شناسهٔ خبر: 48419 - سرویس هوایی

امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

انقلابی دیگر در صنعت هوایی و ریلی کشور با تصویب یک پیشنهاد در لایحه بودجه۹۷/ رشد ۱۰ درصدی سهم حمل‌ونقل هوایی با ورود هواپیماهای برجامی

مصاحبه امینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران (۹۶/۱۰/۲۰) مبنی بر منظور شدن تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت گفت: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران مانده بدهی هما و رجا شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌ها به‌عنوان افزایش سرمایه دولت  و تلاش وزیر راه و شهرسازی طی سه سال اخیر برای تحقق این موضوع اظهار داشت: با توجه به نقش و جایگاه هما و رجا به ‌عنوان دو پرچم ملی  در حمل‌ونقل عمومی هوایی و ریلی کشور که به بخش خصوصی واگذار شده بودند، وزیر راه و شهرسازی معتقد است، ابتدا باید اصلاح ساختار شرکت‌های این‌چنین انجام شود و سپس واگذاری صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نحوه اصلاح ساختار هما بیان داشت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های هنگفتی نسبت به درآمد کم داشت. ازاین‌رو یکی از اقدامات خوبی که انجام گرفت، متنوع سازی نرخ بلیت بود که کمک شایانی به شرکت‌های هواپیمایی ازجمله هما کرد.

امینی با بیان اینکه « جابجایی مسافر با استفاده از حمل‌ونقل هوایی ظرف ۵ سال بیش از ۹ درصد رشد داشته است» گفت: این آمار بیانگر انتقال مسافر از حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به حمل‌ونقل هوایی بدون افزایش ناوگان هوایی مسافربری است.

رشد ۱۰ درصدی سهم حمل‌ونقل هوایی با افزایش هواپیماهای برجامی 

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با افزایش تعداد هواپیماهای برجامی در ناوگان هوایی کشور این سهم از ۱۵ درصد فعلی  بدون شک به  ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید هزینه‌های اضافی از دوش هما برداشته می‌شد گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از صندوق ذخیره ارزی دیونی را پذیرفته بود و در این بین سازمان بازنشستگی این شرکت نیز بدهی‌های فراوانی داشت. ازاین‌رو تصمیم ی اتخاذ شد که برای یک دوره‌ای، صندوق بازنشستگی هما به سازمان بازنشستگی کشوری منتقل شود تا «هما» امکان توسعه پیدا کرده و سپس سهام خود را واگذار و دیون را پرداخت کند که این راهکار از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توافق بر سر این تصمیم با تردید مواجه شد.

امینی در ادامه بیان داشت: با ارزیابی این مسئله و در نظر گرفتن نکات مورد نظر وزیر کار، تعاون ورفاه اجتماعی مقرر شد به‌جای اضافه شدن به تعهدات سازمان بازنشستگی، دولت این تعهدات را بر عهده بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی افزود: در مورد پرداخت دیون نیز قرار شد تمام دیون هما و رجا به صندوق ذخیره ارزی توسط دولت در چارچوب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور پذیرفته و به‌حساب افزایش سرمایه دولت در این دو شرکت منظور شود.

وی تصریح کرد: با این اقدام دو شرکت هما و رجا به‌جای پرداخت دیون و بدهی‌های خود می‌توانند به اصلاح ساختار بپردازند و منابع درآمدی خود  را صرف سرمایه‌گذاری در توسعه ناوگان و ارتقا سطح ایمنی کنند و از طرفی بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور و شرکت راه‌آهن بپردازند.

تاثیر مزایای اجرای مصوبه بخشودگی دیون هما و رجا پس از ۱۸ ماه

امینی همچنین به مصوبه دولت در این خصوص اشاره کرد و گفت: مقرر شد این مصوبه دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ پیشنهاد شود که در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد انقلاب دیگری در حوزه حمل‌ونقل هوایی و ریلی خواهیم بود. به‌طوری‌که با رقابت‌پذیر شدن حمل‌ونقل هوایی و ریلی، پس از گذشت ۱۸ماه از اجرای آن مردم ایران مزایای آن را لمس و تجربه خواهند کرد.

گفتنی است؛ چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ هیئت‌وزیران به‌منظور رفع بخشی از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مصوب کرد مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌های مذکور بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده پس از کسر سهم عاملیت بانک‌های عامل، به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این شرکت‌ها منظور شود.