بحث ایمنی راهها انجام داد.

گفتنی است : در این نشست، پروژه باقیمانده 8 کیلومتر آزاد راه رشت- قزوین ، آخرین وضعیت راه آهن رشت- آستارا، آستارا- آستارا، و خط ریلی رشت- انزلی و همچنین مراحل اجرای تعدادی از کنارگذرهای در دست اجرای استان، تشریح و با رهنمود و دستورات استاندار گیلان تصمیمات لازم در هر بخش اتخاذ شد.