شناسهٔ خبر: 48556 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی خبر داد:

تدوین راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی/ تاکید بر جلب توجه سیاست‌گذاران به پیاده محوری

ایزدی ایزدی از روند تدوین راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورایعالی معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: با اشاره به اینکه باید در تعاریف توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل تفاوت شهرها و ویژگی‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد، انتظار داریم،‌ اجرای سیاست TOD به ارتقا کیفیت زندگی در شهرها سبب شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه امروز ۳۰ دی ماه در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی گفت: از ابتدای دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی بر ارتقا کیفیت زندگی تأکید داشتند همچنین بحث شهرسازی ریل پایه در طول دولت یازدهم دنبال شد؛ که دو موضوع مهم بازآفرینی شهری و توسعه حمل‌ونقل همگانی در بخش‌هایی در مباحث نظری و اجرایی محقق شد.

ایزدی ادامه داد: هم‌اکنون تمامی شهرها در موضوع حمل‌ونقل همگانی با مسائل جدی مواجه هستند و استفاده بیش‌ازحد خودروهای شخصی افزایش یافته است. در حالی‌که تأکید برخی سیاست‌گذاران مبتنی بر استفاده از حمل‌ونقل همگانی و توسعه و گسترش آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از ویژگی‌های ارتقا کیفیت زندگی را حمل‌ونقل ایمن و ارزان عنوان کرد و گفت: در دنیا یکی از شاخص‌های رایج walking store «پیاده محوری» است که باید در ایران نیز این مهم موردتوجه سیاست‌گذران قرار بگیرد.

وی در  ادامه  در خصوص دسترسی ساختمان ها به حمل و نقل عمومی اظهارداشت: باید مشخص شود که چه میزان از ساختمان‌های موجود در شهرها به مراکز حمل‌ونقل عمومی دسترسی دارند و این فراهم نمی‌شود مگر آنکه نظام مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل محقق شود.

ایزدی همچنین خاطرنشان کرد: سیاست TOD تلاش برای همگام‌سازی، توأم سازی ایمن، سهل و ارزان‌سازی حمل‌ونقل یا فعالیت‌های اشتغال، کار و توزیع آن دارد. باید تلاش کنیم توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل را از تمام جنبه‌های شهرسازی و همچنین حمل‌ونقل محقق کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می‌رسد با وجود اینکه بیش از دو سال از طرح موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی می‌گذرد، همگرایی مناسب نسبت به موضوع وجود ندارد، به همین دلیل باید تلاش کرد تا فعالیت‌های مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی در حد اکثر ظرفیت خود تعریف و شناسایی شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در تعاریف بین‌المللی از TOD به‌عنوان استراتژی نام‌برده می‌شود گفت: در تمام دنیا تلاش می‌شود تا حمل‌ونقل عمومی یکپارچه گسترش یابد.

اين مقام مسئول یکی از مشکلات موجود را بهره‌گیری نامناسب از تجارب دنیا در موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی عنوان کرد و گفت: امیدوارم اجرای این سیاست با دقت هرچه‌ تمام‌تر انجام شود.

ایزدی همچنین با اشاره به اینکه باید در تعاریف توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل تفاوت شهرها و ویژگی‌های آن‌ها مورد توجه قرار گیرد گفت: انتظار داریم،‌اجرای سیاست فوق به ارتقا کیفیت زندگی در شهرها شود.

وی در پایان با اشاره به تصویب مصوبه با موضوع حمل‌ونقل همگانی در شورای عالی گفت: راهنمای سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورايعالی شهرسازی در حال تدوین است.