شناسهٔ خبر: 49211 - سرویس هوایی

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران اعلام كرد:

گزارش روند اقدامات فرودگاه مهرآباد در مواجهه با بحران برف و يخبندان ۷ بهمن

فرودگاه برف شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در راستای اطلاع رسانی به مردم به عنوان بخشی از حقوق شهروندی آنان و همچنین مستندسازی عملکرد فروگاهیان، اقدام به انتشار شرح نسبتا کاملی از اقدامات انجام شده در راستای مواجهه صحیح با بارش شدید برف و یخبندان در عرصه فرودگاهی از تاریخ هفتم تا دهم بهمن ماه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اگرچه بارش شدید برف از شامگاه شنبه(۷ بهمن) در استان تهران به ویژه در منطقه مهرآباد شروع شد، اما اقدامات لازم برای آماده باش نیروهای فرودگاهی و ستادی پیش از ظهر همان روز صورت گرفت تا بر اساس آموزه ها و یافته های مانورهای بروف روبی انجام شده در پیش از این زمان، شرایط به وجود آمده، فرودگاه و فرودگاهیان را غافلگیر نکند.

این گزارش که شما را همراه لحظه به لحظه برنامه ریزی و تلاش وافر خادمان شما در عرصه فرودگاهی می کند، روایتگر تلاشی که در نهایت به خروج از بحران بارش شدید برف و یخبندان روزهای نخستین بهمن ماه شد.

شرح کامل این گزارش را با هم می خوانیم:

شنبه (۷/۱۱/۹۶) از مانور آمادگی تا کنترل شرایط

پس از دریافت گزارش نزولات جوی از فرودگاه های مختلف، مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد در ساعت ۱۱ صبح روز شنبه ( ۷/۱۱/۹۶) دستورات ویژه را برای آماده باش نیروها را به معاونت های مرتبط صادر کرد. (تیم اول، حاضر در فرودگاه و تیم دوم؛ به صورت آنکال و در صورت وقوع شرایط نامناسب جوی وارد عمل شود) (پیوست شماره ۱). گفتنی است؛ مانور برف روبی در فرودگاه بین المللی مهرآباد مطابق دستور العمل موجود در تاریخ ۱۴/۹/۹۶ انجام شده بود (پیوست شماره ۲) برگزاری این قبیل مانورهای برف روبی و مواجهه با شرایط اضطراری در فرودگاه ها بر اساس دستورالعملهای ایکائو یک رویه است وکشورهای عضو پیمان شیکاگو موظف به انجام آن می باشند(پیوست شماره ۳).

در ادامه و با دریافت گزارش شروع بارش برف در ساعت ۱۹:۲۳ محلی (گزارش شده از سوی همکاران برج مراقبت پرواز فرودگاه) کارکنان تیم آنکال ماشین آلات و برف روبی فرودگاه مهرآباد به محل خدمت فراخوانده شدند و همزمان با آن و بر اساس دستورالعمل های موجود عملیات بازدید باند توسط کنترلر برج مراقبت پرواز صورت پذیرفت که در اولین بازدید شرایط باند؛ تمیز و بدون مشکل خاصی گزارش می شود. (SNOWTAM۰۰۷۳پیوست شماره ۴). در بازدید بعدی باند که ساعت ۲۱:۰۰ انجام و مطابق دستورالعمل صورت می پذیرد، گزارشی درباره وجود یک سانتی متر برف بر روی باند ثبت می شود (مطابق با دستورالعمل کمتر از ۲ سانتی متر برف بر سطوح پروازی نیاز به عملیات برف روبی نداردSNOWTAM۰۰۷۴پیوست شماره ۴). در ساعت ۲۱:۳۰ بارش برف شدت گرفته، دید افقی به ۱۵۰۰ مترکاهش می یابد که مجدد در بازدید بعدی باند در ساعت ۲۱:۵۰ ارتفاع برف ۲ سانتی متر و ضریب ترمزگیری ضعیف درSNOWTAM۰۰۷۶ صادر شده، اعلام می شود( پیوست شماره ۴).

