شناسهٔ خبر: 48541 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبرداد:

هدف وزارت راه و شهرسازی حمایت از حقوق مصرف کننده است/ تلاش می‌کنیم تا تسهیلات سهم بیشتری از قیمت خرید مسکن را شامل شود

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه چه زمانی شرایط برای کاهش نرخ سود مسکن و افزایش مدت بازپرداخت فراهم است، جزو وظایف بانک مرکزی است، اما نظر بانک مرکزی این است که در حال حاضر وضعیت بانکداری در ایران اجازه این کار را نمی‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان در پاسخ به این سئوال که چرا تب و تاب کاهش اقساط وام مسکن از بین رفت، گفت: هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی حمایت از حقوق مصرف‌کننده است، بنابراین مسئولان این وزارتخانه همواره از این موضوع دفاع می کنند تا  تسهیلات پرداختی بتواند درصد بیشتری از قیمت خرید مسکن را شامل شده و در نهایت  نرخ سود را  کاهش دهد و دوره های افزایش بازپرداخت اقساط افزایش یابد.

وی در گفت وگو با فارس تاکید کرد: مسکن یک کالا و نیاز اولیه برای مردم است که  در قانون اساسی هم به آن تأکید شده است.

مظاهریان در ادامه به شرایط بانک ها اشاره کرد و  اظهار داشت : در جلساتی که با بانک مرکزی داشتیم همواره حمایت از حقوق مصرف کننده و کاهش نرخ سود جزء خواسته‌های ما بوده است، اما بحثی که وجود دارد این است که نظام بانکی کشور تا چه اندازه می تواند  به این تعهدات عمل کند، چرا که خود نظام بانکی کشور دچار مسائل داخلی خود مثل "نکول" زیاد (طرف قرارداد نتواند در قبال قرارداد به تمام یا بخشی از تعهدات عمل کند) و پول‌های سمی که در آن جریان بوده، است و متاسفانه  از این مشکلات رنج می‌برد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: لذا ما همواره از طرف مردم خواسته هایشان را در خصوص وام و تسهیلات وظیفه داریم دنبال کنیم، اما بانک مرکزی بر مبنای وظیفه و شرایط خود عمل کرده تا بتواند در زمان مناسب و با بهتر شدن وضعیت اعتباری بانک ها به این خواسته ها جواب دهد و باید به تصمیم بانک مرکزی  احترام گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سقف تسهیلات خرید مسکن سال آینده افزایش خواهد یافت، اظهار کرد:‌ مشخص نیست و باید از بانک مرکزی این موضوع را بپرسید.