ممتاز جهانگیری سیسخت طی بازدید از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به سوالهای خبرنگاران این پایگاه درباره آخرین وضعیت حمل و نقل، مسکن مهر و پروژههای فنی و عمرانی استان کهگیلویه و بویر احمد پاسخ داد.
وی گفت: پیش از انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای محروم کشور بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سه دهه اخیر راهسازی در این استان شکل گرفت. تا قبل از آن مجموعا ۲۶۵ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود داشت اما در حال حاضر مجموع راههای استان ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که این رقم فارغ از راههای عشایری استان است.حدود ۲ هزار تا چهار هزار کیلومتر راه عشایری در سطح استان داریم که میتوان گفت پس از انقلاب اسلامی نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر راه در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شد که این رقم سوای راههای بین مزارعی است.
جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۵ کیلومتر بزرگراه در استان داریم که امیدواریم طی چند ماه آینده این رقم حداقل به ۱۰۰ کیلومتر برسد، عمده اجرای این طرح را پس از دولت تدبیر و امید دانست و گفت: محورهای یاسوج- بابامیدان، یاسوج- اقلید و یاسوج- شیراز از محورهایی هستند که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه ۱۰ کیلومتر از محور یاسوج - بابامیدان با ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی آماده افتتاح است، درباره وضعیت کنونی دو محور یاسوج - اقلید و یاسوج - شیراز توضیح داد: ۵ کیلومتر از محور یاسوج - اقلید آماده بهرهبرداری است اما به دلیل نصب گاردریل و علائم رانندگی در مسیر بهرهبرداری انجام نشد تا اوایل اردیبهشت سال ۹۴ و پس از تامین مالی افتتاح شود. همچنین نزدیک به ۱۰ کیلومتر از محور یاسوج- شیرازآماده بهرهبرداری است که در دو بخش؛ یکی بالای ۹۵ و دیگری ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و به دلیل نبود شرایط جوی مناسب بهرهبرداری از این پروژه تا اواخر فرودین و اوایل اردیبهشت ۹۴ انجام خواهد شد. البته محور یاسوج - بابامیداندر همین شرایط قابل بهرهبرداری است اما سعی میشود تا نکات ایمنی رعایت شده و سپس افتتاح شود. به این ترتیب این پروژه برای نوروز افتتاح میشود زیرا مشکل مالی در این پروژه وجود ندارد و مسئله مربوط به زمان است.
مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۱ نقطه حادثهخیز هزینهبر وجود دارد که بوسیله وزارت راه و شهرسازی و مجموعه پلیس راه شناسایی شده است، افزود: طبق برنامهای که با مسئولان در سطح استان داشتیم، اداره راه و شهرسازی متعهد شد که طی چهار سال آینده نقاط حادثهخیز استان را به ۵۰ نقطه کاهش داده و ۳۰ نقطه حادثهخیز را رفع کند. در سال ۹۳ و یکسال بعد از آغاز به کار دولت تدبیر و امید ۸ نقطه حادثهخیزاستان رفع شد، این در حالی است که شاخص ۷.۵ عنوان شده بود. امیدواریم باقی نقاط طبق برنامه زمانبندی برطرف شود.
وی با بیان اینکه رفع تعدادی از نقاط حادثهخیز استان نیاز به زمان و اعتبار قابل توجهی دارد، گفت: یکی از نقاط حادثهخیز بین شهرهای دهدشت و سوق قرار دارد که حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد. قطعا نمیتوان در مدت زمان کوتاه آن را رفع کرد اما رفع این نقطه در بازهای یکساله در دستور کار قرار دارد. البته در این میان نقاط زود بازدهای وجود دارد که در زمانی کوتاهتر نتیجه میدهد؛ برای مثال با روشن کردن سه یا چهار کیلومتر برق کشی از مسیر یا احداث برج نوری میتوان این مسئله را رفع کرد.
