شناسهٔ خبر: 49112 - سرویس شرکت‌ها

مدرن سازی تجهیزات هواشناسی به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

ابراهیم میرزایی معاون فنی سازمان هواشناسی گفت: برای مدرن سازی تجهیزات هواشناسی و اجرای کامل برنامه ششم توسعه در این حوزه به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ابراهیم میرزایی با بیان اینکه اغلب ایستگاه های هواشناسی کشور سنتی است، اظهار کرد: مدرن و به پذیرشروز سازی ایستگاه ها همراه با اجرای طرح های جدید جزو رویکردهای این سازمان است.

وی افزود: اعتبارات سالانه کل کشور برای توسعه تجهیزات هواشناسی یک هزار میلیارد ریال است که ۵۰۰ میلیاد ریال آن برای سازمان مرکزی است که راهبری شبکه را برعهده دارد و ۵۰۰ میلیاد ریال دیگر نیز برای توسعه در استان ها تخصیص می یابد.

میرزایی با بیان اینکه هزینه هر رادار در کشور ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال است، اضافه کرد: طبق برنامه ششم توسعه باید تعداد رادارهای کشور از ۹ به ۲۴ عدد افزایش یابد.

وی با اشاره به اهمیت تنوع ایستگاه ها، گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ ایستگاه باران سنجی با گستردگی بالا در کشور وجود دارد که نیازمند تغییر فناوری است.

میرزایی بیان کرد: تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی و ذرات نیز از ۱۷ به ۱۰۰ دستگاه افزایش می یابد و در آذربایجان غربی نیز در روزهای اخیر یک ایستگاه شهری سنجش آلودگی و ذرات با تغذیه اطلاعات از شهرداری و محیط زیست راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، پیش بینی تغییر و ناپایداری هوا علاوه بر آگاهی دادن به بخش های گوناگون جامعه، نقش موثری در تصمیم گیری های اثربخش مسئولان در پیشگیری از بروز حوادث طبیعی ایفا می کند که این امر می تواند سبب کاهش خطرها و خسارت ها شود.