شناسهٔ خبر: 48564 - سرویس بنادر و دریانوردی

آشنایی با عملكرد جعبه سیاه کشتی

جعبه سياه بر اساس کنوانسیون سازمان جهانی دریانوردی تمامی کشتی‌ها ملزم به داشتن چنین دستگاه‌های ثَباتی در خود هستند تا بتوانند داده‌های حسگر‌های مختلف کشتی را جمع آوری کنند.

این داده‌ها بصورت فشرده در یک دستگاه حفاظت شده که در بیرون کشتی تعبیه شده است، ذخیره می‌شود. علت اینکه نیرو‌های امدادی چینی در مدت کوتاهی با حضور در عرشه نفتکش ایرانی توانستند جعبه سیاه سانچی را از نفتکش خارج کنند، این بود که جعبه سیاه بر روی عرشه کشتی قرار داشته است و مسئولان شرکت ملی نفتکش، بر روی نقشه سانچی، محل دقیق قرار گرفتن جعبه سیاه را به نیرو‌های امدادی چین اطلاع داده بودند.

این دستگاه در برابر ضربه‌های شدید، فشار زیاد و دمای بسیار بالا که ممکن است در اثر انفجار، برخورد و غرق احتمالی ایجاد شود، مقاوم است.

جعبه سیاه کشتی (Black Box) یا همان VDR که کوتاه شده عبارت (Voyage Data Recorder) هست باید طبق استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی حداقل مواردی را ضبط کند.

۱. زمان و تاریخ

۲. موقعیت دقیق کشتی

۳. سرعت و سمت حرکت کشتی

۴. تمام صداهای پل فرماندهی از طریق یک یا چند میکروفون

۵. تمام ارتباطات رادیویی از VHF

۶. اطلاعات رادار از نمایشگر رادار اصلی

۷. اطلاعات (ECDIS) یا همان صفحه نقشه الکترونیکی و سیستم اطلاعات

۸. اکوساندر (عمق‌یاب)

۹. تمام آلارم‌های اصلی و اجباری پل فرماندهی

۱۰. فرمان‌های ارسالی برای سکان و واکنش‌های آن و فرمان‌های ارسالی برای موتور و واکنش‌های آن

۱۱. وضعیت درها در برخی کشتی‌ها

۱۲. سرعت و شتاب

۱۳. تنش و استرس های بدنه کشتی

۱۴. سرعت و جهت باد از انومومتر

در سوانح دریایی، یک کپی از اطلاعات جعبه سیاه تحویل مالک کشتی داده می شود و تمامی این اطلاعات توسط مراجع ذیربط بازخوانی می‌شود و با تحلیل و کارشناسی براساس قوانین بین‌المللی دریانوردی تصمیم و رأی نهایی اتخاذ می‌شود.