شناسهٔ خبر: 48268 - سرویس بنادر و دریانوردی

هادی حق‌شناس تشریح کرد؛

فرماندهی اطفای حریق بر عهده چین است/ ورود تکاورهای ایرانی به نفت‌کش حادثه دیده در آب‌های چین/ انتقاد جدی به نحوه عملکرد امداد و نجات چین

کشتی نفتی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: موضوع عملیات تجسس و نجات نفتکش سانچی توسط چینی ها مستند‌سازی خواهد شد و تمامی فعالیت آنها در کمیته سوانح بررسی می‌شود، لذا پرونده نفتکش سانحه دیده پس از اطفای حریق بسته نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص آخرین وضعیت نفتکش سانچی، گفت: در حال حاضر فرماندهی اطفای حریق بر عهده چین است و ژاپنی‌ها هم که هم‌اکنون نفتکش در آبهای آنها قرار دارد در امور اطفای حریق مسئولیت و مشارکت دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این کشتی در آبهای ژاپن است و دو یدک کش آتش خوار این کشور در حال اطفای حریق هستند. همچنین امروز صبح با ورود نیم ساعته  چینی ها به کشتی، ضمن اینکه پیکر مطهر دو نفر از دریانوردان پیدا شد، جعبه سیاه نفتکش نیز به شانگهای منتقل شد.

بعید به نظر می رسد که خدمه از قایق نجات استفاده کرده باشند

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:یک امشب به وقت تهران تکاورهای نیرودریایی کشورمان به نفتکش سانحه دیده می رسند. آنها قرار است وارد موتورخانه شوند تا از وضعیت ۲۹ خدمه نفتکش مطلع شویم. بعید به نظر می رسد که خدمه از قایق نجات استفاده کرده باشند، اگر چنین بود به طور قطع کشتی های اطراف متوجه قایق آنها شده بودند. البته برای اطمینان از این امر گشت زنی های هم در دریا صورت گرفته است لذا پیش بینی ما این است که خدمه در موتورخانه نفتکش باشند.

تکاوران امروز ظهر وارد موتورخانه می شوند

وی با بیان اینکه تمام نگاه ها به این سمت است که تیم ۱۲ نفره تکاوران نیرودریایی به محل حادثه برسند اظهار کرد:با اطفای حریق و سرد شدن نفتکش تیم ما امروز ظهر می تواند وارد موتورخانه شود.

انتقاد جدی به چینی‌ها وارد است

حق‌شناس درباره اینکه چرا چینی‌ها در روزهای اول به صورت شبانه‌روزی برای اطفای حریق کاری انجام ندادند گفت: از آنجا که این سانحه در آبهای چین رخ داده است، این کشور مسول اطفای حریق بود. اگر آنها نمی خواستند چنین کاری را انجام دهند باید از سایر کشورها کمک می گرفتند. این انتقاد جدی به چینی ها وارد است.

وی با بیان اینکه اولویت ایران و چین در موضوع نفتکش سانچی متفاوت بود، افزود: اولویت چینی ها ایمن بودن افراد و شناورهای بود که برای کمک اعزام شده بودند، همچنین  به خاطر آلودگی های زیست محیطی و گازهای سمی اطفای حریق را شبانه روزی انجام ندادند، اما با فشارهای که از سوی ایران وارد شد بالاخره آنها شبانه روز برای خاموش کردن حریق همکاری کردند. چرا که اولویت ایران در سانحه رخ داده نجات خدمه نفتکش بود.

اگر عملیات شبانه‌روزی انجام می‌شد تاکنون نفتکش خاموش شده بود

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد:یکی از دلایلی که باعث می شد آتش نفتکش شعله ور شود، قطع عملیات اطفاء در شب بود. اگر به صورت شبانه روزی این کار انجام شده بود قطعا خیلی زودتر امکان ورود به نفتکش سانچی فراهم شده بود. باورود رئیس جمهوری، ورای امورخارجه و کار و رفاه اجتماعی عملیات امداد و نجات سرعت زیادی گرفت.

چین همچنان مسول رسیدگی به نفتکش سانچی است

وی با بیان اینکه موضوع امداد و نجات چینی ها مستندسازی خواهد شد تصریح کرد:پرونده نفتکش سانچی بسته نخواهد شد، چرا که ما در کمیته سوانح این مساله را پیگیری خواهیم کرد. از مجامع دریایی هم می خواهیم این اتفاق را به صورت دقیق بررسی کنند. هر چند که این موضوع دردی از خانواده ها دوا نخواهد کرد. در حال حاضر نفتکش سانحه دیده به آبهای ژاپن رسیده است و اکنون چین و ژاپن در اطفاء حریق و سرد کردن بدنه کشنی با یکدیگر مشارکت دارند. اما چین همچنان مسول رسیدگی به این حادثه است.

حق شناس در خصوص  جعبه سیاه نفتکش که به شانگهای منتقل شده است گفت:همه ذینفعان باید در رمز خوانی جعبه سیاه  حضور داشته باشند تا چرایی این سانحه را متوجه شوند.

چینی‌ها اجازه گفت و گو نمی‌دهند

وی در ادامه گفت و گو خود به کشتی باری اشاره کرد که با نفتکش سانچی تصادم کرده است. معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد:روز گذشته مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده پاناما از کشتی فله بر بازدید کردند اما چینی ها  اجازه ندادند گفت و گویی میان نماینده ایران و خدمه کشتی باری صورت گیرد.

جدیدترین سیستم ناوبری را کشتی‌ها داشتند

حق شناس درباره پیش بینی علت حادثه بین نفتکش سانچی و کشتی فله بر با ظرفیت ۷۵ هزار تن گفت:هر دو کشتی به سیستم های روز ناوبری مجهز بودند لذا احتمال بروز خطای انسانی وجودارد. البته این امر قطعی نیست و تا زمانیکه جعبه سیاه رمزگشایی نشود امکان هیچ پیش بینی وجود ندارد.

سال ۸۹ سخت و زیان آور بودن فعالیت دریایی تصویب شد

وی درباره اظهارات خانواده های خدمه نفتکش مبنی بر اینکه مشاغل آنها جزو مشاغل سخت و زیان آور نیست، ادامه داد: سخت و زیان آور بودن مشاغل دریایی در سال ۸۹ تصویب شده است. در این میان افرادی که قراردادهای آنها مربوط به نفت است جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی شوند.

خدمه کشتی برای ما میلیون‌ها دلار ارزشمندتر هستند

حق شناس با بیان اینکه کشتی های نفتکش بمب ساعتی محسوب می شوند تصریح کرد: خدمه کشتی برای ما میلیون‌ها دلار ارزشمندتر از قیمت نفتکش و بار آن است. خدمه کشتی ها سرمایه ملی هستند و همواره باید به آنها توجه ویژه شود.