شناسهٔ خبر: 49071 - سرویس ریلی

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تاکید بر حرکت به سمت شهرسازی ریل‌پایه/ جابه‌جایی بیش از ۱۴۰ هزار مسافر با ۳۸۲ رام قطار در بارش سنگین برف/ آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای نوروز ۹۷ از ۱۵ بهمن

گزارش آخر هفته  فراموشی قطار‌های حومه‌ای ، عامل مشکلات جاده‌ای است، اهمیت لجستیک و انتفاع ملی از ترانزیت با همکاری ریل، جاده و بندر، احداث۶۳۰۰ كیلومتر خطوط سریع‌السیر با امكان ارتباط شهرهای اصلی و همچنین ورود ۶۰ واگن نو در سال ۹۷ به قطار رجا از مهمترین عناوین ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌رغم اینکه حمل‌ونقل هوایی در 48 ساعت بحرانی هفتم و هشتم بهمن‌ماه سال جاری به دلیل بارش برف و کولاک زمین‌گیر و حمل‌ونقل جاده‌ای در برخی محورهای شریانی دچار انسداد شده بود، اما محورهای ریلی به طور کامل باز بودند و در این مدت ۱۴۰ هزار مسافر با ۴۳۲ قطار مسافربری جابجا شد که ۵۹ هزار و ۴۷۲ مسافر در محور خراسان، ۱۱۱۲۶ مسافر در محور آذربایجان، ۳۴ ۱۵۲ مسافر در محور جنوب و جنوب شرق، ۲۲۸۶ مسافر در محور شمال و ۳۲۹۸۱ مسافر از طریق قطار‌های حومه‌ای جابجا شدند.

در ادامه مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را مشاهده می‌کنید:

تاکید بر حرکت به سمت شهرسازی ریل‌پایه به منظور تاب‌آوری شهرها

آخوندی  تصریح کرد: چیزی که چند سالی است بنده روی آن تاکید دارم این است که ما باید به سمت و سوی شهرسازی ریل پایه برویم. بدین مفهوم وقتی شهرسازی ریل پایه داشته باشیم، وقتی حوادثی مانند حادثه اخیر رخ دهد ما با حمل و نقل جایگزین که بتواند در برابر چنین حوادثی تاب‌اوری بیشتری داشته باشد می توانیم در خدمت مردم باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و تمام شبکه حمل و نقل ایران و حتی هواپیما متکی به جاده است. مشکلاتی که ما در فرودگاه امام خمینی داشتیم، ناشی از آن بود که امکانات باید از جاده‌ها می‌رسید و مسیر تهران- ساوه مسدود بود و تهران-قم نیز راهبندان چهارساعته بود و این راه‌بندان مستقیما روی پروازهای فرودگاه امام تاثیر می گذاشت.

فراموشی قطار‌های حومه‌ای عامل مشکلات جاده‌ای اخیر است

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی معتقد است، در صورتی که از گذشته فکری جدی برای توسعه قطار‌های حومه‌ای و افزایش استفاده از آن‌ها صورت می‌گرفت امروز بسیاری از بحران‌های برفی اخیر به وجود نمی‌آمدند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل در کشور ما خودرو محور است و حتی این روند تشدید نیز می‌شود، گفت: با افزایش تعداد خودرو‌های شخصی و افزایش جابه‌جایی مردم به وسیله این خودرو‌ها ما عملا حمل و نقل عمومی ریلی را از دست می‌دهیم. این در حالی است که با توجه به این‌که قطار‌های حومه‌ای معمولا زیان‌ده هستند هیچ یک از دولت‌های قبل فکری به حال آن‌ها نکرده‌اند و تنها در طول سال‌های گذشته بوده که سنگ بنای بخش‌هایی از آن گذاشته شده است.

جابه‌جایی بیش از ۱۴۰ هزار مسافر با ۳۸۲ رام قطار در بارش سنگین برف

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود شرایط بدی جوی و بارش سنگین برف در ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۱۴۰ هزار نفر از مردم در مسیر‌های ریلی کشور جابجا شدند.

