شناسهٔ خبر: 48827 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مطرح کرد؛

پیشنهاد راه‌اندازی غرفه‌های تخصصی کتاب‌های دریایی در نمایشگاه کتاب هرمزگان

اله مراد عفیفی پور مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با حضور در مراسم یادمان شهدای کشتی سانچی در پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان پیشنهاد داد؛ برای کاربردی‌تر شدن چنین نمایشگاه هایی در یک استان ساحلی مثل هرمزگان، غرفه های تخصصی کتاب‌های دریایی راه‌اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، " اله‌مراد عفیفی‌پور" در مراسم رونمایی از سه عنوان کتاب دریایی در پانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب هرمزگان، ضمن گرامیداشت جانباختگان حادثه کشتی  نفتکش سانچی اظهار کرد: ۸۵ درصد عملیات تجارت دریایی جهان از طریق شناورها انجام می گیرد که در ایران سهم کشتی ها در جابجایی محموله های تجاری به بیش از ۹۰ درصد می رسد و در حوزه نفت نیز به صورت ۱۰۰ درصد انتقال آن از راه های دریایی و با نفتکش های بزرگ انجام می شود.

وی افزود: این حجم از مبادله کالا و ترابری مسافران در دریا و حرکت کشتی های متعدد امکان برخورد و سانحه را در دریا بالا می برد و به عنوان مثال می توان به سانحه کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ که بیش از ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت و همچنین حادثه نفتکش اکسون والدز در سال ۱۹۸۲ در آلاسکا اشاره کرد که عواقب زیست محیطی گسترده ای را به جای گذاشت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به سانحه کشتی سانچی اشاره کرد و یادآور شد : برای رسیدن به دلایل اصلی این سانحه نیازمند بررسی ها و تحقیق های بیشتری هستیم که با بررسی اطلاعات جعبه سیاه بخش زیادی از مسائل شفاف خواهد شد و تا آن موقع لازم است برخی افراد از اظهار نظرهای غیر کارشناسی در فضای مجازی پرهیز کنند.

عفیفی‌پور اضافه کرد : یکی از مزیت های سانحه های دریایی علیرغم دلخراش بودن این است که به ارتقای سطح ایمنی دریایی و استاندارد سازی دریاها و شناورها و قوانین کمک می کنند همانگونه که سانحه کشتی تایتانیک باعث تدوین اولین کنوانسیون استاندارد دریایی شد.

وی از برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب تقدیر و تشکر کرد و گفت : کتاب، بهترین وسیله برای افزایش اطلاعات در حوزه دریا و استانداردهای آن است و هم اکنون نیز در نمایشگاه، کتاب های متعددی در این حوزه وجود دارد.

عفیفی‌پور پیشنهاد داد؛ برای کاربردی تر شدن چنین نمایشگاه هایی در یک استان ساحلی مثل هرمزگان، غرفه های تخصصی کتاب های دریایی و مرتبط با اقتصاد دریامحور نیز در نظر گرفته شود تا ساحل نشینان با فرهنگ و سبک زندگی مرتبط با دریا و همچنین صنعت دریانوردی بیشتر آشنا شوند.