شناسهٔ خبر: 48311 - سرویس استان‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد:

لزوم ایجاد سفارت فرهنگی در شهرها/ اجرای طرح بازآفرینی با ساختار زندگی همسو شود

رضوان سلماسی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان گفت: از تخصص و تجربه سمن‌ها باید برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های مدیریت شهری بهره گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  ایرنا رضوان سلماسی در نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد ظرفیت گسترده‌ای در موقعیت‌های مختلف دارند که می ‌توان در بسیاری از امور از ظرفیت و پتانسیل مردمی برای ایجاد تحرک در مدیریت شهری استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه ورزش همگانی ضامن نشاط اجتماعی است و شورا و شهرداری در حوزه ورزش همگانی باید وارد شود افزود: شهرداری با فعال سازی ورزش همگانی می تواند آرامش را به همراه سلامتی برای شهروندان ایجاد کند که این امر علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی درکاهش آسیب های اجتماعی نیز موثر است.

سلماسی اضافه کرد: هم اکنون ورزش همگانی همدان پیشتاز کشور است و از فعالیت گسترده برخوردار است و انتظار می رود شهرداری همدان نیز در این مسیر برنامه ریزی لازم را داشته باشد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: امروزه جامعه نیاز به آرامش و نشاط شهروندی دارد و توسعه ورزش همگانی می تواند کمک شایانی به تحقق این هدف داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تدوین طرح های جامع شهری و تفصیلی همدان افزود: انتظار داریم در تدوین یا بازنگری این طرح ها از نظر اساتید و کارشناسان حوزه های مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی استفاده شود.

وی اضافه کرد: در این راستا باید سیاستگذاری درستی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی صورت بپذیرد، با رعایت تمامی جوانب، آینده نگری را در دستور کار قرار داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان مدیران اجتماعی و فرهنگی شهرداری را بازوان مدیران در اتاق فکر کمیسیون ها و مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر برشمرد و تاکید کرد: باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

سلماسی افزود: حوزه های فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه به این حوزه باید جزو اولویت های کاری باشد چرا که این حوزه بخش های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتقاد نایب رئیس شورا از ضعف فعالیت فرهنگی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر با انتقاد از اینکه از امکانات موجود فرهنگی در شهرداری استفاده مناسبی نمی شود افزود: تاکنون از امکانات و فضاهای موجود فرهنگی کمترین استفاده شده است در صورتی که می توان با برنامه و سیاست گذاری های مناسب از این ظرفیت ها به نحو خوبی بهره گرفت.

علی فتحی افزود: سمن ها، نهادها و تشکل های مردمی بهترین ظرفیت را برای پیشبرد امور فرهنگی و اجتماعی دارند د که شهرداری می تواند از این طرفیت خوب استفاده کند.

رئیس کمیسیون نظارت حقوقی و اداری شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر اینکه در تدوین طرح های جامع و تفصیلی شهر باید تمامی جوانب را در نظر گرفت: گفت: با توجه به اینکه فرهنگ و ساختار زندگی امروزی تغییر یافته لذا در اجرای طرح بازآفرینی محلات شهر این موضوع باید مد نظر قرار گرفته و همسو با ساختار زندگی امروزی اجرا شود.

سید مسعود عسگریان به بازنگری طرح های جامعه و تفصیلی شهر همدان اشاره کرد و افزود: با توجه به پیشنهاد الحاق روستاها محدوده شهری به شهر همدان، لازم است پیوست نگاری فرهنگی این موضوع لحاظ شده و بررسی شود.

عسگریان به تلاش برای توسعه و آبادانی شهری تاکید و اظهار کرد: در راستای ایجاد رخدادهای خوب و تحول در شهر همدان باید برندسازی کرد تا بتوان توسط این برندها، همدان را در سطح ملی و بین المللی مطرح و معرفی کرد.

یک استاد جامعه شناسی نیز در این نشست بر ایجاد سفارت فرهنگی تاکید کرد و گفت: طبق نظرسنجی ها توریست هایی که وارد کشور می شوند از فرهنگ و فضای اجتماعی ایران خرسند هستند و باید از این فرصت برای معرفی ایران استفاده کرد چرا که هر یک از این گردشگران سفیرانی تبلیغ در کشورهای خود هستند.

اسدالله نقدی با اشاره به اینکه باید روابط اجتماعی را تقویت کرد افزود: همدان ظرفیت های خوبی در حوزه های مختلف دارد که می توان به آن توجه کرد که از جمله آنها شهر خلاق، شهر گردشگری، تاریخ و تمدن، توسعه سبز پایدار، و محلات است.

وی رسیدگی به امور بانوان در سطح شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به فعالیت و حضور بانوان در جامعه لازم است مدیریت شهری زمینه و بستر حضور آنها را در شهرایجاد کند همچنین باید شاخص های کودکان و سالمندان را رصد کرده و در قالب برنامه منظم و مدون به اجرا گذاشت.

نقدی اضافه کرد: در همین راستا لازم است نقش تشکل های مردمی و سمن ها در مدیریت شهری پررنگ تر دیده شود.

در ادامه مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان به بیان نظرات و پیشنهادات خود پیرامون سیاست های فرهنگی اجتماعی مدیریت شهر پرداختند./