شناسهٔ خبر: 48549 - سرویس استان‌ها

شکرچی‌زاده در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری هرمزگان:

اجرای طرح اقدام مشترک بازآفرینی به بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کند

نشست جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان هرمزگان با هدف تهیه و تدوین برنامه راهبردی اقدام مشترک برای ساماندهی مدیریت یکپارچه فضایی منطقه‌ای شهر بندرعباس در محل استانداری هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست گفت: استان هرمزگان نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد اما از سوی دیگر توسعه‌های نامتوازن در این استان موجب کاهش کیفیت زندگی در آن شده است.

وی ادامه داد: این امر موجب شد تا تدوین برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری جهت ساماندهی فضاهای شهری بندرعباس آغاز شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: تأثیر عوامل بیرونی برای ارتقای کیفیت زندگی در برنامه اقدام مشترک مورد توجه قرار گرفته است که نهادهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نقش محوری دارند.

شکرچی‌زاده بیان کرد: در شهرهای بندری کشور به خصوص در بندرعباس با افت کیفیت زندگی مواجه هستیم که اجرای طرح اقدام مشترک بازآفرینی به بهبود این وضعیت کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: اقدامات توسعه‌ای نامتوازن و ناپایدار این افت کیفیت زندگی در شهرهای بندری را رقم زده است و اقداماتی برای دستگاه‌های مختلف در برنامه اقدام مشترک تعریف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: پس از اخذ نظرات دستگاه‌های مختلف، طرح اقدام مشترک در ستاد ملی بازآفرینی مصوب و اجرای آن آغاز می‌شود.

شکرچی‌زاده مجری طرح تهیه و تدوین برنامه راهبردی اقدام مشترک برای ساماندهی مدیریت یکپارچه فضایی منطقه‌ای شهر بندرعباس نیز با اشاره به هم‌افزایی ایجاد شده میان دستگاه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های استانی و همچنین اقدامات مفید به عمل آمده از سوی پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابراز امیدواری کرد تا نتایج ارزنده این پروژه و به دنبال آن، ایجاد نقشه راه جامع بتواند به ساماندهی کلان‌شهر بندرعباس کمک شایانی نموده و به عنوان نمونه‌ای موفق مورد استفاده و بهره‌برداری دیگر کلانشهرها نیز قرار بگیرد.

هشت شهر در هرمزگان جزء جامعه هدف طرح بازآفرینی شهری است

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این نشست، اظهار کرد: هزار و ۳۴۴ محله در ۵۴۳ شهر کشور مورد مطالعات طرح بازآفرینی شهری قرار گرفتند و هشت شهر در هرمزگان نیز جزء جامعه هدف ما بوده‌اند.

وی توسعه خدمات عمومی و زیربنایی، نوسازی و بهسازی مسکن و ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی را از اهداف طرح بازآفرینی شهری برشمرد و افزود: برای اجرای گام به گام این طرح به برنامه اقدام مشترک برای استان‌ها رسیدیم.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: با توجه به وسعت و جمعیت ساکن در محلات هدف هرمزگان، این استان به عنوان پایلوت اجرای طرح اقدام مشترک بازآفرینی محلات انتخاب شد و اقداماتی که در این استان اجرایی خواهد شد، به عنوان الگو در کشور مدنظر قرار می‌گیرد.

عشایری بیان کرد: این اقدام موجب تسریع در بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده در هرمزگان می‌شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با تأکید بر ضرورت انجام مطالعات برنامه راهبردی شهر بندرعباس به عنوان کارفرمای این پروژه گفت: استفاده از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان اتاق فکر وزارت راه و شهرسازی در انجام جامع و مانع این طرح بسیار حائز اهمیت است.

عشایری در این جلسه همچنین خواستار به سرانجام رسیدن نتایج این مطالعات با حمایت دستگاه‌های ذی‌مدخل استانی به‌ویژه استانداری هرمزگان شد.

کیفیت زندگی در مناطق حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده باید افزایش یابد

فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز با جمع‌بندی مطالب ارائه شده در این جلسه گفت: برگزاری جلسات مستمر به منظور اجرای هرچه سریع‌تر نتایج برنامه اقدام مشترک ساماندهی کلان‌شهر بندرعباس باید در اولویت قرار گیرد.

وی بر مشارکت تمامی دستگاه‌های استانی و انعکاس نظرات آن‌ها در حوزه مطالعات و اجرای آن در جهت هم‌افزایی مضاعف و تأثیر بیش از پیش منابع مؤثر این طرح تأکید کرد.

همتی با بیان اینکه بهسازی بافت‌های فرسوده از سیاست‌های مهم دولت دوازدهم است، عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در این راستا با مطالعه روی هزار ۳۴۴ محله در سطح کشور، گام خوبی را جهت نوسازی بافت‌های فرسوده برداشته است.

وی ادامه داد: ۴۳ درصد شهر بندرعباس شامل بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین است که با توجه به این آمار، سرعت عمل جهت بهبود وضعیت این مناطق در بندرعباس بسیار مهم است.

استاندار هرمزگان با تأکید بر اینکه ستاد بازآفرینی شهری در هرمزگان باید به طور جدی فعال شده و جلسات آن هفتگی برگزار شود، افزود: در اولین گام باید یک محله در شهر بندرعباس به عنوان نمونه جهت اجرای طرح بازآفرینی شهری انتخاب و به نمونه‌ای برای دیگر محلات و مناطق کشور تبدیل شود.

همتی تصریح کرد: اجرای این طرح بسیاری از دغدغه‌های مردم در بافت‌های فرسوده را رفع می‌کند و باید همه برای اجرای این سیاست مهم دولت تلاش خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: مردم مشکلات بسیاری برای زندگی در مناطق حاشیه‌ای و بافت‌های فرسوده دارند و باید به سرعت کیفیت زندگی در این مناطق را افزایش دهیم و تلاش کنیم در طول چهار سال دولت دوازدهم بخش عمده‌ای از مشکلات بافت‌های فرسوده کاهش یابد.

۴۰ درصد شهر بندرعباس ناکارآمد و بافت فرسوده است

غلامحسین شیری مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در این جلسه گفت: ۴۰ درصد شهر بندرعباس ناکارآمد و بافت فرسوده است. باید این بافت ناکارآمد شهری اصلاح شود، محله چاهستانی‌ها، محله شقو، دو هزار نیازمند تفکر و بازآفرینی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، اولین مشکل شهر بندرعباس را بافت‌های ناکارآمد شهری عنوان کرد و گفت: بسیاری از محلات قدیمی و واقع در بافت فرسوده شهری فاقد سند ملکیت هستند. محله چاهستانی‌ها در گذشته دو هزار خانوار جمعیت داشت، ازدیاد این جمعیت به مرور زمان افزایش یافت و بسیاری از خانه‌ها بدون نظارت شهرداری و راه و شهرسازی تفکیک شد.

وی عنوان کرد: راه و شهرسازی هرمزگان با همکاری ثبت اسناد و املاک و شهرداری بندرعباس اقدام به نقشه‌برداری هوایی و طراحی نقشه محله چاهستانی‌ها کرد. در مرحله دوم اهالی می‌توانند اسناد تک‌برگی دریافت کنند و سپس با مراجعه به بانک تسهیلات ساخت مسکن دریافت کنند این روش در بازآفرینی شهری تأثیر مستقیمی خواهد داشت.

شیری افزود: در حال حاضر چهار هزار و  ۱۵۴ واحد مسکونی در محله چاهستانی‌ها شناسایی شد و ۵۰ درصد اسناد تک‌برگی این واحدها صادر شده است.