وحید علی قارداشی در حاشیه سومین همایش توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از زمان صدارت عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی و تبیین سیاستهای جدید، تلاش شده از یکپارچگی وزارت راه و شهرسازی،وظایف شرکت راهآهن نیز بازنگری شود؛ که نتیجه آن توسعه قطارهای حومهای و سیاست دیگر نگاه متفاوت به موضوع ایستگاه بود.
وی افزود: درگذشته ایستگاه راهآهن فقط یک کارکرد ایستگاهی داشت، اما امروز چند تغییر در این نگرش ایجاد شده و حالا «ایستگاه چندمنظوره شهر» نام دارد.
مدیرکل دفتر مهندسی و تأسیسات زیربنایی راهآهن بیان داشت: در شهرهای بزرگ دنیا ایستگاههای چندمنظوره را بهعنوان ایستگاه قطار به یکدیگر معرفی میکنند که عمدتاً با محوریت راهآهن است اما سایر شقهای حملونقل درونشهری مانند مترو، تراموا، دوچرخه و خطوط پیادهروی در شهر به آن متصل میشوند.
علیقارداشی از اقدامات فوق بهعنوان گام اول نام برد و ادامه داد: گام دوم تبدیل ایستگاههای چندمنظوره به مراکز توسعه شهری زیرا معتقدیم اگر قرار است جایی برای توسعه در اولویت قرار بگیرد، بهطورقطع فضای پیرامونی ایستگاهها هستند و ایستگاههای راهآهن بهعنوان پرتوانترین ایستگاهها، بتواند سایر نیازهای مردم بهغیراز نیازهای حملونقلی مردم را پوشش دهد.
وی خاطرنشان کرد: الآن هم در حوزه حملونقل ریلی به دنبال جابجایی ایستگاهها هستیم، در دورههای قبل به دنبال خروج ایستگاههای راهآهن از شهرها بودند اما در این دوره ما به دنبال انتقال ایستگاهها به داخل شهرها هستند.
مدیرکل دفتر مهندسی و تأسیسات زیربنایی راهآهن علت اصلی تفکر خروج ایستگاههای راهآهن از داخل شهرها به خارج آن به دلیل عدم توانایی ایستگاهها در پاسخ به نیازهای روزانه مردم عنوان کرد و گفت: ایستگاههای همدان، رشت، ارومیه در حریم یا خارج از حریم شهرها طراحی شده بودند، اما خوشبختانه با سیاستهای جدید طبق طراحی جدید این ایستگاهها در داخل شهرها قرار گرفتند و به غیر از آن یک ایستگاه چندمنظوره خواهند شد.
علیقارداشی با اشاره به همکاری با مشاور فرانسوی برای توسعه ایستگاههای راهآهن در شهر تهران گفت: با توجه به پهنه بسیاربزرگ ۲۵ در ۴۵ کیلومتر شهر تهران و مقایسه آن سایر شهرهای بزرگ جهان متوجه ضعف آن در زیرساختهای حملونقل ریلی میشویم. لذا در نظر گرفتهشده تعداد ایستگاههای راهآهن تهران به چند ایستگاه تبدیل شود.
وی در خصوص طراحی شبکه ایستگاهی تهران نیز بیان کرد: در شبکه موجود چند ایستگاه تبادلی در ری، جوانمرد قصاب و آزادگان برای تبادل خط ۳ و ۱ مترو تهران و برنامهریزی برای احداث چند ایستگاه جدید از جمله ایستگاه سریعالسیر تهران که خطوط پرسرعت راهآهن تهران بتوانند به ایستگاههای مترو دسترسی داشته باشند.
مدیرکل دفتر مهندسی و تأسیسات زیربنایی راهآهن تأکید کرد: مردم شهر باید بتوانند با یکبار سوارشدن به یک سیستم حملونقل عمومی بتوانند به ایستگاه راهآهن برسند که این اتفاق در شهر تهران قابل رخ داد نیست. بنابر این برای تحقق این هدف علاوه بر افزایش تعداد ایستگاهها باید تنوع مکانی در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند در نقاط مختلف شهر خود را به ایستگاه راهآهن برسانند.
علیقارداشی با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژههای حومهای بیان داشت: خط سوم راهآهن حومهای تهران-گرمسار رو به اتمام است، همچنین عملیات چهار خطه کردن مسیر تهران-کرج بهویژه خط سوم از پیشرفت خوبی برخوردار است و خط دوم کرج-قزوین نیز پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد و امیدواریم در کوتاهترین زمان ممکن خط دوم به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: گلوگاههای خطوط حومهای پرند در حال رفع هستند زیرا با رفع گلوگاهها در همین شرایط موجود میتواند سرویسهای بهمراتب بهتری به مردم ارائه کرد. سرویس خطوط پرند طی چهار سال اخیر به ۲۵ سرویس رسیده که حاکی از افزایش جذابیت آن در بین مردم است.
مدیرکل دفتر مهندسی و تأسیسات زیربنایی راهآهن با بیان اینکه «جنوب غرب تهران با جمعیت سه میلیون نفر باید به یک شبکه قابلقبول دست یابند» گفت: تا بتوانیم سفرهای حومهای را بهخوبی مدیریت کنیم؛ زیرا حتی در صورت بهرهمندی از یک سیستم ریلی قوی درونشهری هم نمیتوان ترافیک حومه کلانشهرها را برطرف کرد.
با اشاره به اهتمام موجود بین دستگاههای مختلف برای توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی گفت: شرایط کنونی نسبت به چهار سال قبل بهتر است و همدلی بین مقامات شهری تهران و وزارت راه و شهرسازی مثبت است؛ اما TOD بهطورقطع در کوتاه مدت عملیاتی نمیشود بلکه تجربه ایستگاههای موفق جهان نشان میدهد که در قالب یک طرح یکپارچه طراحیشده اما عملیات عمرانی آن قریب به ۲۰ سال به طول انجامیده است.
وی یادآور شد:فضای ایستگاه راهآهن تهران بالغبر ۱۶۰ هکتار است پس برای یک توسعه قوی نیازمند یک دوره طولانیمدت هستیم که نیازمند طراحی درست و المان سازی برای پیادهسازی طرح نهایی است؛ که در این راه شهرداری تهران میتواند به وزارت راه و شهرسازی بیشترین کمک و همکاری را داشته باشد.
مدیرکل دفتر مهندسی و تأسیسات زیربنایی راهآهن با بیان اینکه « شهرداری تهران با توسعه ایستگاه راهآهن از منافعی برخوردار میشود» گفت: توسعه ایستگاه راهآهن موجب توسعه محلات اطراف ایستگاه میشود؛ زیرا در بین محلات پیرامون ایستگاه راهآهن بافتهای فرسوده دیده میشود.
علیقارداشی خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران پیگیری شد تا خط ۶ مترو شهر تهران به نقطهای متصل شود که ایستگاه مسافری ری از سوی راهآهن در نظر گرفتهشده است. به دین ترتیب شاهد حرکت قطار بلند برد تهران-مشهد، قطار حومهای تهران-ورامین-گرمسار، خط ۱ و خط ۶ مترو،بهعلاوه خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی در یک نقطه متمرکز میشوند و همچنین توسعه محلات شهر ری و ۱۳ آبان را به همراه خواهد داشت.