در ساعت ۲۱:۵۷ دو پرواز ورودی در حال انجام تقرب برای فرود در فرودگاه مهرآباد هستند که پرواز آسمان (۳۹۳۱) پس از فرود (در ساعت ۲۱:۳۷) ضریب ترمزگیری را ضعیف گزارش می کند (پیوست شماره ۵). با گزارش شرایط به خلبان پرواز دوم،  این پرواز از فرود اعلام انصراف و به فرودگاه ثانویه موجود در طرح پرواز خود تغییر مسیر می دهد. لازم به ذکر است که شرایط موجود سطوح پروازی و شرایط هوای حال حاضر تمامی فرودگاه ها علاوه بر اعلام از سوی کنترلر فرودگاه مقصد، برروی سامانه ATIS (سامانه خودکار پخش اطلاعات پایانه هوایی) به صورت خودکار همواره منتشر می شود و تمامی خلبانان تقریبا از ۷۰ مایلی فرودگاه می توانند با تنظیم فرکانس موجود شرایط فرودگاه مورد نظر خود را دریافت کنند. پروازهای خروجی در نوبت برخاست نیز بجز پرواز سپهران (۴۳۲۷) که بنا به تصمیم شخص خلبان تا حوالی ساعت ۱ بامداد در ابتدای باند ۲۹ راست در انتظار بهبود وضعیت هوا می ماند، همگی به پارکینگ باز می گردند و مسافران خود را تخلیه می کنند.

پس از ارسال گزارشات انصراف از فرود پروازها در فرودگاه های بین المللی امام خمینی(ره) و مهرآباد از سوی مراقبت پرواز این دو فرودگاه و دریافت آن توسط  مدیران کل مقررات فرودگاهی ومدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بر اساس دستورالعمل های موجود هماهنگی لازم با فرودگاه های اصفهان، یزد و مشهد جهت پذیرش و ساماندهی پروازهای دایورتی و مسافران آنها صورت می پذیرد و مطابق با دستورالعمل مدیران کل این فرودگاه ها نیز هماهنگی لازم با مقامات استانی را به عمل می آورند.

براساس گزارشات دریافتی، سامانه بارشی فعال کشور ۱۷ فرودگاه تحت تملک شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را مستقیما تحت تاثیر قرار داده، تعداد دیگری از فرودگاه های بزرگ کشور را به صورت عکس العملی تحت تاثیر خود قرار داد که در برخی از آنها عملیات برف روبی به اتمام رسید و در همان شب آمادگی پذیرش پروازهای دایورتی را رسما اعلام کردند(تبریز، اردبیل و رشت). در برخی دیگر حجم بارش و عدم وجود پرواز شبانه انجام عملیات برف روبی را به ساعات دیگر موکول کرد. (فرودگاه زنجان در روز دوشنبه مورخ ۸/۱۱/۹۶ و در دمای منفی ۱۴ درجه سانتی گراد پس از انجام عملیات برف روبی،  پذیرای پرواز کیش – زنجان بود).

با استمرار بارش برف، مدیران کل کنترل ترافیک هوایی و بحران شرکت برای نظارت مستقیم و کنترل شرایط موجود در محل فرودگاه و برج مراقبت پرواز مستقر شدند و همزمان کمیته مدیریت بحران با حضور مدیرعامل و رییس هیات مدیره، قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی، معاونین عملیات هوانوردی و عملیات فرودگاهی، عضو هیات مدیره و راهبر امور هوانوردی، مدیرکل حراست، مدیرکل فرودگاه مهرآباد و معاونین مرتبط در محل دفتر مدیرعامل شرکت برای بررسی شرایط سطوح پروازی، پیش بینی های هواشناسی و اتخاذ تصمیمات لازم و مدیریت شرایط پیش رو به ویژه حجم زیاد پروازهای دایورتی به فرودگاه اصفهان تشکیل جلسه داد که بر اساس آن مقرر شد  پروازهای دایورتی با توجه به ظرفیت فرودگاه ها و بر اساس طرح پرواز آنها در میان فرودگاه های آماده پذیرش پرواز توزیع شود، به بنحوی که از ازدحام مسافران یا سرریز شدن پروازها در یک فرودگاه پرهیز شود.

