شناسهٔ خبر: 4848 - سرویس جاده‌ای

رحیمیان به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

نحوه محاسبه نرخ عوارض قم-گرمسار/ خدمات آزادراه در بالاترین حد یک کالای عمومی ارتباطی/ کاهش مسیر، زمان سفر و مصرف سوخت با عبور از آزادراه قم-گرمسار

مقداد رحیمیان مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه خدماتی که آزادراه ارائه می دهد در بالاترین حد یک کالای عمومی ارتباطی است، گفت: ایمنی در سفر با عبور از آزادراه‌ها تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

مقداد رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه یک کالای عمومی با بالاترین سطح خدمات‌دهی است که افزایش ایمنی تا ۹۰ درصد و کاهش چشمگیر مصرف سوخت از مهم‌ترین خدمات آن است، اظهار کرد: هدف دیگر ساخت آزادراه کوتاه‌تر کردن مسیر و به تبع آن کاهش مصرف سوخت و زمان سفر است.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم در جاده‌سازی مسافت را کوتاه کنیم در نتیجه هزینه‌های راهسازی افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مسیر قم گرمسار آزادراهی است که پیچ و خم‌های بسیار کمتری از جاده معمولی دارد و راننده می‌تواند با خیال آسوده از آن استفاده کند، ادامه داد: آزادراه حرم تا حرم اولا مسیر پرتردد قم مشهد را کوتاه‌تر کرده و ثانیا بار ترافیکی راه سنتی این مسیر را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

ویژگی های آزادراه قم گرمسار

وی با اشاره به ترافیک موجود در بخشی از نقاط جاده سنتی قم -تهران -گرمسار و از بین رفتن این گره‌های ترافیکی با ایجاد آزادراه قم- گرمسار گفت: اخذ عوارض از خودروهای عبوری در آزادراه‌ها یکی از ابزار کاهش ترافیک است به این صورت که رانندگانی که متمایل به استفاده از آزادراهی با سطح خدمات بالا هستند، با پرداخت عوارض این خدمات را دریافت کرده و رانندگانی که متمایل به استفاده از جاده‌های سنتی هستند، از آنها عبور می‌کنند که این تقسیم بار ترافیکی در جاده‌های مختلف، می‌تواند به کاهش ترافیک بی‌انجامد.

احداث هر قطعه آزادراه، ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان

وی آزادراه را در مقوله جاده‌ای یک سرویس متمایز دانست و خاطرنشان کرد: این سرویس هزینه دارد و دولت نمی‌تواند همه هزینه‌های سنگین ساخت آزادراه را از بودجه عمومی پرداخت کند. احداث هر قطعه آزادراه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و اصلا برای دولت مقدور نیست تا از بودجه عمرانی آنها را بپردازد بنابراین مشارکت با بخش خصوصی یا غیر دولتی بهترین گزینه‌ای است که دولت برای پروژه‌های عمرانی سودده پیش رو دارد. باید طرح برای بخش خصوصی یا غیر دولتی جذاب باشد تا حاضر به سرمایه‌گذاری شود وگرنه ساخت جاده با بهره‌برداری رایگان جذابیتی برای سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی ندارد. از طرفی نیز بخش خصوصی ماشین‌آلات، تکنولوژی و نیروی انسانی یا حتی بعضا آورده‌های نقدی خود را در اینگونه پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

هزینه‌کرد عوارض دریافتی در نگهداری باکیفیت آزادراه

به گفته این مدیر معاونت اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، از آنجایی که هزینه‌های نگهداری آزادراه نیز بر عهده شرکت خصوصی سازنده آزادراه است، در هنگام ساخت تلاش می‌کند تا از بهترین و باکیفیت‌ترین کالا و خدمات بهره ببرد تا با افزایش عمر جاده، هزینه کمتری برای نگهداری پرداخت کند؛ ضمن اینکه نگهداری آن را هم با کیفیت انجام می‌دهد؛ کاری که در پروژه‌های کاملا دولتی این ویژگی کمتر رعایت می‌شود. بنابراین هزینه‌های دریافت این خدمات سطح بالا را باید مصرف‌کننده بپردازد.

