شناسهٔ خبر: 48450 - سرویس مسکن و شهرسازی

در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق مطرح شد:

تلاش رجبی برای دریافت ۵درصد حق نظارت مهندسان/ به‌جای انجام کار در نظام مهندسی ساختمان درگیر دعوا و استعفا هستیم/ تهدید به درگیری و تعطیلی آموزش مهندسان

فرج الله رجبی فرج‌الله رجبی در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو گفت:‌ در نظام مهندسی ساختمان به جای این‌که به کارهای کلان بپردازیم هر روز درگیر دعوای هیئت مدیره یا استعفا هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تسنیم نوشت: وی با یادآوری این‌که حادثه پلاسکو یک بحران ملی نبود، تصریح کرد:‌ آتش سوزی این ساختمان  یک حادثه محلی بود که نوع برخورد ما آنرا به یک بحران ملی تبدیل کرد. وقتی دوربین می‌گذاریم و برای یک ماجرا پخش مستقیم داریم، افکار عمومی به آن معطوف شده و به یک بحران ملی تبدیل می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که از دیدگاه مدیریت بحران ماجرای پلاسکو را چند فاز بالاتر بردیم و آنرا از اتفاق اضطراری به یک بحرانی بدل کردیم.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این‌ نمی‌شود همه سئوال‌های سانحه پلاسکو  را بی پاسخ گذاشت، اظهار کرد:‌ باید در موضع مسئولیت پذیری به ماجرا نگاه کنیم و نمی‌شود هر کدام از ما دستگاه دیگری را مقصر نشان دهیم.

رجبی با اشاره به این‌که چرخه تولید باید به چرخه تولید افراد ذی صلاح تغییر کند، افزود:‌ نباید افراد فاقد صلاحیت در چرخه تولید ساختمان باشد و انتظار بروز اتفاقی را نداشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: باید متناسب با نیاز جامعه دریچه را باز کنیم تا مهندسان بیایند در عرصه‌های مختلف حضور یابند.

وی  افزود:‌ نظام فنی و اجرایی کشور شرایط عمومی پیمان و قراردادهای همسان دارند، این در حالی است که پس از ۲۲ سال چنین موضوعی را در نظام مهندسی نداریم و دائما درگیر مسائل حاشیه‌ای هستیم.

وی با یادآوری این‌که در نظام مهندسی ساختمان به جای این‌که به کارهای کلان بپردازیم هر روز درگیر دعوای هیئت مدیره یا استعفا هستیم، تصریح کرد: در قانون آمده که نظارت بر اهداف نظام مهندسی جزو اهداف سازمان‌هاست.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به نامه دیروز وزیر راه و شهرسازی درباره لغو دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و گفت: وزیر محترم نامه دادند که  ۵ درصد از مهندسان ناظر دریافت نشود. با نامه آخوندی درگیری پیش می‌آید. این موضوع جزو مسائل سازمان نظام مهندسی است و ما تصمیم می‌گیریم ۵ درصد را بگیریم یا نگیریم.

وی با تاکید بر این‌که نباید ظرفیت‌های فکری را معطوف به مسائلی کنیم که در قانون به آن پرداخته شده است، اظهار کرد:‌ در نظام‌ مهندسی اعتماد به نفس را از دست داده‌ایم و از ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌کردیم.

وی با طرح این سئوال آیا در نظام فنی و اجرایی کشور به مسائل حاشیه‌ای پرداخته می‌شود، گفت: از فردا آموزش را تعطیل می‌کنیم.