عملیات برف روبی مهرآباد

حدود ساعت ۲۲ روز شنبه و با اعلام نشست دو سانتی متر برف روی سطوح پروازی، شش دستگاه برف روب  پس از برف روبی مسیر نقلیه (محل استقرار ماشین آلات) تا آستانه ورودی باندها، آماده دریافت مجوز از برج مراقبت پرواز برای ورود به باند شدند. همزمان با این عملیات سه دستگاه برف روب دیگر نیز بر روی مسیرهای خزش هواپیماها فعالیت خود را آغاز کردند. (مسیرهای برف روبی و اولویت های انجام آن کاملا در دستورالعمل برف روبی ثبت و در مانورها نیز هر ساله تمرین می شود.) با کاهش دید افقی بر اساس گزارشات هوای آن زمان؛ صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور در ساعات ۲۱:۳۰، ۲۲:۰۰ و ۲۲:۳۰، از ۱۵۰۰ متر به ۶۰۰، ۴۰۰ و ۳۰۰ متر (پیوست شماره ۶) و تغییر مسیر پروازهای ورودی به فرودگاه های آلترنیت (بر اساس استانداردها، حداقل دید افقی مورد نیاز ۸۰۰ متر است.) باند ۲۹ چپ در اختیار تیم برف روبی قرار گرفت.

گزارش یکشنبه(۸/۱۱/۹۶) از تعلیق فعالیت های عملیاتی تا نشست هواپیما در مهرآباد

از ساعت صفر روز یکشنبه ( ۸/۱۱/)۹۶  نیز به دلیل ادامه بارش برف (در برخی مناطق بر اساس گزارشات میدانی ارتفاع برف به بیش از ۴۰ سانتی متر رسیده بود) عملیات برف روبی از باند و سطوح پروازی مطابق دستور العمل ادامه یافت، ولی دید افقی فرودگاه بر اساس گزارشات گزارشات هوای حال حاضر صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور کماکان زیر حداقل های عملیاتی بود (بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر).

ساعت  ۷ صبح یکشنبه جلسه ای با حضور مدیرکل حراست، مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد و مدیریت بحران شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با هدف انجام هماهنگی های لازم با عوامل انتظامی، نظامی و امنیتی در خصوص افزایش سطح امنیتی ترمینال ها، زیرساخت های مهم فرودگاهی و... برگزار شد.

در همین روز و به جهت نظارت بر حُسن اجرای دستورالعمل های عملیاتی از نمایندگان محترم سازمان هواپیمایی کشوری دعوت شد تا به صورت متناوب در فرودگاه مهرآباد حضور یابند. با ادامه بارش و پایین بودن دید افقی فرودگاه مهرآباد، چهار جلسه مهم در محل این فرودگاه به شرح ذیل بر گزار شد:

۱-       جلسه اول در محل دفتر مدیرکل این فرودگاه و با حضور مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، معاونین عملیات فرودگاهی و عملیات هوانوردی شرکت، مدیریت بحران، مدیرکل و معاونین فرودگاه با هدف بررسی شرایط موجود و تصمیم گیری در خصوص نحوه عملیاتی نمودن فرودگاه تشکیل شد.

۲-       جلسه دوم بر اساس خروجی های جلسه اول و با نمایندگان شرکت های هندلینگ فعال در فرودگاه مهرآباد در حضور اعضای حاضر در جلسه شماره یک و با هدف انجام هماهنگی لازم با هندلرها در خصوص اولویت بندی پروازهای خروجی و ورودی و نحوهی یخ زدایی پروازها برگزار شد.

۳-       جلسه  سوم که برگزاری آن از مصوبات جلسه اول بود نیز در ساعت ۱۴ با حضور همه مسئولین شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی مهرآباد (۱۵ شرکت هواپیمایی در این جلسه حضور داشتند) و مدیرکل فرودگاه مهرآباد و معاونین مرتبط برگزار شد.

۴-       با استمرار بارش و تاثیرات گسترده و عمیق آن بر مدیریت فضای پروازی کشور، فرودگاه های عملیاتی کشور و تاثیرات احتمالی بر پروازهای بین المللی و عبوری (ارایه خدمات به پروازهای عبوری دارای شرایط خاص و نیازمند به فرود در فرودگاههای آلترنیت)، کمیته مدیریت بحران در ساعت ۱۸ و با دعوت از معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل جلسه داد و مهمترین خروجی آن، تعلیق فعالیت های عملیاتی فرودگاه مهرآباد تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۹/۱۱/۹۶ بود (که این تصمیم طی نوتام صادره به اطلاع کلیه ذینفعان رسانده شد و مطابق آن شرکت های هواپیمایی موظف شدند نسبت به ابطال پروازهای خود تا ساعت اعلامی اقدام کنند و برنامه ریزی جهت انجام پروازهای چایگزین را به عمل آورند.)

