شناسهٔ خبر: 49064 - سرویس جاده‌ای

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای‌که گذشت:

تاکید بر توجه شهروندان به توصیه‌های پلیس و راهداری برای سفر‌های جاده‌ای/ همکاری وزارت راه با بنیاد مستضعفان برای رفع معارضین قطعه دوم آزادراه تهران- شمال

گزارش آخر هفته  راننده‌های بی‌توجه مسیر را بند آوردند، مالکان خودرو‌های رها‌شده در جاده‌‌ها برای جابجایی اقدام کنند و حضور وزیر راه و شهرسازی در مركز مدیریت راه‌های كشور در مرکز مدیریت راه‌های کشور سایر عناوین مهم خبری حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پس از بارش برف و کولاک در محورهای شریانی کشور که منجر به بسته شدن آزادراه‌های تهران-قم و تهران-کرج و همچنین بسیاری از راه‌های اصلی و شریانی کشور شد، وزیر راه و شهرسازی با حضور در رسانه ملی حاضر شد و در پاسخ به این پرسش که پیش‌تر نیز بارش سنگین برف و کولاک پیش‌بینی شده بود و مسدود شدن بزرگراه ها و تاخیر پروازها تا چه حد طبیعی بوده است؟ گفت: ما با توجه به آگاهی که نسبت به درجه حرارت و وقوع یخبندان داشته و داریم تمام آمادگی را ایجاد کرده بودیم و تمام همت خود را به کار گرفتیم ولی اینکه تمام آمادگی‌ها و تمام اهتمام ما توانست تمامی مشکلات را حل کند؟ پاسخ من منفی است. بنده به هیچ وجه مدعی نیستم که مشکلی نبود و اگر مشکلی نبود بحرانی به وقوع نمی‌پیوست و مردم در راه‌مانده، نگرانی های زیادی برایشان ایجاد نمی‌شد. اما می توانم این اطمینان را به مردم بدهم که ما و همکاران مان با آمادگی کامل و با تلاش بسیار زیاد وارد کار شدیم و آنچه که در توان داشتیم به کار گرفتیم. واقعیت این است که حجم برف با سرمایی که همراه بود در مدت بسیار کوتاهی که می بارید امان به کسی نمی داد و لذا هرچه تلاش می‌کردید قاعدتا سرما و بوران و برف بر تمامی توان همه دست اندرکاران کمک رسانی غلبه می‌کرد.

در ادامه مهمترین عناوین حوزه حمل‌و نقل جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحظه می‌کنید:

تاکید بر توجه شهروندان به توصیه‌های پلیس و راهداری برای سفر‌های جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی از فراهم شدن شرایط نشست و برخاست در فرودگاه امام خمینی (ره) و از سرگیری پروازهای ورودی و خروجی به فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: از مردم درخواست می‌شود، هشدارهای پلیس‌راه و سازمان راهداری را جدی بگیرند و فکر نکنند که این هشدارها توصیه‌های اداری است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پایان از پیگیری‌ها و همراهی‌های رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه رئیس کمیسیون عمران که از صبح امروز در کنار وزارت راه و شهرسازی حضور داشتند تشکر کرد و گفت: معاون اول رئیس‌جمهور نیز از ساعات آغازین انسداد محورها روند اقدامات و عملیات راهداری را پیگیری می‌کرد.

همکاری وزارت راه و شهرسازی با بنیاد برای مذاکره با معارضین ساخت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه قرار بر این است که دولت حدود ۳۵ میلیون متر مربع از اراضی مجاور آزادراه تهران- شمال را به بنیاد واگذار کند، گفت: اگر کسی بخواهد از این اراضی استفاده کند، بنیاد باید اجازه بهره برداری را بدهد.

وی با اشاره به میزان اراضی واگذار شده به بنیاد به ازای همکاری در این پروژه تاکید کرد: واگذاری بخشی از اراضی کنار آزادراه تهران- شمال مصوبه دولت است که دو بحث در مورد واگذاری اراضی کنار آزاد راه تهران- شمال به بنیاد مستضعفان وجود دارد اول اینکه اگر کسی بخواهد از این اراضی استفاده کند، بنیاد باید اجازه بهره‌برداری را بدهد و دوم اینکه از آنجایی که سرمایه‌گذاری در این مسیر با درآمد حاصل از عوارض برنمی‌گردد، قرار بر این شده که دولت حدود ۳۵ میلیون متر مربع از این اراضی را به بنیاد واگذار کند.

راننده‌های بی‌توجه مسیر را بند آوردند

رئیس سازمان راهداری با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد خودروها فاقد زنجیر چرخ بودند خاطرنشان کرد: مهمترین دلیلی که سبب انسداد مسیرها شد عدم استفاده از زنجیر چرخ بود. متاسفانه بسیاری از راننده‌ها به هشدارهای ما بی توجه بودند و واقعا معلوم نیست چرا راننده‌ای که وضعیت بارش‌ها را دیده، نه زنجیر چرخ با خود به همراه داشته و نه حتی باکش را پر کرده بود. مگر با باک خالی در جاده برفی رانندگی می‌کنند.

کشاورزیان با بیان اینکه غافلگیری در این زمینه را قبول ندارم گفت:‌ بارش برف از قبل پیش بینی شده بود. گرچه مقدار آن بیشتر بود اما بارش‌ها پیش بینی شده بود. اگر رانندگان زنجیر چرخ به همراه داشتند قطعا بسیاری از این مشکلات پیش نمی‌آمد. تصور کنید اگر در یک جاده‌ای ۱۰۰۰ خوردو تردد کنند اما تنها دو خودرو لیز بخورند آن جاده مسدود می‌شود و پس از آن خودروها متوقف شده، سوخت‌شان به پایان می‌رسد و مشکلات بعدی ایجاد می‌شود. بنابراین لازم است که ما فرهنگ و رفتار ترافیکی‌مان را در این زمینه اصلاح کنیم.

مالکان خودرو‌های رها‌شده در جاده‌‌ها برای جابجایی اقدام کنند

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تلاش شبانه روزی نیروهای راهداری برای بازگشایی جاده قدیم تهران-قم یکی از مشکلات انجام عملیات بازگشایی محور تهران قم و تهران-ساوه در شب گذشته را خودروهای رها شده عنوان و تاکید کرد : مالکان برای همکاری و جابجایی خودروها به محل توقف خودرو‌ها بازگردند.

حسن‌نیا بیان داشت: برای بازگشایی جاده قدیم تهران-قم از ماشین‌آلات شن و نمک پاش، لودر، گریدر و همچنین بولدوزر در زمان بالا بودن ضخامت برف و یخ‌زدگی آن استفاده شده است.

حضور وزیر راه و شهرسازی در مركز مدیریت راه‌های كشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی كه قرار بود در كنفرانس بين‌المللی مديريت پروژه حضور یابد با توجه به انسداد محورهای شریانی و ترافیك سنگین در بیش از ۷ محور اصلی در مركز مدیریت راه‌های كشور حضور یافت تا به اتفاق چند تن از معاونان و رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راهكارهای موجود برای رفع ترافیك در محورهای موجود را بررسی كند.

گفتنی است مهرداد تقی‌زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، داود كشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و معاون وزیر، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی، فرامرز مداح معاون حمل ونقل و عبدالهاشم حسن‌نیا معاون راهداری سازمان مذكور به همراه چندتن از مدیران كل دفاتر بخش حمل ونقل و راهداری وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.