شناسهٔ خبر: 48294 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

همدان اولین استان در شناسایی محدوده‌های بازآفرینی است

نشست مدیرکل راه و شهرسازی همدان گفت: ستاد بازآفرینی از سال ۹۳ به صورت ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شد و اکنون همدان اولین استان در شناسایی محدوده‌های بازآفرینی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، فرهاد فرزانه در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همدان افزود: طرح توانمندسازی مناطق حاشیه شهر همدان برای اولین بار در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۸۳ به همدان مطرح شده و در این سفر رهبری انقلاب دستور تهیه طرح سکونتگاه‌های غیررسمی شهر همدان را صادر کردند.

وی اضافه کرد: ۵ محدوده در ستاد بازآفرینی استان مشخص شده که ۳۹.۲ درصد آن متعلق به شهر همدان است.

وی با اشاره به تشکیل ۱۶۷ جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان از سال ۹۳ تا ۹۵ اظهار کرد: در قالب ۷ کارگروه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ۴۲ جلسه مربوط به مباحث کالبدی زیرساختی، ۷ جلسه پیگیری، ۵۲ جلسه شهرستانی و ۱۱ جلسه استانی تشکیل شده است.

فرزانه با بیان اینکه جلسات فعالیت محور بوده‌اند، افزود: مصوبات خوبی در جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار مصوب شده و دستگاه‌های اجرایی آمادگی خود را برای تأمین هزینه‌های بازسازی و نوسازی به میزان ۵۲ میلیارد تومان اعلام کرده‌اند.

وی تسهیلات جذب شده ملی توسط سازمان عمران و بهسازی استان را ۷۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در سال ۹۶ مبلغ ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در ستاد بازآفرینی توسط عمران و بهسازی جذب و به پروژه‌های بهسازی و نوسازی سایر شهرستان‌های استان اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۳ طرح‌ها در قالب ستاد توانمندسازی اجرا می‌شد، افزود: در حال حاضر این طرح‌ها در قالب ستاد بازآفرینی تبدیل شده و بازآفرینی فرآیندی همه‌جانبه و متناسب با نیازهای تمام جامعه است که دربرگیرنده تمام جوانب به جز سیاست است که به منظور ارتقای زندگی در محدوده‌های هدف انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از محلات، عناوین و طرح‌ها در سنوات گذشته با عنوان محدوده‌های بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت‌های تاریخی و دیگر طرح وجود داشته که به صورت مجزا پیگیری شد، افزود: حدود ۲۰۰ هزار نفر در مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌نشین همدان زندگی می‌کنند که احداث طرح‌ها در مناطق حاشیه‌ای خودبه‌خود توسعه را به سمت و سوی خود می‌کشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه گفت: به جای کشیدن شهر به کناره‌های شهر که زیرساخت می‌خواهد از بافت فرسوده شهر باید استفاده شود و این مشارکت تمامی دستگاه‌ها را می‌طلبد که با اهمیت بیشتری بتوانند این مناطق را با وام‌های کم نوسازی کنند.

محمود رضا عراقی ادامه داد: باید به جامعه امید بدهیم تا بتوانیم مشکلات مردم را در خانه محله‌ها در همان محله با بودن مسئولین حل کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان نیز در این جلسه بیان کرد: ۲ هزار و ۵۴۰ هکتار از پنج هزار و ۶۰۰ هکتار مساحت شهر همدان جزو محدوده بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

مجید یوسفی نوید افزود: هدف محدوده‌های بازآفرینی در شهر همدان در سطح ملی، استانی و شهرستانی شناسایی است و این محدوده‌ها در قالب پنج محدوده شامل شناسایی محدوده‌ها و محله‌های نابسامان واقع در عرصه تاریخی شهر، محدوده‌ها و محله‌های نابسامان در بافت پیرامونی مراکز شهری، محدوده نابسامان واقع در بافت پیشینه روستایی، سکونتگاه‌های غیررسمی و محدوده‌های ناکارآمد با کاربری ناهمگون محیط شهری تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: یک هزار و ۷۲ هکتار از محدوده بازآفرینی همدان در قالب سکونتگاه غیررسمی قرار گرفته است و ۳۱۴ هزار هکتار نیز در قالب محدوده ناهمگون و ناکارآمد با کاربری ناهمگون محیط شهری بر اساس مطالعات و پژوهش‌های مختلف قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز در سخنانی از اقدامات این مرکز برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه‌ای شهرها و نیازمند به توانمندسازی سخن گفت و اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های آموزشی این مرکز و سمن‌های استان، درصد طلاق در استان تا میزان ۶ درصد کاهش داشته که این رقم در مقایسه با کاهش ۲ درصدی آمار کشور، گویای عملکرد مثبت استان در این زمینه بوده است.

مهرداد نادری‌فر از عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌های تبلیغات اسلامی، جمعیت هلال‌احمر، ورزش و جوانان و بهزیستی خبر داد و گفت: ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی این دفتر به راه و شهرسازی اعتبار اعطا شده تا به تقویت مناطق محروم بپردازد.

معاون فرماندار همدان نیز در سخنانی از توزیع تسهیلات ۱۵ میلیاردی در شهرستان همدان خبر داد و گفت: پروژه‌هایی توسط بسیج استان در شهرستان همدان در حال اجراست که بیشتر در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان قرار دارند.

فرماندار شهرستان کبودرآهنگ نیز مساحت نیازمند به بازآفرینی این شهرستان را ۹۲۰۷ درصد اعلام کرد و گفت: این مساحت شامل ۵ محله در این شهرستان است و مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است.

فرماندار شهرستان بهار نیز مساحت نیازمند به بازآفرینی این شهرستان را ۱۵۷ هکتار اعلام کرد و گفت: ۵ میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای بازسازی این مناطق نیازمند است.

فرماندار شهرستان فامنین نیز مساحت بازآفرینی این شهرستان را ۵۳۲ هکتار عنوان کرد و یادآور شد: در ۷ جلسه از کارگروه ستاد بازآفرینی این شهرستان به بررسی مشکلات و موانع پیشروی اجرای پروژه‌ها پرداخته شده و ۶۰۰ تن آسفالت برای معابر قدیمی استفاده شده است.