نکته مهم و قابل توجه این که علیرغم تداوم بارش ربرف روی باند۲۹ چپ فرودگاه، دو "تاکسی وی" خروجی از آن و بخش هایی از پارکینگ هواپیما بر اساس بازدید میدانی متصدیان مربوطه و اطلاع رسانی معاونین عملیات فرودگاهی و عملیات هوانوردی و مدیریت بحران شرکت، آماده عملیات بود. لذا از حوالی ساعت ۱۱ صبح فرودگاه آمادگی خود برای پذیرش پروازها را اعلام کرد. دلیل اصلی انجام نشدن پروازها از آن ساعت به بعد، پایین بودن دید افقی مورد نیاز پروازها جهت انجام نشست و برخاست ایمن بود،  به طوریکه در عصر همان روز و در حوالی ساعت ۱۶ یک پرواز از شیراز به تهران  در وضعیت بارش برف و شرایط دید موجود بر اساس تصمیم خلبان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و این موضوع مهم، نشان دهنده آمادگی فرودگاه جهت پذیرش پروازهاست. (شایان ذکر است خلبان پرواز مذکور شرایط باند را نرمال و ضریب ترمزگیری را متوسط اعلام کرد.)

با توجه به گزارشات دریافتی از وضعیت راه های مواصلاتی و با هدف جلوگیری از تاخیرات بلندمدت پروازها، جلوگیری از تکرار تجاربی مشابه تجربه برف سال گذشته در فرودگاه مشهد، جلوگیری از سرگردانی مسافران در ترمینال های فرودگاه و حفظ ایمنی کروی پروازی، تصمیمات کمیته مدیریت بحران با قید فوریت و از طریق شبکه خبر رسانه ملی، سایت شرکت و خبرگزارهای مختلف به اطلاع هموطنان عزیز رسانده شد. شایان ذکر است از مهمترین تصمیمات کمیته مدیریت بحران در تاریخ ۷/۱۱/۹۶ اطلاع رسانی به هنگام به مردم شریف، شرکت های هواپیمایی و مسافرین محترم بود که بر این اساس، قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاهی به عنوان سخنگوی کمیته انتخاب و گزارش جامع اطلاع رسانی های مرتبط در پیوست شماره ۱ ارایه شدند.

در ادامه و بلافاصله پس از اتمام جلسه کمیته مدیریت بحران، اعضای کمیته با حضور در فرودگاه مهرآباد مجددا جلسه ای را برگزار کردند و که درآن، اقدامات صورت گرفته و برنامه های پیش رو بررسی شد و مورد تدقیق قرار گرفت. با قید فوریت و با تقسیم کار تحت فرماندهی رییس کمیته بحران (مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت) مجددا از تجهیزات  موجود، وضعیت سطوح پروازی برفروبی شده، مخازن نمک و اوره و برآورد میزان مواد مورد نیاز احتمالی و... بازدید به عمل آمد و تصمیماتی نظیر درخواست  خودروهای کمکی از سازمان مدیریت بحران کشور برای تسریع در برفروبی سطوح غیر اولویت دار و تخلیه برف های دپو شده قبلی، تقسیم نیروی کار براساس وضعیت سطوح پروازی اعم از باندها، مسیرهای خزش و استندها، تمرکز بر آزادسازی استندهای پارک هواپیما و...اخذ و دستور اجرایی کردن آنها با قید فوریت صادر شد.

پیرو تصمیمات اتخاذ شده در جلسه فوق و هماهنگی انجام شده، یک دستگاه گریدر،  یک دستگاه لودر از شهرداری، ۱۰ دستگاه کامیون، دو دستگاه لودر، یک دستگاه گریدر، دو عدد BOB CAT  و یک دستگاه بیل مکانیکی از بخش خصوصی برای برف روبی سطوح عمومی و دسترسی ها و راههای ارتباطی و... اجاره گرفته و وارد فرودگاه شد.

