شناسهٔ خبر: 49106 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران خبر داد:

آغاز عملیات اجرایی اولین پروژه ریلی مشاركتی در كرمان/ پایه‌گذاری محور جنوب- شمال با ساخت راه‌آهن بم- جیرفت- جاسك

آخوندی درجمع وزیر راه و شهرسازی در سفر به جیرفت گفت: رئیس جمهوری در نظر داشت كه برای فعال كردن بندر جاسك باید یك خط ریلی به سمت مركز، شمال و شرق داشته باشیم و این خط ریلی باید از جاسك شروع شود و به سمت جیرفت برسد كه هم‌اكنون سرمایه‌گذاری و مطالعات در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان كرمان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این سفر رئیس‌جمهوری ۲ پروژه ریلی را مدنظر دارد كه پروژه كرمان- سیرجان به طول ۲۰۰ كیلومتر به عنوان اولین پروژه ریلی مشاركتی بخش خصوصی به ارزش هزار میلیارد تومان و سهم ۳۵ درصدی دولت و ۶۵ درصدی بخش خصوصی است كه دستور آغاز عملیات اجرایی آن را در همین سفر اعلام می‌كند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه دوم محور ریلی بم- جیرفت- جاسك است. علی‌رغم اینكه در خلیج‌فارس بخش عمده بار از ۲ بندر، بندرعباس و امام جابه جا می‌شوند اما با توجه به وجود دریای عمان تصمیمی اتخاذ شد كه یك بندر بزرگ نیز در این منطقه داشته باشم.

آخوندی در ادامه گفت: رئیس جمهوری در نظر داشت كه برای فعال كردن بندر جاسك باید یك خط ریلی به سمت مركز، شمال و شرق داشته باشیم و این خط ریلی باید از جاسك شروع شود و به سمت جیرفت برسد كه هم‌اكنون سرمایه‌گذاری و مطالعات در دست اقدام است.

وی خاطرنشان كرد: اهمیت قطعه حدفاصل سه‌راهی بم به جیرفت زمانی مشخص می‌شود كه به جاسك برسد.

عضو كابینه دولت دوازدهم با بیان اینكه احداث این محور ریلی موجب اتصال دریای عمان به خطوط راه‌آهن می‌شود گفت: در  حال حاضر طراحی مسیر ریلی جیرفت تا جاسك شروع شده است.

آخوندی با اشاره به وجود چند فرض برای اجرای محور ریلی اظهار داشت: فرض انتخاب شده به طول ۹۴ كیلومتر است البته نكته مهم برای اجرای این فرض اختلاف بسیار زیاد ارتفاع است. زیرا در زمینه ساخت راه‌آهن نباید اختلاف ارتفاع بسیار زیاد باشد. به همین خاطر بنده دستور نظارت و دقت بالا در زمینه مهندسی این خط ریلی را داده ام.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با توجه به انجام كار مطالعاتی این پروژه بیان كرد: امیدوارم بتوانیم در اواخر سال جاری اولین قطعات این محور را برای مناقصه اعلام عمومی كنیم تا كار به سرعت شروع شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: در این سفر پایه‌گذاری محور جنوب-شمال از سه‌راهی بم به جیرفت و ادامه آن تا جاسك انجام می‌شود. اگرچه ممكن است چندین سال یه طول بیانجامد اما یكی از كارهای بسیار مهم برای كشور محسوب می‌شود.