شناسهٔ خبر: 48462 - سرویس مسکن و شهرسازی

برگزاری نشست هم‌اندیشی بازآفرینی پایدار محله سیروس شهر تهران

جلسه نشست هم‌اندیشی در خصوص پیشینه اقدامات انجام گرفته و نحوه همکاری جهت تسریع روند بازآفرینی پایدار محله سیروس شهر تهران با حضور سرپرست و اعضای هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شهردار منطقة ۱۲ شهر تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ابتدا این نشست؛ مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به تشریح طرح ها و اقدامات انجام شده توسط شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پرداخت و بر لزوم هم اندیشی و هم راستا سازی سیاستها و اقدامات باز آفرینی  شهری تاکید کرد.

در  ادامه پیمان حسین محسنی شهردار منطقه ۱۲ شهر تهران به بیان برنامه ها و اقدامات باز آفرینی شهری  در محدوده ها و محلات هدف  و بافت تاریخی در  محدوده  تحت سرپرستی  خود پرداخت و   اظهارداشت  ؛ شرایط بسیار مناسبی  به جهت همدلی و همسوئی دستگاههای مرتبط با امر باز آفرینی در منطقه ۱۲ شهرداری تهران فراهم شده است .

محسنی  با مثبت ارزیابی نمودن فعالیت  تعاونی های  فعال  در امر ساخت و ساز در منطقه ۱۲ شهرداری  تهران :گفت : تعاونی  های بسیار خوب و فعالی در خصوص ساخت و ساز با مشارکت بالای مردم در منطقه ۱۲ شهرداری تهران  شکل گرفته است .

وی در خصوص اقدامات  مشترک در جهت رفع موانع برای حضور و مشارکت مردم در فرایند نوسازی  بعنوان نخستین  اولویت اشاره نمود گفت : از مهم ترین این موانع به مناطق فریز شده توسط سازمان میراث فرهنگی و مشکلات که مربوط به بوجوده آمده توسط تعدادی از دستگاههای خدمات شهری  باید اشاره کرد .

محسنی  در  ادامه سخنان خود  ؛ پیشنهاد  داد تا  هیات اجرایی با حضور نمایندگان دستگاه های  مربوطه  ذی مدخل  و توسط شهرداری منطقه ۱۲ شهر تهران تشکیل گردد ؛  تا  این هیات  ضمن تحیکم و توسعه   همکاری های مشترک در امور  مربوط به  باز آفرینی بتواند در خصوص تسریع انجام  اقدامات و حل و مسائل و مشکلات بهسازی و نوسازی  محدوده و محلات هدف تصمیم گیری کند.

وی در پایان ، آمادگی شهرداری منطقه ۱۲ شهر تهران  را جهت  همکاری و کمک در رابطه با باز آفرینی  محله سیروس نیز اعلام کرد.

در ادامه این نشست مهندس هوشنگ عشایری سر پرست شرکت عمران وبهسازی شهری ایران ضمن خیر مقدم به مهمانان در جلسه بر اهمیت همکاری دستگاههای مختلف  در پروژه سیروس بعنوان یک پروژه ملی تاکید کرد و نقش و اثر بخشی انجام این پروژه را در مقیاس کشوری برشمرد .

وی ضمن تشریح سیاست های  های کلی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در زمینه بازآفرینی محله سیروس اظهارداشت : طبق تصمیم هیات مدیره شرکت مقرر گردیده ، زمین های تحت تملک این شرکت برای ساخت و ساز در منطقه در اختیار سازندگان قرار گیرد .

در ادامه ؛ عشایری  خواستار همکاری بیشتر توسط  شهرداری منطقه ۱۲  و سازمان نوسازی شهر تهران شد و اظهار داشت :  انتظار می رود شهرداری منطقه ۱۲ شهر تهران و سازمان نوسازی شهر تهران همکاری های لازم  در رابطه با باز آفرینی محله سیروس  داشته باشند

در این نشست  مواردی چون اهمیت برنامه ها و اقدامات باز آفرینی در محله سیروس بعنوان پایلوت برنامه باز آفرینی ملی  ؛ توجه به نقش سازمان های مردم نهاد ؛ توجه به نقش دولت و شهرداری بعنوان نهاد تسهیلگر و نهایتا توجه به ظرفیت های توسعه گردشگری و میراث فرهنگی  در محله سیروس  توسط اعضای هیات مدیره شرکت مطرح شد .

همچنین موارد مهم تصمیم گیری شده  در خصوص ساخت  پروژه ۱۰۰ واحدی مسکونی درمحله سیروس تهران در غالب "عملیات  نوسازی مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری در مناطق ناکارآمد " بشرح ذیل خواهد بود:

- مقرر شد هیات اجرایی بازآفرینی محلة سیروس شهر تهران در محل شهرداری منطقة ۱۲ با ترکیب اعضای ذیل تشکیل گردد:    نمایندگان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نمایندگان شهرداری منطقة ۱۲، نمایندگان سازمان نوسازی شهر تهران، نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران،نمایندگان سایر دستگاه‌های خدمات رسان و متولیان مدیریت شهری و سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) که حسب مورد از آن‌ها برای شرکت در جلسات هیات دعوت می‌شود.

- این جلسات به ریاست شهردار منطقه، و حداقل هر ماه یک جلسه تشکیل می‌گردد ؛  دستگاههای عضو این هیات موظفند طی مدت حداکثر دو هفته از تاریخ ابلاغ این صورتجلسه نمایندگان تام‌الاختیار خود را به شهرداری منطقه معرفی نمایند.  و حدود وظایف و اختیارات این هیات پس از تشکیل آن تدوین و تدقیق و جهت بررسی به دستگاههای عضو هیات ابلاغ و در صورت نیاز بازنگری می‌شود.

- مقرر شد شهرداری منطقة ۱۲ با همکاری شرکت، با قید فوریت و بصورت ویژه پیگیری‌های مربوط به صدور مجوز کمیسیون مادة ۵ (با توجه به قرارگیری پروژه در پهنة S۲۲۲) را در دستورکار قرار دهد.
- انجام تشریفات قانونی کمیسیون، تجمیع پلاک‌ها، و صدور پروانة نوسازی، انجام عملیات اولیة پروژه چون تجهیز کارگاه، و نخاله برداری با صدور مجوزی از سوی شهرداری منطقه تایید و عملیات اجرایی متوقف نگردد.

- در خصوص سایر پلاک‌های در تملک شرکت در محلة سیروس و سایر اقدامات لازم در راستای تسهیل و تسریع برنامة بازآفرینی پایدار این محله (چون حضور و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد) حسب مورد موضوعات در هیات اجرایی طرح و عنداللزوم جهت تصمیم‌گیری به مراجع مربوطه ارجاع گردد./