عملیات تخلیه برف های دپو شده به دلیل برودت شدید هوا(منفی ۸ درجه) و یخ زدگی آنها، همچنین چسبندگی شدید بین بدنه کامیونها و برف بارگیری شده با وجود آغشته سازی سطوح با گازوییل و روغن سوخته، با سرعت کم در حال اجرا بود. حدود ساعت ۱۲ شب یکشنبه (۸/۱۱/۹۶) تمامی چراغ های باند اصلی فرودگاه از زیر برف خارج شد و عملا چراغ های اضطرای کارگذاری شده در اطراف باند(گزنیک) جمع آوری شدند.

 شایان ذکر است بارش برف تا ساعت ۴ صبح دوشنبه مورخ ۹/۱۱/۹۶ کماکان ادامه داشت و تمامی عملیات برف روبی در هنگام بارش و برودت شدید هوا بدون کمترین وقفه ای در حال انجام بود.

گزارش دوشنبه ( ۹/۱۱/۹۶) اولین پرواز باند مهرآباد را لمس کرد

راس ساعت ۷ صبح روز دوشنبه مورخ ۹/۱۱/۹۶ جلسه ای با حضور مدیرعامل شرکت، معاونین عملیات فرودگاهی و هوانوردی شرکت، مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد و معاونین مرتبط، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی و پدافند غیرعامل، مدیرکل حراست و تنی چند از دیگر همکاران در فرودگاه مهرآباد برگزار شد. در این جلسه ضمن گزارش گیری از سرتیم های عملیاتی، اقدامات شب گذشته بازبینی و برنامه ریزی های لازم برای پذیرش پروازها  از ساعت ۱۰ صبح (مطابق برنامه اعلامی) صورت پذیرفت.

با نزدیک شدن به ساعت ۱۰ صبح و حضور مسافران در ترمینال های فرودگاه، آخرین هماهنگی ها با واحدهای برج مراقبت پرواز و تقرب، کارگروه مدیریت جریان ترافیک هوایی (ATFM) استقرار یافته در مرکز کنترل، سرتیم های عملیات برف روبی، مدیران ترمینال ها، هندلرها و نمایندگان شرکت های هواپیمایی مستقر در فرودگاه مهرآباد به عمل آمد و مقرر شد در خصوص پروازهای ورودی به مدت ۳ ساعت هر ۱۵ دقیقه یک پرواز، سپس به مدت دو ساعت هر ده دقیقه یک پرواز و در نهایت، حذف تمامی محدودیت ها برنامه ریزی شود و در خصوص پروازهای خروجی، تمامی پروازها بدون هیچ گونه محدودیتی و به محض تکمیل فرایند مسافرگیری (و انجام عملیات یخ زدایی در صورت درخواست خلبان) صورت پذیرد. همچنین موارد زیر مقرر شد:

پرواز دارای شرایط خاص، VIP و حامل مریض در اولویت ورود قرار گیرند.

هیچ پروازی که حالت ایستایی شبانه در فرودگاه مهرآباد دارد، در ساعات اولیه پذیرفته نشوند یا به پارکینگ های جنبی نظیر صها و نهاجا منتقل شوند(شایان ذکر است عملیات برف روبی رمپ صها نیز برخلاف توافقنامه های موجود توسط نیروهای فرودگاه انجام پذیرفت.)

 به دلیل حجم زیاد پروازهای دایورتی به فرودگاه اصفهان و آلترنیت بودن این فرودگاه برای تعداد زیادی از مسیرهای پروازی داخلی، اولین پرواز ورودی از فرودگاه اصفهان پذیرفته شود.

نظارت مستمر بر فضای ترمینال های فرودگاه های پرترافیک از سوی مدیران فرودگاهی به عمل آید و به محض افزایش تعداد مسافران، اسلات اختصاصی تغییر اولویت یابد و بدین ترتیب، فضای سالن های فرودگاه های پرترافیک کشور مدیریت شود.

معاون تسهیلات فرودگاهی فرودگاه مهرآباد به عنوان عضو کمیته اسلات به عنوان تنها مسئول صدور مجوز پرواز به فرودگاه مهرآباد تعیین و مقرر شد مستقیما با مدیرکل کنترل ترافیک هوایی مستقر در مرکز کنترل هماهنگی پذیرش پروازها را به عمل آورد و هیچ مقام دیگری حق مذاکره و صدور مجوز پرواز برای فرودگاه مهرآباد را نداشته باشد.

توسط مدیریت ایمنی فرودگاه نظارت کامل بر هندلرها برای عملیات "دی آیس" پروازها به عمل آید.

