شناسهٔ خبر: 48574 - سرویس استان‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان:

دستگاه‌ها در بیان آمار تلفات ناشی از سوانح رانندگی هماهنگ و دقیق عمل کنند

جلسه رئیس کارگروه ایمنی حمل‌ونقل و کاهش سوانح رانندگی استان لرستان بر ضرورت هماهنگی پلیس، پزشکی قانونی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ارائه آمار تلفات سوانح رانندگی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان لرستان، محمد اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در چهارمین جلسه کارگروه ایمنی حمل‌ونقل و کاهش سوانح رانندگی استان در سال جاری تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط در بیان آمار تلفات ناشی از سوانح رانندگی هماهنگ و دقیق عمل کنند.

رئیس کارگروه ایمنی حمل‌ونقل و کاهش سوانح رانندگی استان گفت: هدف از برگزاری این جلسه رفع ابهام از آمار افزایش ۴۱ درصدی تلفات ناشی از تصادفات استان در مصاحبه اخیر رسانه‌ها با مدیرکل پزشکی قانونی است که متأسفانه به علت لحاظ شدن آمار تلفات سوانح غیرترافیکی، آماری غیرواقعی و در عین حال نگران‌کننده در جامعه منعکس شده است.

وی گفت: برای برون‌رفت از این تناقض آمار ضرورت دارد کارگروهی متشکل از پلیس‌راه و راهنمایی و رانندگی، پزشکی قانونی و اورژانس تشکیل و گزارش اولیه صحنه تصادف را به‌طور دقیق تنظیم کنند.

اصلانی با ابراز خرسندی از کاهش چشمگیر تلفات در محورهای روستایی گفت: با توجه به کم‌عرض بودن و وجود پیچ‌های خطرناک در راه‌های روستایی ضرورت دارد راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان نسبت به نصب تابلوها و علائم هشداردهنده اقدام نماید از طرفی برنامه‌های تلویزیونی با هماهنگی پلیس و صدا و سیمای مرکز استان با موضوع آموزش قوانین رانندگی و رعایت سرعت مجاز در راه‌های روستایی تدوین و پخش شود.

تلفات در محورهای برون‌شهری و روستایی لرستان ۳.۶ درصد کاهش یافت

مصطفی ملکی صادقی معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان هم در این جلسه گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، تعداد تلفات ناشی از تصادفات برون‌شهری و روستایی در استان لرستان با ۳.۶ درصد کاهش همراه بوده است.

وی افزود: طی نه ماهه امسال درمجموع تلفات ناشی از تصادفات در همه محورهای درون‌شهری، برون‌شهری و روستایی استان ۱.۶ درصد کاهش داشته است همچنین آمار تلفات ناشی از تصادفات در محورهای درون‌شهری با ۸.۶ درصد افزایش روبرو شده در حالی که تلفات محورهای روستایی با ۴۷.۲ درصد کاهش همراه بوده است.

ملکی صادقی در پاسخ به تناقض آمارهای ارائه شده گفت: مبنای آمار مرگ و میر نهایی ناشی از تصادفات، آمار ارسالی سازمان پزشکی قانونی کشور به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است که آمارهای استانی بر اساس آن اصلاح می‌شوند.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان عنوان کرد: در کشور تعداد تلفات تصادفات غیرترافیکی نظیر تصادف در زمین کشاورزی و ... در آمار نهایی لحاظ نمی‌شود در حالی که در آمار اخیر مدیرکل پزشکی قانونی استان ۷۱ نفر تلفات تصادفات غیرترافیکی به سرجمع تلفات اضافه شده بود و نگرانی‌هایی را در سطح جامعه به وجود آورد.

در این جلسه سرهنگ مرتضی چغلوند رئیس پلیس‌راه استان لرستان هم سخنان معاون حمل‌ونقل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان را تأیید و مقرر شد پنجم هرماه در جلسه‌ای با حضور پلیس، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پزشکی قانونی هماهنگی لازم در خصوص سوانح انجام شود.