شناسهٔ خبر: 48337 - سرویس وزارتی

آخوندی در گفتگو با روزنامه هندو مطرح کرد؛

تکمیل توسعه اسکله‌های بندر شهید بهشتی چابهار تا پایان سال میلادی/تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران، آمریکا را منزوی‌تر می‌کند/ پروژه چابهار تحت‌تاثیر تحریم‌های احتمالی نیست

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این نکته که تحریم‌‌های احتمالی جدید، ایالات متحده آمریکا را منزوی خواهد كرد از رد هرگونه نگرانی درباره تحت تاثیر قرار گرفتن پروژه چابهار خبر داد و گفت: كار بندر شهید بهشتی چابهار كه هند در آن در حال توسعه چندین اسكله است، در سال ۲۰۱۸ تكمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که هفته گذشته در راس هیاتی به هند سفر کرد تا ضمن شرکت در سمینار مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و هند، تفاهم‌نامه‌هایی را در حوزه ریل و بنادر ایران نهایی کند و قراردادهایی را نیز به امضا برساند، در گفتگویی با روزنامه هندو، اعلام کرد: در ملاقات‌‌هایی که با شرکت­‌های اروپایی داشته‌­ایم، آنها از تمایل خود برای ورود به ایران سخن می­‌گویند. شرکت­های چینی و روسی نیز همچنان حضور دارند. بنابراین به نظر من آمریکا اگر تحریم­‌های جدید را برنامه‌­ریزی کند، صرفا منزوی­‌تر خواهد شد. گمان نمی­‌کنم نیازی به نگرانی در خصوص تاثیر آن بر چابهار وجود داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ادامه گفتگو با روزنامه هندو، افزود: علیرغم سیاست­‌های آمریکا، دولت مشخصا تعهد خود به پروژه چابهار و منطقه ویژه اقتصادی چابهار را اعلام کرده است که پروژه ارتباطی - مواصلاتی با ارزش تخمینی ۲۰ میلیارد دلار است که به هند کمک می­‌کند از موانع ترانزیتی ایجادشده توسط پاکستان برای تجارت با افغانستان و آسیای میانه عبور کند.

عباس آخوندی همچنین در بخشی دیگر از گفتگوی خود با روزنامه هندو اعلام کرد: كار بندر شهید بهشتی چابهار كه هند در آن در حال توسعه چندین اسكله است، در سال ۲۰۱۸ تكمیل خواهد شد.

بر اساس این گزارش، شركت ساخت راه‌آهن دولت هند (IRCON) بررسی‌های خود برای ساخت خط ریلی پیشنهادی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از چابهار به زاهدان در مرز ایران-افغانستان را نهایی كرده است. ‌‌

آخوندی همچنین خاطرنشان کرد: برای پیشبرد این پروژه آماده‌ایم و امیدواریم رئیس‌جمهور به هند برود و همراه با رئیس دولتِ هند پیش‌رانی برای آغاز این كار ایجاد شود. این امر به یك همت نهایی از سوی هند (در خصوص طرح پیشنهادی پروژه) نیازمند است.

بنا بر تحلیل روزنامه هندو، در سال ۲۰۱۶، پیش از انتخابات آمریکا، ژاپن تمایل خود به مشارکت با هند در این پروژه بندری که بخشی از قرارداد  تجاری ترانزیتی هند-ایران-افغانستان است ابراز کرد. در مصاحبه­‌ای با روزنامه هندو، سفیر ژاپن در هند، کنجی هیراماتسو، گفته بود: ژاپن به پروژهای ارتباطی  برای حصول اطمینان از وجود منطقه‌ای آزاد و  باز علاقه‌مند است و بندر مهمی مثل چابهار برای ارتباط منطقه‌ای خوب است...دقیقا نمی‌توانم بگویم چه زمانی تحقق می‌یابد، ‌ اما ما تمایل خود را اعلام كرده‌ایم. روزنامه هندو همچنین در بخشی از تحیل خود اعلام کرده که هم پیمانان دیگر آمریکا همچون ژاپن نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

آخوندی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، نگرانی‌هایی برای ایران در مورد مذاکرات سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین در سطح وزرا وجود دارد که در آن از احتمال پیوستن افغانستان به کریدور اقتصادی چین- پاکستان خبر می‌دهد، نگرانی‌ها در خصوص این توافق سه‌جانبه را رد كرد و گفت: ما شبكه‌های تثبیت‌شده‌ای داریم و می‌توانیم با تمام كریدورها رقابت كنیم. چابهار و گوادور هر دو مزیت‌های نسبی دارند، اما آخر كار رقابت به تمام ما كمك می‌كند.

روزنامه هندو همچنین در تحلیل خود ذکر کرده بود که چالش احتمالی که برای ایران وجود دارد به جلسه سه جانبه افغانستان- پاکستان و چین در سطح وزرا مرتبط است که در آن از احتمال پیوستن افغانستان به کریدور اقتصادی چین- پاکستان خبر می‌دهد و گفته می‌شود این موضوع در جلسه‌ای سه جانبه بین سه کشور فوق مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است. اینها درحالی است که این کریدور از بندر گوادر می‌گذرد و احتمال دارد که آن را به کریدور اقتصادی پاکستان- افغانستان- چین تبدیل کند.