به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما به بیان آخرین برنامهها و اقدامات وزارتخانه در حوزههای حمل و نقل با توجه به بارش برف و بوران اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه تمام جادهها و مسیرهای شریانی اصلی بازگشایی شدند. در حال حاضر دو مسیر مسدود داریم که شامل مسیر تهران- ساوه و جاده قدیم قم است که به زودی بازگشایی میشود و سایر مسیرها بازگشایی شدهاند و بتدریج به سمتی میرویم که پروازها در فرودگاه مهرآباد عادی شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهر آباد از ظهر۹ بهمن ماه باز شده است و بر اساس آمار، در حدود ۸۰ نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد داشتیم و در فرودگاه امام خمینی نیز پروازها شروع شد و ۲۰ پرواز در ۹ بهمن ماه انجام شد و وضعیت در این دو فرودگاه به سمت عادی شدن شرایط است.
آخوندی افزود: البته تا به مرحله عادی شدن برسیم مقداری زمان میبرد. زیرا ما در تهران در فرودگاه مهرآباد روزانه در حدود ۴۳۰ پرواز داشتیم و تا برسیم به وضعیت قبلی یکی دو روز زمان میبرد.
وی در بیان راهکارهای وزارتخانه برای بازگشت به شرایط عادی در فرودگاههای مهرآباد و امامخمینی، گفت: به منظور بازگشت به شرایط عادی، ممنوعیت نشست و برخاست پروازها از ۱۲ شب تا ۵ صبح مهرآباد را برای دو تا سه شب لغو کردیم تا بتوانیم در مدت باقی مانده پروازهای بیشتری را داشته باشیم و بتوانیم عقب ماندگیهای به وجود آمده را جبران کنیم که احتمالا برای همسایه های مهرآباد ایجاد ناراحتی خواهد کرد و به همین دلیل پیشاپیش از آنها عذرخواهی میکنم.
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین گفت: در فرودگاه امام خمینی نیز روزانه ۲۰۰ تا ۲۲۰ پرواز داشتیم که با برفی که بارید این پروازها به ۲۰ پرواز رسید و امشب نیز این پروازها به ۳۰ خواهد رسید. امیدواریم بتوانیم این آمار را افزایش دهیم و فرودگاه به روال عادی برگردد.
آخوندی در پاسخ به این پرسش که پیشتر نیز بارش سنگین برف و کولاک پیشبینی شده بود و مسدود شدن بزرگراه ها و تاخیر پروازها تا چه حد طبیعی بوده است؟ گفت: ما با توجه به آگاهی که نسبت به درجه حرارت و وقوع یخبندان داشته و داریم تمام آمادگی را ایجاد کرده بودیم و تمام همت خود را به کار گرفتیم ولی اینکه تمام آمادگیها و تمام اهتمام ما توانست تمامی مشکلات را حل کند؟ پاسخ من منفی است. بنده به هیچ وجه مدعی نیستم که مشکلی نبود و اگر مشکلی نبود بحرانی به وقوع نمیپیوست و مردم در راهمانده، نگرانی های زیادی برایشان ایجاد نمیشد.
وی تاکید کرد: اما می توانم این اطمینان را به مردم بدهم که ما و همکاران مان با آمادگی کامل و با تلاش بسیار زیاد وارد کار شدیم و آنچه که در توان داشتیم به کار گرفتیم. واقعیت این است که حجم برف با سرمایی که همراه بود در مدت بسیار کوتاهی که می بارید امان به کسی نمی داد و لذا هرچه تلاش میکردید قاعدتا سرما و بوران و برف بر تمامی توان همه دست اندرکاران کمک رسانی غلبه میکرد.
آخوندی در بیان مشکلات فرودگاه ها و آمادگی آنها در برابر برف و بوران، نیز به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: در فرودگاه مشکل ما امکان دید مستقیم بود. بدینمعنا هواپیمایی که میخواهد پرواز کند، خلبان در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر به دید افقی و برای نشست باید حداقل ۸۰۰ متر دید مستقیم داشته باشد. یعنی اگر همه چیز در فرودگاه مناسب باشد ولی دید مستقیم نباشد امکان نشست و برخاست وجود ندارد. در فرودگاه مهرآباد در مدت بحران برف، دید فرودگاه به ۳۰۰ متر رسید و عملا امکان نشست و برخاست هواپیما را غیرممکن کرد. در فرودگاه امام خمینی وضعیت بدتر بود زیرا بوران خیلی شدید بود بنابراین یک وضعیت غیرعادی ایجاد شده بود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به حادثه اخیر و بوران و برف پیش آمده، تهران که قرار است به مرکز مدیریت بحران کشور تبدیل شود آیا توانست آمادگیهای خود را نشان بدهد؟ گفت: توجه به این نکته هم از منظر فیزیکی، هم از منظر امکانات و هم از منظر رسانه بسیار اهمیت دارد. ما در مدیریت شهری عنوان تابآوری شهری را داریم. بدین معنا که شهر چقدر می تواند در برابر حوادث غیرعادی تاب بیاورد و مقاومت داشته باشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: چندی پیش زلزله خفیفی را در تهران داشتیم و دیدیم که جمعیت میلیونی به خیابان آمدند و چه مشکلاتی برای شهر ایجاد شد، یا سیل و یا برفی که بارید و یا دیگر حوادث طبیعی و غیرطبیعی دیگر. مهم این است که ما بدانیم شهر در برابر حوادث تا چه میزان تاب آوری دارد.
وی با اشاره به اینکه تابآوری وابسته به تابع و متغیرهای بسیار فراوانی است، گفت: نمیخواهم مردم را نگران کنم زیرا ما وظیفه داریم به مردم امنیت و امید بدهیم. اما ساختار شهر تهران در همین برف و کولاک اخیر نشان داد که تهران همه حمل و نقل اش متکی به جاده است.
حرکت به سمت شهرسازی ریلپایه برای تابآور کردن شهرها در برابر حوادث گوناگون
آخوندی تصریح کرد: چیزی که چند سالی است بنده روی آن تاکید دارم این است که ما باید به سمت و سوی شهرسازی ریل پایه برویم. بدین مفهوم وقتی شهرسازی ریل پایه داشته باشیم، وقتی حوادثی مانند حادثه اخیر رخ دهد ما با حمل و نقل جایگزین که بتواند در برابر چنین حوادثی تاباوری بیشتری داشته باشد می توانیم در خدمت مردم باشیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تمام شبکه حمل و نقل ایران و حتی هواپیما متکی به جاده است. مشکلاتی که ما در فرودگاه امام خمینی داشتیم، ناشی از آن بود که امکانات باید از جادهها میرسید و مسیر تهران- ساوه مسدود بود و تهران-قم نیز راهبندان چهارساعته بود و این راهبندان مستقیما روی پروازهای فرودگاه امام تاثیر می گذاشت.
آخوندی با تاکید بر اینکه اساسا آلترناتیوها برای رویارویی با حوادث بسیار محدود هستند، گفت: تابآوری شهر نشان میدهد که تابآوری محدودی است. اگر بخواهیم ریشهیابی کنیم باید تحقیق کنیم که مسئولان در دوران مختلف چه کاری انجام دادند؟ که در جای خود کار قابلتوجهی است. اما وقتی بخواهیم وارد ساختارها شویم تا از حادثه یاد بگیریم شاهد خواهیم بود که باید یک شبکه ریلی کامل برای تهران و یا کلانشهرهای دیگر داشته باشیم. این بحث واقعا به زندگی مردم بستگی دارد و خوب است که رسانه ها وارد این بحث شوند.