جهانگیری با بیان اینکه از حدود ۶ سال پیش، حدود ۴۰۰ پروژه رها شده در استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش راه وجود دارد که تعداد ۱۹۰ پروژه آغاز به کار کرده است، ادامه داد: برنامههای ما در سطح استان هماهنگ با سیاستهای وزارت راه و شهرسازی و دولت است. در آغاز به کار دولت تدبیر و امید در راستای جلسات هماهنگی، نظر وزارتخانه اولویت قرار دادن پروژههایی بود که از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند.
وی اظهار کرد: پروژههای نیمه تمام در اولویت کاری ما قرار دارد البته سیاست دولت و وزارتخانه نیز همین است. در دهه فجر سال گذشته در سطح استان پروژهای در حوزه راه و شهرسازی برای افتتاح و بهرهبرداری وجود نداشت اما امسال برای هفته دولت ۱۰ پروژه با ارزش ۲۴ میلیارد تومان و برای دهه فجر نیز حدود ۲۰ پروژه معادل ۲۵ یا ۲۶ میلیارد تومان افتتاح و بهرهبرداری شد. همچنین بخشی از محورهای یاسوج - بابامیدان، یاسوج- اقلید، یاسوج - شیراز، ورودی لیکک و مجتع فرهنگی لیکک نیز تا دو سه ماه آینده افتتاح خواهد شد که حداقل حدود ۶۰ میلیارد هزینه دارد. در گذشته مقداری پیشرفت دراین سه محور داشتیم اما اخیرا تکمیل شدهاند.
مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال حاضر حداقل ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی در استان در حال احداث است که نخستین بار تراکتور یا موتورسیلکت را به خانههای مردم میرساند، توضیح داد: هنوز راههای آسفالته روستایی استان ما به ۵۰ درصد نرسیده است. اغلب روستاهای استان راه دسترسی عبور و مرور دارند اما با احداث ۱۴۰ کیلومتر تمام روستاهای استان جاده اولیه خواهند داشت. البته روستاهای باقی مانده ممکن است روستاهایی با ۵ یا ۶ خانوار باشد. راههای روستایی استان در مجموع حدود ۴هزار و ۵۴۱ کیلومتر است که از این مقدار ۲ هزار و ۲۸کیلومتر آسفالته است و مابقی شوسه و خاکی است.
پروژههای مسکن مهر کهگیلویه و بویر احمد در انتظار آوردههای مردمی
جهانگیری با بیان اینکه تاکنون ۳۵ درصد از سهمیه پنج هزار و ۱۲۷ واحدی مسکن مهر استان کهگیلویه و بویر احمد به بهره برداری رسیده است، افزود: به واسطه عملکرد برخی از پیمانکاران مشکلاتی در ساخت مسکنهای مهر استان بوجود آمد و باعث تاخیر در تکمیل این واحدهای مسکونی شد.
وی با بیان اینکه واحدهای مسکن مهر استان پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی دارند، تاکید کرد: در ماههای گذشته پیمانکاران به خوبی کارشان را انجام دادند و چنانچه آوردههای مردمی واریز شود، امیدواریم بتوانیم این واحدهای مسکونی را تا پایان سال ۹۴ به بهرهبرداری برسانیم.
مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد به افزایش وام مسکن مهر از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان و افزایش قدرت خرید مردم اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون آورده مردم در استان کافی نبوده و در دوره فعالیتم مجموعه آوردههای مردم به سه و نیم تا چهار میلیارد تومان هم نرسیده است.
جهانگیری خاطر نشان کرد: البته لازم به ذکر است که مکانیابی یکی از سایتهای مسکن مهر استان ما مناسب نبود و به همین دلیل متقاضی نداشت اما طی چند ماه گذشته، با کارهای زیربنایی و محوطه سازی که انجام گرفت بر تعداد متقاضیان و مشتریان این واحدهای مسکونی افزوده شد.
