به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اصغر فخریه کاشان در واکنش به صحبتهای مدیر فروش ایرباس مبنی بر احتمال تاخیر در تحویل هواپیماها به دلیل تعویق در ارائه پیش پرداختها، اظهار کرد: قرارداد بین ایران ایر و ایرباس هیچ تغییری نخواهد کرد و این طبیعی است که اگر در ارائه پیش پرداخت تاخیر داشته باشیم، تحویل هواپیماها با تاخیر انجام میشود.
وی در پاسخ به این سوال که این اظهار نظر مقام مسئول در ایرباس شامل حال ۳ فروند هواپیمایی میشود که قرار است، سال آینده وارد ناوگان شوند، گفت: صحبتهای مدیر فروش ایرباس کلی بوده است و طبق قرارداد منعقد شده ایرباس متعهد است ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرارداد بین ایران ایر و ایرباس تغییری نخواهد کرد و هر دو طرف باید متعهد به قرارداد منعقد شده باشند.
فخریه کاشان با بیان اینکه برای اجرای قرارداد دو اقدام باید انجام شود، گفت: اولین اقدام فراهم کردن پول و ارائه پیش پرداختها از سوی ایران ایر به طرف قرارداد است که برای تامین مالی قراردادها اقداماتی انجام شده است.
وی ادامه داد: دومین موضوع در اجرای قراردادها این است که اعتبار مجوزهای مورد نیاز در همه شرایط حفظ شود و اعتبار مجوزها به گونهای پایدار باشد که در استفاده از آنها در تمام شرایط مشکلی به وجود نیاید.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به موضع گیریهای آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که این مجوزها معتبر باقی میمانند. در حال حاضر این مجوزها معتبر هستند، اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی میمانند.
فخریه کاشان ادامه داد: نباید این گونه باشد که آقای ترامپ از برجام خارج شد، شرکت ایرباس یا بویینگ ابطال مجوزها را اعلام کنند؛ بنابراین برای رفع این موضوعات در حال مذاکره با طرفهای قرارداد هستیم و این مذاکرات باعث میشود، ارائه پیش پرداختها با تاخیر انجام شود چراکه قبل از پرداخت باید تکلیف این موضوعات مشخص شود؛ بنابراین تا زمانی که این ابهامات رفع نشود، پیش پرداختی را ارائه نمیدهیم.
وی به ایلنا گفت: تاخیر در ارائه پیش پرداختها قاعدتا منجر به تاخیر در تحویل هواپیماها میشود چراکه پروسه تولید هواپیما طولانی است باید بخشی از هزینه تولید پرداخت شود تا تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آن را فراهم کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: در قرارداد هم ذکر شده است که اگر ایران ایر به هر دلیلی پرداختها را با تاخیر انجام دهد، این اقدام میتواند در زمانبندی تحویل هواپیماها اثرگذار باشد البته ممکن است که تاثیرگذار هم نباشد یا اینکه ممکن است سفارشات ایران را از خط تولید خارج کنند و به شرکت متقاضی دیگری تحویل دهند و سفارش ایران در نوبت بعدی تحویل شود.
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که طبق گفته شما در مصاحبههای قبل، خروج آمریکا از برجام نمیتواند در مجوزهای صار شده اثرگذار باشد و عطف به ما سبق نمیشود، بنابراین میتوان گفت: آیا مجوزها تا زمان انقضا اعتبار دارند، گفت: اینکه تصمیم آمریکا نمیتواند بر مجوزهای صادر شده تاثیرگذار باشد با استناد به برجام است، اگر برجام نباشد بنابراین این موضوع هم منتفی است.
وی تاکید کرد: مجوزهای اوفک تا دسامبر ۲۰۲۰ اعتبار دارد، اما این مجوزها در قالب برجام صادر شدهاند. در بدبینانهترین حالت احتمالی اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود قاعدتا دستگاههای اجرایی آن هم از این تصمیم تبعیت میکنند.
فخریه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم آمریکا بر قرارداد با ایرباس هم اثر گذار خواهد بود، گفت: این موضوع به واکنش اروپاییها بستگی دارد، اما توجه داشته باشید که بخشی از تجهیزات ایرباس از بویینگ تامین میشود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بدبینانهترین حالت احتمالی اگر آمریکا از برجام خارج شود و بویینگ و ایرباس قصد ادامه همکاری برای اجرای قراردادها را نداشته باشند باید پیش پرداختها به ایران برگردد و این یک قاعده است.