تیم برف روبی فرودگاه به محض افزایش درجه حرارت تلاش مجدد خود را برای تخلیه برفهای دپو شده در محل های از قبل تعیین شده آغاز کند (این فعالیت از ساعت ۱۱ صبح و با افزایش دما به منفی ۱ درجه سانتی گراد از سرگرفته شد.)

 از ظرفیت نیروهای خدماتی شرکت با هماهنگی با مدیرکل آموزش و منابع انسانی برای کارهای برف روبی دستی محاوط تردد مسافران  استفاده شود.

در همین روز (دوشنبه ۹/۱۱/۹۶) اقامات مهم دیگری نیز انجام شد که برخی از آنها عبارتند از:

بازدید سرزده رییس سازمان هواپیمایی کشوری  و معاونین ایشان از بخشهای مختلف فرودگاه مهرآباد.

 بازدید سرزده نمایندگان دیوان محاسبات از سطوح پروازی و ترمینال های فرودگاه مهرآباد.

بازدید گروههای مختلف خبری از سطوح پروازی و ترمینال های فرودگاه مهرآباد (هماهنگی تسهیل در ورود خبرنگاران و همچنین دسترسی آنها به تمامی فضاهای مورد نظر ایشان از طریق روابط عمومی شرکت و روابط عمومی فرودگاه مهرآباد به عمل آمد و هیچ محدودیتی برای ایشان لحاظ نشد.)

اولین پرواز ورودی فرودگاه در ساعت  ۱۱:۲۰ با مشخصات معراج ۲۸۲۴ و از مبدا اصفهان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و تا ساعت ۱۲ شب تعداد ۷۴ پرواز ورودی و ۷۰ پرواز خروجی در این فرودگاه انجام شد.

گزارش سه شنبه (۱۰/۱۱/۹۶) حذف تمامی محدودیتها

در این روز نیز به دلیل پایین بودن درجه حرارت و نیاز به "دی آیس" پروازهای صبحگاهی خروجی از مهرآباد، مجددا تیم مدیریت جریان ترافیک هوایی مستقر در مرکز کنترل به تنظیم جریان پروازهای ورودی با همان زمان بندی روز دوشنبه اقدام کرد که با افزایش درجه حرارت و عدم نیاز به دی آیس پروازها، تمامی محدودیتهای ورودی و خروجی پروازها حذف شد و نشست و برخاست آنها از ساعت ۱۰ بصورت نرمال ادامه یافت.

در ادامه، تیم برف روبی اقدام به پاکسازی برف های باقیمانده در ایرساید و لندساید فرودگاه کرد و باند ۲۹ راست نیز (که براساس دستورالعمل برف روبی فرودگاه مهرآباد در اولویت دوم برف روبی قرار داشت) ساعت ۱۲ ظهر به صورت کاملا عملیاتی و پاکسازی شده تحویل معاونت عملیات هوانوردی فرودگاه شد.

پاکسازی لندساید فرودگاه، مسیرهای ورودی و خروجی از فرودگاه کاملا توسط تیم های برف روبی فرودگاه صورت گرفت و جریان ترافیکی نرمالی در تمامی مسیرهای دسترسی به ترمینال های چهارگانه فرودگاه مهرآباد در ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه برقرار شد. لازم به ذکر است در این روز ۲۱۵ سورتی پرواز ورودی و ۲۱۵ سورتی پرواز خروجی در این فرودگاه هدایت و کنترل شده اند.

گزارش چهارشنبه (۱۱/۱۱/۹۶) بازگشت به شرایط نرمال

در این روز شرایط پروازی فرودگاه مهرآباد به صورت کاملا نرمال برقرار بود و تعداد ۲۶۵ سورتی پرواز ورودی و ۲۴۱ پرواز خروجی تا ساعت ۱۲ شب چهارشنبه در این فرودگاه هدایت و کنترل شدند.

این گزارش، تنها بخشی از لحظات پرکار خدمتگزاران فرودگاهی به مردم شریف ایران بود، تلاشی خستگی ناپذیر که چون با چاشنی عشق و خدمت به هموطنان عزیزمان همراه شد، خاطره روزگار سرد و برفی را در گرمای اشتیاق به خدمت ذوب کرد.

* اسناد پیوستی ذکر شده در این گزارش، ذیل این گزارش در دسترس قرار داده شده است.