وی تاکید کرد: زیر ساختهای این واحدهای مسکونی پیشرفت ۴۲ تا ۴۵ درصدی دارند که همه این اقدامها در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
به گفته وی برخی از پیمانکاران مسکن مهر این استان، با وجود آن که کارشان را انجام دادند اما تاکنون وجهی به آنها پرداخت نشده است. به همین دلیل اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویر احمد طی نامهنگاریهایی در صدد است تا مطالبات این پیمانکاران را هر چه زودتر پرداخت کند.
کلنگزنی راه ریلی اقلید – یاسوج در سال آینده
جهانگیری در ادامه به طرح احداث راه آهن اقلید – یاسوج اشاره کرد و درباره زمان شروع این پروژه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق برنامه زمانبندی شده قرار است که کلنگ این پروژه ریلی با حضور معاون اول رئیس جمهوری در سال آینده بر زمین زده میشود؛ هرچند زمان دقیق آن قطعی نشده است.
وی با تاکید بر ضرورت احداث این خط ریلی در استان کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: در استانی قرار داریم که راهسازی در آن تقریبا از سه دهه گذشته به این طرف شروع شد، همواره یکی از دغدغههای کارشناسان درباره استان ما کمبود راههای ارتباطی بود و با احداث این خط ریلی، بخشی از این دغدغهها برطرف میشود.
جهانگیری گفت: اعتقاد ما بر این است که با توجه به رشد اخیری که در در بخش های اقتصادی به وجود آمده و وجود معادن در استان ضرورت دارد که استان ما هم به خطوط ریلی کشور وصل شود. این موضوع میتواند تاثیر به سزایی بر اقتصاد وباعث ارتباطات فرهنگی و اجتماعی بگذارد که برای استان ما نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
وی یادآوری کرد: قرار است که این خط ریلی تا ۲۵ کیلومتری یاسوج - منطقه کاکان - کشیده شود اما هنوز دقیقا مشخص نشده که بعد از ساخت این راه آهن ۱۴۱ کیلومتری، این مسیر ریلی به کجا میرود. ولی ضروری است که این خط ریلی شهرهای دهدشت و گچساران را پوشش دهد و در نهایت به اهواز وصل شود.
به گفته جهانگیری، اعتبار ساخت این پروژه حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که با توجه به شرایط اقتصادی، مبلغ این اعتبار تغییر خواهد کرد. اکنون برای مراسم کلنگ زنی، اعتباری حدود ۱۲ میلیارد تومان برای شروع در نظر گرفته شده است.
تکمیل بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج در صورت تخصیص اعتبار
مدیر کل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، همچنین به تشریح برخی از پروژههای فنی و اجرایی در حال ساخت این استان پرداخت و گفت: اکنون دو بیمارستان در شهرهای گچساران و یاسوج در حال ساخت است.
وی افزود: بیمارستان مرکز استان (یاسوج) ۲۰۰ تختخوابی است که سال ۸۶ آن را به مناقصه گذاشتند و پس از مقداری کار و بنا به دلایلی پیمانکار آن را رها کرد. مجددا در سال ۹۰ به مناقصه رفته و تکمیل پروژه آغاز شد و طی این مدت نیز، عملیات عمرانی آن یکسال تعطیل بوده است.اکنون با همت استاندار و سایر مسئولان، پیمانکار را متقاعد کردیم که پروژه بازگردد. پیمانکار طی ۱۰ ماه گذشته به خوبی کارهای مربوطهاش را انجام داده است.
جهانگیری گفت: اکنون این پروژه پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد و امیدواریم که اگر مشکلی از نظر اعتباری بوجود نیاید، این بیمارستان تا آخر سال ۹۴ تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
وی یادآور شد: ما برای تکمیل این پروژه به ۳۰ میلیارد تومان نیاز داریم و قرار شد در سال ۹۴ حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به ما تخصیص یابد تا بتوانیم این پروژه را در زمان مقرر به اتمام برسانیم.
جهانگیری درباره آخرین وضعیت پروژه بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی گچساران گفت: اکنون فاز اول این پروژه تمام شده است. برای اجرای فاز دوم نیز، پیمانکار مشخص شده تا کارهای سفت کاری و نازک کاری را انجام دهد./