شناسهٔ خبر: 48585 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر مطرح کرد:

لزوم احیا و بازسازی ساختمان‌ها در بافت‌های فرسوده شهری

فرزاد رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: بافت‌های فرسوده، محدوده‌های آسیب‌پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله به شمار می‌آیند که نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگ برای سامان یابی هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر، فرزاد رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ویژه خود را دارد.

رستمی افزود: این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری بوده است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن، دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند. 

وی بیان کرد: بافت‌های فرسوده، محدوده‌های آسیب‌پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی (به ویژه زلزله) به شمار می‌آیند که نیازمند برنامه‌ریزی و مداخله هماهنگ برای سامان یابی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در قسمتی دیگر از بافت فرسوده شهر شاهد هستیم، با اینکه در طراحی، اجرا و نوع بهره‌برداری، نقش و عملکرد دیگری بر این ساختمان‌ها متصور بوده ولی امروز اکثر ساختمان‌های بافت میانی مانند پاساژها، مجتمع‌های تجاری، انبارها و گاهی ساختمان مسکونی به کارگاه‌های تولیدی، تجاری و انبار تغییر کاربری داده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند نوع شغل، نقش و کارکرد و عملکرد ساختمان با تصرفات مشاعات (سرویس پله‌ها، پله‌های فرار، دسترسی‌ها، پلکان‌ها، بالکن و ...) پاساژها و تبدیل نقش طبقات فوقانی به انباری و تولیدی که متأسفانه اکثر مواد آن‌ها اشتعال‌زا می‌باشد، نگرانی‌هایی را برای مدیریت شهری و مردم ایجاد نموده است.

رستمی عنوان کرد: طی سالیان گذشته، دولت و شهرداری‌ها، راهکارهای مختلفی را در جهت احیاء و بازسازی بافت‌های فرسوده شهری تجربه کرده است، اما حجم عظیمی از بافت‌های فرسوده موجود و نیمه‌کاره ماندن و طولانی شدن اجرای بسیار از این پروژه‌ها نشان از ناکافی بودن این مدل‌ها دارد؛ در واقع مشکل اصلی پیش روی پروژه‌ها، تأمین منابع مالی هنگفتی است که برای احیای این گونه بافت‌ها مورد نیاز است.

وی ادامه داد: احیاء نوسازی و بهسازی در بافت‌های فرسوده اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه این مسئله توسط مردم (نوسازی مشارکتی) و با توجیه کامل آنان صورت پذیرد و تا زمانی که در احیای بافت‌های فرسوده، منافع ساکنان در نظر گرفته نشود نمی‌توان به احیای سریع بافت‌های فرسوده امید داشت.

 وی بیان کرد: احیاء بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری یکی از سیاست‌های دارای اولویت وزارت راه و شهرسازی است، یک امر بین بخشی بوده که نیازمند استفاده از خرد جمعی و ظرفیت مدیریت استان و دستگاه‌های سهیم در امر ساختمان است.