شناسهٔ خبر: 49156 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد:

لزوم تشکیل ستاد بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهر جعفریه/ تبدیل محور بزرگراهی قم- جعفریه به آزادراه

جلسه به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با حضور در نماز جمعه شهر جعفریه به ارائه گزارش اقدامات و عملکرد اداره کل پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، در نمازجمعه این هفته شهر جعفریه که با حضور مدیران و معاونین اداره کل راه و شهرسازی استان قم برگزار شد، حسن صبوری گفت: نه تنها در ایام‌الله دهه فجر بلکه همواره در طول سال، اداره کل راه و شهرسازی استان، خود را ملزم به ارائه گزارش اقدامات و عملکرد به مردم دانسته و آن را جزو وظایف ذاتی خود می‌داند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به تشریح اقدامات و فعالیت‌های معاونت‌ها پرداخت و اظهار کرد: در حوزه مسکن، از مجموع ۴۱۲۹۶ واحد مسکن مهر که در تعهد استان قم بوده است، تعداد ۴۰۱۱۷ واحد آن به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

وی افزود: تعداد ۳۷۸ واحد آن باقی مانده که امیدواریم با همکاری اداره کل تعاون استان و تعاونی‌های مسکن مهر هرچه سریع‌تر به اتمام برسد و پرونده مسکن مهر استان بسته شود.

صبوری بیان کرد: با پایان یافتن پروژه مسکن مهر، پروژه مسکن اجتماعی سال آینده کلید خواهد خورد.

وی گفت: هدف وزارت راه و شهرسازی توقف توسعه فیزیکی شهر و اجرای سیاست توسعه درون‌زای شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص فعالیت‌های اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان توضیح داد: بافت‌های فرسوده و نابسامان شهری نیاز به انجام و اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری دارد و بر این اساس ۱۸۰۰ هکتار از شهر قم در محدوده بافت فرسوده شهری قرار دارد که این اداره کل درصدد احیا، بهسازی و بازآفرینی این مناطق است.

وی یادآور شد:۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت فرسوده و اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری برای قم اختصاص یافته است که در حال حاضر در قالب پروژه‌های در حال انجام و در دست مطالعه هزینه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به این که در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان، تشکیل ستاد بازآفرینی سایر شهرها تصویب شد، افزود: امیدواریم هرچه سریع‌تر ستاد بازآفرینی شهری جعفریه با همکاری بخشدار، شهرداری و سایر مسئولین این شهر ایجاد شود و به دنبال آن بتوانیم پروژه‌هایی برای بهسازی بافت فرسوده شهر جعفریه تعریف نماییم.

صبوری در خصوص محور قم- جعفریه بیان کرد: در چند سال اخیر احداث جاده قم- جعفریه در چهار قطعه به طول ۳۵ کیلومتر در دستور کار این اداره کل بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: جاده قم- جعفریه در گذشته به جاده مرگ مشهور بود اما هم‌اکنون با احداث محور بزرگراهی خوشبختانه شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای بوده‌ایم.

صبوری تصریح کرد: گزارش کمیسیون ایمنی راه‌های استان حاکی از آن است که در مقایسه سال گذشته نسبت به سال جاری، تعداد تلفات جاده‌ای از ۲۷ نفر به ۱۱ نفر کاهش یافته است.

وی با بیان این که در حال حاضر تقریباً بیش از دوسوم مسیر تکمیل شده است، توضیح داد: قطعه اول به طول ۱۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. قطعه دوم به طول ۸ کیلومتر و قطعه سوم به طول هفت کیلومتر در شهریور سال جاری زیر بار ترافیک رفته است.

حسن صبوری اظهار داشت: افتتاح قطعه دوم و سوم به طول ۱۵ کیلومتر با حضور مقامات ملی و کشوری جزو برنامه‌های این اداره کل است.

وی در خصوص قطعه چهارم و پایانی توضیح داد: احداث و ساخت این قطعه به طول چهار کیلومتر با وجود کمبود اعتبارات در حال انجام است که امیدواریم اوایل سال آینده محور قم- جعفریه به صورت کامل به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص دو نقطه حادثه‌خیز پل طغرود و پل قلعه سنگی بیان کرد: در محدوده پل سنگی با احداث واریانت کنار جاده اصلی عبور و مرور تسهیل شده است و عملیات اجرایی پل طغرود هم توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان انجام خواهد پذیرفت.

صبوری با اشاره به این که محور قم- جعفریه نقش کریدور ارتباطی استان‌های جنوب به سمت استان‌های شمال و شمال غربی کشور را به خوبی ایفا می‌کند، گفت: برنامه بلندمدت اداره کل، تبدیل محور بزرگراهی قم- جعفریه به آزادراه با مشارکت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان از امام‌جمعه شهر جعفریه، بخشدار، اعضای شورای شهر، شهرداری و مالکین که در احداث محور قم- جعفریه و بهره‌برداری در کمترین زمان ممکن، همکاری و همراهی نمودند، تقدیر و تشکر کرد.