شناسهٔ خبر: 48352 - سرویس مسکن و شهرسازی

افشانی مطرح کرد؛

حاشیه نشینی و گسترش آن از دغدغه‌های مهم کشور/ توجه به اجرای دقیق طرح‌های جامع و تفصیلی شهر‌ها

حاشیه نشینی معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: یکی از دغدغه‌های مهم کشور بحث حاشیه نشینی و گسترش آن است که تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نامطلوبی دارد و به همین جهت معاونین عمرانی می‌بایست توجه جدی به این بخش داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سید محمدعلی افشانی که در آیین اهدای احکام انتصاب معاونین عمرانی استانداری‌های تهران، اردبیل، فارس، زنجان و ایلام سخن می‌گفت، اظهار کرد: نتایج و عملکرد حوزه معاونت عمرانی در استانداری‌ها قابل لمس و محسوس است به همین جهت اعتقاد دارم هماهنگی و توان بالای عملکردی دستگاه‌های اجرایی رابطه مستقیم با میزان توانمندی معاونین عمرانی در هماهنگی، هدایت و نظارت در استان و پروژه‌های عمرانی دارد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ضمن اشاره به شرایط جوی کشور گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی و کاهش نزولات آسمانی در سراسر کشور با مشکل کمبود آب مواجه می‌باشیم و لذا باید تلاش و برنامه‌ریزی جدی در جهت جلوگیری از کم آبی در فصول آینده به عمل آید.

وی افزود: توصیه اکید دارم از پساب شهری بعنوان مهمترین منبع آب پایدار شهری و در چرخه مجدد قرار دادن آن جهت مصارفی همچون فضای سبز شهری و یا آبیاری باغات و مصارف صنعتی تدبیری بیاندیشیم و از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه افزود: نکته خیلی مهم دیگر که می‌بایست معاونین عمرانی به آن اهتمام داشته باشند توجه جدی به موضوع پسماند‌های شهری و روستایی است، زیرا تداوم فرایند فعلی منجر به فجایع زیست محیطی خواهد شد که پیامد‌های جبران ناپذیری برای آینده کشور دارد.

وی همچنین با بیان اینکه یکی از کار‌های مهمی که معاونین عمرانی در استان‌ها می‌بایست مدنظر قرار دهند، توجه جدی به حاشیه نشینی در شهر‌ها است، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم کشور بحث حاشیه نشینی و گسترش آن است که تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نامطلوبی دارد و به همین جهت معاونین عمرانی می‌بایست توجه جدی به این بخش داشته باشند تا ضمن کاهش حاشیه نشینی در شهرها، تدبیر کنند تا با شناسایی مشکلات و برنامه ریزی مناسب از خالی شدن روستا‌ها و دیگر نقاط جلوگیری بعمل آید.

افشانی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت کشور، حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که باید به آن ویژه توجه شود.

وی افزود: تسلط کامل به قوانین و مقررات شهرداری‌ها و تامین منابع پایدار و انجام اقدامات اساسی برای سرمایه گذاری باید از اولویت‌های کاری معاونان عمرانی استانداری‌ها باشد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: توجه جدی به اجرای دقیق طرح‌های جامع و تفصیلی شهر‌ها و همچنین حفظ باغات و فضای سبز در داخل شهر‌ها را از نکاتی است که می‌بایست معاونین عمرانی استانداری‌ها نسبت به آن نظارت و پیگیری داشته باشند.

وی با بیان اینکه اولویت در بهره‌مندی از ظرفیت نیرو‌های وزارت کشور جهت معاونت عمرانی استانداری‌ها است، اظهار کرد: معاونین عمرانی استانداری‌ها باید دارای برنامه مدون بوده و نتایج حاصل از عملکردشان در این حوزه مثبت باشد.

معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین خاطرنشان کرد: معاونین عمرانی در استان‌ها به پاک دستی، اجرای عدالت و همچنین بهره مندی از ظرفیت نیرو‌های جوان و متخصص توجه ویژه داشته باشند.

وی گفت: جایگاه معاونت عمرانی در استانداریها، مهم و دارای اثربخشی فراوان و نقطه تعادل در استان‌هاست که از این رو اولویت نخست می‌بایست پاک دستی و اجرای قانون باشد.

افشانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا معاونین عمرانی جدید با توجه به سوابق و تجارب خود بتوانند بعنوان یکی از بازو‌های اصلی دولت در بحث عمران، آبادانی و خدمات رسانی به شهروندان به صورت مثبت نقش آفرینی نمایند و رضایت دولت و عموم مردم را در پایان دوران مسئولیت خویش حاصل نمایند.

گفتنی است  در این مراسم احمد تواهن معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری تهران، عنایت اله رحیمی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس، مهرداد سلطانی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری زنجان، بهروز ندایی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اردبیل، احمد کرمی معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری ایلام؛ احکام وزیر کشور در خصوص انتصاب آن‌ها را از سید محمدعلی افشانی دریافت کردند.