وی گفت: با توجه به محدویت‌های ارائه خدمات هوایی و جاده‌ای تقاضا برای سوار شدن به قطار افزایش قابل توجهی داشت و حتی در برخی از مسیر‌ها ۲ برابر ظرفیت قطار، مردم سوار این وسیله نقیله شدند.

اهمیت لجستیک و انتفاع ملی از ترانزیت با همکاری ریل، جاده و بندر

رییس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن از رشد ۳۰ درصدی حمل‌بار نسبت به سال ۹۴ و ۶۰ درصدی ترانزیت نسبت به سال ۹۵ خبر داد و گفت: راه‌اندازی لجستیک در کشور امری حیاتی و مهم‌ترین مبحث آن حمل‌ونقل چندوجهی است. بنابر‌این باید وضعیت رقابتی موجود بین شقوق حمل‌ونقل در کشور به نقش مکملی تغییر یابد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن از رشد ۶۰ درصدی ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با حمل آزمایشی ریلی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از کشور چین به تهران ، توافقی با کشورهای موجود در این  مسیر به‌منظور یکسان‌سازی تعرفه صورت گرفت. داودی یادآور شد: چینی‌ها یک قطار کانتینری باری در تاریخ ۲۸ دسامبر از جنوب شرق و دو قطار کانتینری در ۳۰ دسامبر از شمال غرب آن کشور روانه ایران کرد که هرکدام حاوی ۵۰ کانتینر ۴۰ فوتی است.

احداث۶۳۰۰ كیلومتر خطوط سریع‌السیر با امكان ارتباط شهرهای اصلی

معاون فنی وزیربنایی راه آهن اعلام كرد: طرح جامع ساخت و توسعه حدود ۶۳۰۰ كیلومتر خط آهن سریع السیر با امكان ارتباط شهرهای اصلی در دست برنامه ریزی و مطالعه است و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته ۲۰ خط سریع السیر طی ۴ فاز تا پایان سال ۲۰۴۱ ساخته و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 مازیار یزدانی راه اندازی قطارهای سریع السیر در كشور را به عنوان اقدامی كاملا اقتصادی ضروری دانست و گفت: این امر نه تنها موجب حمایت از رشد جمعیت و تسهیل توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق شهری و نواحی پیرامونی آن می شود بلكه ازدحام سامانه های فعلی را كاهش داده و موجب صرفه جویی در مصرف سوخت، كاهش تصادفات و حفاظت از محیط زیست می شود.

 آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای نوروز ۹۷ از ۱۵ بهمن

میرحسن موسوی در از انجام طرح سفر‌های نوروزی قطار‌ها به مدت ۲۰ روز از تاریخ ۹۶/۱۲/۲۵ الی ۹۷/۱/۱۵ خبر داد و گفت: از ساعت ۸ صبح ۱۵ بهمن‌ماه سال جاری فروش بلیت قطار‌های تهران-مشهد و از ساعت ۸ صبح روز ۱۶ بهمن برای تمام مسیر‌ها به‌صورت آنلاین و یا از طریق مراکز فروش مجاز بلیت آغاز می‌شود.

معاون مسافری راه‌آهن از موافقت با صدور مجوز برای ۲۵ شرکت جهت فروش بلیت به مسافران خبر داد و گفت: علاقه‌مندان برای تهیه بلیت علاوه بر چهار منبع خرید بلیت قطار می‌توانند از ۲۵ شرکت مندرج در سایت شرکت راه‌آهن نیز استفاده کنند.

۶۰ واگن نو در سال ۹۷ وارد ناوگان رجا می‌شود

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا گفت: در سال ۹۷ بالغ بر ۶۰ واگن نو وارد ناوگان می شود، که تا اواخر تابستان ۴۰ واگن از شرکت واگن سازی پارس  و ۲۰ واگن از پلورسبز وارد ناوگان می شود.

رجبی افزود: واگن‌های قدیمی و کهنه برای ما هزینه دارد و به همین جهت برای نوسازی ناوگان ۳ قرارداد B.O.T  با ۳ شرکت در دست اقدام داریم.