شناسهٔ خبر: 48656 - سرویس وزارتی

وزير راه و شهرسازی:

بايد عدالت محور توسعه پایدار باشد/ اصلی‌ترین ماموریت روابط عمومی دسترسی آزاد به اطلاعات است

جلسه وزیر راه و شهرسازی با تاكید بر اینكه رعایت عدل محتورین محور توسعه پایدار است كه موضوعاتی بسیار فراتر از زیست محیط مربوط می‌شود، تصریح كرد: در مثلث روابط عمومی، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مهمترین اقدام روابط عمومی ها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه روز گذشته دوم بهمن ماه همایش صنعت روابط عمومی، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار سخن می گفت با تشریح هر یك از ابعاد محتوایی این همایش بیان داشت: صنعت روابط عمومی به مفهوم دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات است. این اصلی ترین ماموریت روابط عمومی ها است.

وی كه در سالن الغدیر ساختمان شهید دادمان در جمع مدیران روابط عمومی سخن می گفت با اشاره به اینكه مسئولیت اجتماعی اقدامی داوطلبانه نیست بلكه مسئولیتی حقوقی است، تصریح كرد: مسئولیت اجتماعی بخشی از اخلاق عمومی است و یك "باید" است نه "شاید" و تحقق مسئولیت اجتماعی با دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات محقق می‌شود.

آخوندی اظهار داشت: توسعه پایدار یعنی فراگیری عدل و آزادی و معتقدم توسعه پایدار را به هیچ وجه نباید بحث زیست محیطی محدود كرد و جامعه ای به توسعه پایدار دست خواهد یافت که همه در آن دسترسی آزاد به فرصت های رشد داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که توسعه، زمانی پایدار است که در آن عدل رعایت شود، خاطرنشان کرد: دسترسی آزادبه اطلاعات، خدمات و ایجاد فرصت‌های برابر برای تمام افراد جزو عدل و توسعه پایدار است.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار به آن مفهوم مدنظر است که بحث مسئولیت اجتماعی در آن محقق شود و در عین حال، دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات که بخشی از آزادی است نیز تحقق یابد.

آخوندی با ذكر این نمونه كه بنگاه‌های صنعتی نباید بر اساس مسئولیت اجتماعی پساب صنعتی را در رودخانه ها رهای كنند، توضیح داد: در جامعه انواع هزینه‌های مختلف وجود دارد كه هیچ بنگاه و فردی نباید هزینه خود را به جامعه تحمیل کند و به عنوان مثال طرح‌های توسعه بندری نباید موجب تمركز اشتغال در نقطه ای و از طرفی ایجاد حاشیه نشینی از سوی دیگر شویم زیرا كه تحمیل هزینه خلاف مسئولیت اجتماعی اجتماعی به شمار می رود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: هر گونه اقدام خیرخوانانه که به نام توسعه در شهرها انجام می گیرد اگر منتج به فاصله بیشتر میان فقرا و اغنیا شود عادلانه نیست و به ایفای مسئولیت های اجتماعی کمک نمی کند.
وی گفت: در حوزه اخلاق خصوصی اگر بخشندگی یک فضیلت محسوب می شود این امر در حوزه اخلاق عمومی و بخشیدن از بیت المال یک رذیلت است.

آخوندی اظهار امیدواری کرد تا روزی مراکز دانشگاهی به موضوع اخلاق عمومی ورود کنند و این بحث بتواند تبدیل به یک اندشیه عمومی جامعه حداقل در بین جامعه روشنفکری کشور، شود.

آخوندی همچنین با تاکید بر این مطلب که توسعه زمانی پایدار است که در آن عدل رعایت شود،  اظهار کرد: بحث دسترسی آزاد همه به اطلاعات، خدمات و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه جزو عدل و توسعه پایدار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید به بحث توسعه پایدار فراتر از موضوعات محیط‌زیستی توجه کرد، گفت: عدل به مفهوم امکان دسترسی آزاد و برابر برای همه شهروندان را تعریف کنیم و به این نکته توجه کنیم که تنها راه پاسداری از عدل، آزادی است و هیچ چیزی جز آزادی نمی‌تواند از عدل مراقبت کند.

وی ادامه داد: اگر این موضوع را بپذیریم که تنها راه پاسداری از عدل، آزادی است، آن زمان، صنعت روابط عمومی که وظیفه فراهم کردن دسترسی آزاد به اطلاعات را برعهده دارد مسئولیت اجتماعی خود را به درستی انجام داده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بدین‌معنا، طرح جامع شهر، ارای کمیسیون‌های ماده ۵، طرح راه آهن، اطلاعات ثبت شده توسط دوربین ها و... جزو اطلاعات عمومی که باید در اختیار همگان قرارگیرد، شناخته می شود. تحقق همه این موارد در سازمان، منوط به این است تا سازمان به ساختار اجتماعی خود بازگردد و جامعه حق خود را مطالبه کند.

همایش "صنعت روابط عمومی، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار" با حضور مدیران روابط عمومی‌ها دوم بهمن ماه 1396 در ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.

سخنرانی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس انجمن روابط عمومی ایران، رئیس مركز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه وشهرسازی، دكتر مجید رضائیان از اساتید دانشگاه و ... از دیگر برنامه‌های این همایش بود.