شناسهٔ خبر: 48351 - سرویس وزارتی

دستاورد سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور هند:

هند پیشنهاد ایران برای توسعه فرودگاه استراتژیک چابهار را بررسی می‌کند/ آغاز مذاکرات ایران با هند برای مدرن‌سازی فرودگاه چابهار

دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سفر اخیر خود به هند ضمن دیدار با وزیر حمل و نقل هند، پیشنهاد توسعه فرودگاه استراتژیک چابهار را به آن کشور‌، بخشی از برنامه جامع توسعه زیرساخت که شامل ارتباط ریلی و جاده‌ای به بندر است را پیشنهاد داد که گفته می‌شود، دولت هند، پیشنهاد ایران را برای توسعه فرودگاه چابهار بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان كه اخيرا در راس هیئتی متشکل از معاونان خود در حوزه بنادر و دریانوردی و مشاور حوزه وزارتی به کشور هند سفر کرد تا ضمن شرکت در سمینار مشترک تجاری جمهوری اسلامی ایران و هند، تفاهم‌نامه‌هایی را در حوزه ریل و بنادر ایران نهایی کرده و قراردادهایی را به امضا برساند. همچنین آخوندی در دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند علاوه بر موارد از پیش توافق شده در مورد گفتگوی دو جانبه، پیشنهاد توسعه فرودگاه استراتژیک چابهار را ارایه کرد که بر اساس تحلیل روزنامه هندو، دولت هند، پیشنهاد ایران را برای توسعه فرودگاه چابهار بررسی می‌کند.  

بر اساس گزارش روزنامه هندو، گادکاری وزیر حمل و نقل هند بعد از دیدار با هیئت ایرانی به ریاست دکتر عباس آخوندی ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: پروژه چابهار از طريق گسترش تجارت و ارتباطات دروازه‌ جديدی برای توسعه هند، ايران و افغانستان بگشايد.

همچنین يك توافق تاريخی براي بندر استراتژيك چابهار در جنوب ايران در ماه می ۲۰۱۶ توسط هند و ايران به امضا رسيد كه طی آن هند به افغانستان و اروپا بدون نياز به گذر از پاكستان دسترسی می‌يابد.

روزنامه هندو در بخشی از گزارش خود ضمن پرداختن به پیشنهاد جدید ایران، از قول یک مقام مسئول به خبرگزاری پرس‌تراست هند، نوشت: در حال حاضر يك فرودگاه عملياتي در چابهار وجود دارد. هيئت ايرانی با طرف هندی در مورد تمايل هند براي توسعه و مدرن‌سازی اين فرودگاه در خلال بررسی آخرين وضعيت و توسعه قرارداد دوجانبه در خصوص بندر چابهار سوال كرده است.

همچنین این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: جداي از مذاكرات در خصوص گستره رو به افزايش همكاري براي توسعه كل بندر چابهار، موضوع اهميت حمل و نقل هوايی كه می‌تواند بسيار حائز اهميت باشد نيز مورد بحث قرار گرفت.

مقام مسئول ایرانی همچنین گفته است: چابهار يك فرودگاه عملياتي دارد و وزير راه و شهرسازی ايران تمايل هند برای مدرن‌سازی اين فرودگاه را جويا شده است.

گفتنی است، بندر چابهار در استان سيستان و بلوچستان در خط ساحلی جنوبی ايران در خليج‌فارس در منطقه‌ای غنی از انرژی واقع شده است و از سمت ساحل غربی هند بدون نياز از عبور از پاكستان قابل دسترسی است.