احداث آزادراه با استفاده از نفت‌فروشی اجحاف به همه مردم است

وی با بیان اینکه اگر مصرف‌کننده این کالای عمومی (آزادراه) هزینه استفاده از خدمات آزادراهی را پرداخت نکند، دولت باید از محل درآمد عمومی و فروش نفت هزینه‌های آزادراه‌سازی را بپردازد، افزود: این اقدام اجحاف به بیت‌المال و همه مردم است؛ چون درآمد نفت‌فروشی متعلق به همه شهروندان است و حق آنهاست که درآمد حاصل از صادرات مواد نفتی در سایر بخش‌ها هم هزینه شود.

خودروی سنگین‌تر، عوارض بیشتر

مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گران‌تر بودن عوارض استفاده از آزادراه برای کامیون‌ها گفت: از آنجایی که کامیون‌ها به دلیل وزن بالایی که دارند، هزینه‌های نگهداری جاده را افزایش می‌دهند باید مبلغ بیشتری برای استفاده از آزادراه بدهند؛ این موضوع برای خودروهای نفتکش هم بیشتر است؛ چون میزان مخاطرات احتمالی آنها و آسیب‌های وارده به آزادراه به دلیل تردد در جاده بیشتر است.

روش محاسبه نرخ عوارض/برای کاستن از نرخ عوارض آزادراه قم گرمسار از پرداخت مالیات معاف شد

مقداد رحیمیان با بیان اینکه برای کاستن از نرخ عوارض و کمک به مردم، عوارضی قم گرمسار از پرداخت مالیات معاف شده است به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: نرخ عوارض آزادراه برای وسایل نقلیه سواری ضریب ۱، وانت یک و نیم، مینی‌بوس ۲، اتوبوس و کامیون دو محور ۳، کامیون سه محور ۴ و کامیون‌های بیش از ۳ محور با ضریب ۵ محاسبه شد.

وی افزود: مبلغ عوارض پیش بینی شده در سال اول بهره‌برداری برای سواری ۶۸ تومان در هر کیلومتر، برای وانت ۱۰۲ تومان در هر کیلومتر، مینی‌بوس ۱۳۶ تومان در هر کیلومتر، اتوبوس و کامیون دو محور ۲۰۴ تومان در هر کیلومتر، کامیون سه محور ۲۷۲ تومان در هر کیلومتر و برای کامیون‌های بیش از سه محور ۳۴۰ تومان در هر کیلومتر است. حال اگر بخواهیم میزان عوارض کل قطعه آزادراه قم گرمسار را محاسبه کنیم، باید اعداد بالا را در طول این آزادراه (۱۵۲ کیلومتر) ضرب کنیم که نتیجه حاصله سواری ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ نهایی ۱۰ هزار تومان٬ وانت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ نهایی ۱۵ هزار تومان٬ مینی‌بوس ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ نهایی ۲۱ هزار تومان٬ اتوبوس و کامیون دو محور ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ نهایی ۳۱ هزار تومان٬ کامیون سه محور ۴۰ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ نهایی ۴۱ هزار تومان و کامیون‌های بیش از سه محور ۵۱ هزار تومان می شود.

وی یادآوری کرد در هر سال ۱۲ درصد به این مبالغ افزوده می شود.

بازگشت سرمایه بخش غیر دولتی در طول ۲۰ سال

همچنین امیر امینی معاون اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: آزادراه قم گرمساربه طول ۱۵۲ کیلومتر و با سرمایه گذاری ۶۹۰ میلیارد تومانی که سهم بخش غیر دولتی (قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)) در آن ۶۰ درصد و دولت ۴۰ درصد است، در طول کمتر از ۲ سال ساخته شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار است در بازه زمانی ۲۰ ساله این هزینه ها به سرمایه گذار بازگردانده شود. /