شناسهٔ خبر: 48766 - سرویس استان‌ها

با حضور مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری برگزار شد:

برگزاری جلسه بررسی مسائل حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر در خراسان رضوی

نشست جلسه بررسی مسائل حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای مسافر با حضور مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاون حمل‌ونقل شهرداری مشهد و رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر مشهد در سالن جلسات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، حمیدرضا شهرکی ثانوی در جلسه گفت: فاز یک طرح شبکه سیر به اتمام رسیده و فاز دو طرح با هدف ارزیابی کیفی شرکت‌ها تا پایان سال ۹۷ به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، سامانه برخط برای بارگزاری اطلاعات شرکت‌ها ایجاد می‌شود و با در نظر گرفتن شاخص‌هایی همه شرکت‌های مسافربری، از یک تا ۵ ستاره رده‌بندی می‌شوند.

وی با بیان این که باید محل سکو و پارکینگ وسیله نقلیه جدا باشد؛ افزود: بعضاً در پایانه‌های شهر تهران سکو و پارکینگ یکی است که باید تفکیک شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: رویکرد اکنون ما در پایانه‌ها صحیح نیست، باید در پایانه‌ها ایستایی وجود داشته باشد و اجرای طرح هوشمندسازی بدون تصحیح زیرساخت‌ها بی‌فایده است.

شیب پنج درصد بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هدف ما افزایش کمیت جابجایی حمل‌ونقل مسافر است و این مهم باید از سمت خدمات گیرندگان مورد توجه قرار گیرد.

شهرکی ثانوی با بیان این که این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که مشتری مداری تحقق یابد، افزود: متأسفانه بخش حمل‌ونقل عمومی مسافر طی ۸ سال گذشته با شیب پنج درصد در سطح کشور در حال سقوط است.

وی با اشاره به افت سطح جابجایی مسافران ادامه داد: از سطح جابجایی ۲۷۰ میلیون نفر مسافر در سطح کشور به ۱۷۰ میلیون نفر جابه‌جایی در انتهای سال ۹۵ رسیده‌ایم.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این که تمایل مردم به استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی کاهش یافته است، افزود: علت این مسئله قابل‌تأمل است و دلایل بسیاری ممکن است سبب چنین رخدادی باشد؛ اما اکسیری که می‌تواند جلو این روند را بگیرد مشتری مداری است.

وی ادامه داد: تمامی مؤلفه‌ها مانند فعال، متصدی، راننده و دستگاه‌ها در این روند کاهش مؤثرند؛ اما اگر ما این مسئله را درست مدیریت و سیاست‌گزاری می‌کردیم، این اتفاق نمی‌افتاد.

شهرکی ثانوی با اشاره به سیاست‌گزاری‌ها و راهبردهای سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای، بیان کرد: بین سیاست‌های این سازمان تعارض وجود دارد. ما به عنوان متولی، حمل‌ونقل سواری را به عنوان یک مطلوبیت وارد این چرخه کردیم و اکنون سهم این حمل نقل ۱۸ درصد است.

وی افزود: حمل‌ونقل سواری باید به عنوان تکمیل‌کننده حمل‌ونقل انبوه قرار گیرد؛ در حالی که شاهد افزایش درخواست آن هستیم.

سامانه پایانه هوشمند مسافربری به صورت آزمایشی از مشهد آغاز می‌شود

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به تغییرات بنیادین حاصل شده در شرکت‌های حمل‌ونقل مسافربری سطح کشور، گفت: در گذشته هم تعامل بسیار خوبی با پایانه‌های مسافربری داشتیم و اکنون اتفاقات بسیار خوبی در مشهد افتاده است.

ابراهیم نصری افزود: با توجه به حجم ورود زائران به مشهد مقدس، تصمیم بر آن شد کار سامانه پایانه هوشمند مسافربری به صورت آزمایشی از مشهد آغاز شود.

وی ادامه داد: امسال رضایت بیشتری نسبت به پایانه‌های مسافربری ایجاد شده است و هدف ما در وهله اول رضایت مردم است. این رویداد خروجی تعامل بخش خصوصی و دولتی است.

مدیرعامل سازمان پایانه‌های شهرداری مشهد نیز در این جلسه اظهار کرد: وجود بخش حمل‌ونقل عمومی منوط به حضور بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌ونقل است. ابتدا شرکت‌های خصوصی وجود داشتند و سپس دولت وارد این عرصه شد.

شریعتی به پایانه امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما در پایانه امام رضا (ع) سالن ترانزیت آنجاست.

وی با اشاره به مشکلات برخی رانندگان تاکسی‌های شهری، ادامه داد: با ظهور برخی شرکت‌های تاکسی اینترنتی، فشار زیادی بر روی تاکسی‌های شهری آمده است و اگر دیر به فکر بیفتیم، ممکن است آنان به صحنه حمل‌ونقل جاده‌ای هم کشیده شوند.

وی گفت: در طرح شبکه سه سهم عوارض‌ها، تأمین اجتماعی، دارایی و ... نامشخص است.

معاون حمل‌ونقل شهردار مشهد نیز در این نشست با ابراز رضایت از طرح هوشمند سازی پایانه‌های مسافربری اظهار کرد: امیدواریم با حمایت وزارت راه و شهرسازی به این مهم دست‌یابیم؛ چرا که شعار شهرداری مشهد، مشهد شهر هوشمند است.

برکچی افزود: در شهرداری برای اجرای این طرح آمادگی لازم را داریم و کاملاً حمایت و پشتیبانی خود را اعلام می‌کنیم.

بهاروند رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر مشهد هم گفت: شورای شهر مشهد همه تلاش خود را در جهت هوشمند سازی پایانه‌های مسافربری خواهد کرد.

در ادامه این نشست چند تن از مدیران شرکت‌های مسافربری نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.