شناسهٔ خبر: 49247 - سرویس استان‌ها

در بازدید از نواحی حاشیه و منفصل شهری سنندج مطرح شد:

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری هزینه می‌شود/ همکاری برای تحقق عدالت در مناطق ناکارآمد شهری

بازدید معاون وزیر و سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حاشیه بازدید از نواحی حاشیه و منفصل شهری سنندج گفت: سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، هوشنگ عشایری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نواحی حاشیه و منفصل شهری سنندج اظهار کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت هزینه می‌شود.

وی افزود: این میزان اعتبار طبق برنامه ششم توسعه کشور برای اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، زیرساختی و روبنایی در ۲۷۰ محله کشور هزینه خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری در ۵۴۳ شهر کشور تدوین شده است، گفت: وزارت راه و شهرسازی طبق برنامه ششم توسعه کشور مکلف شده است سالانه برنامه‌های عملیاتی خود را با همکاری دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان مختلف از جمله شهرداری‌ها در ۲۷۰ محله آغاز کند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۳۰ درصد شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری کشور در مناطق بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند.

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در جریان بازدید از این طرح‌ها با تأکید بر اینکه تمام طرح‌های برنامه ملی بازآفرینی شهری با تکیه بر توان جمعی دستگاه‌های اجرایی طراحی شده است، اظهار کرد: اجرای موفق این طرح نیازمند همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها است.

عشایری گفت: طرح‌های این برنامه ملی برای ۵۳۴ شهر کشور در خدمات روبنایی، زیربنایی، فرهنگی، آموزشی و تفریحی برنامه‌ریزی شده است و مقرر گردید بر اساس برنامه ششم توسعه کشور اجرای آن هر سال در ۲۷۰ محله کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی نتیجه‌بخش بودن برنامه‌های بازآفرینی نیازمند حدود ۱۲ سال زمان است، افزود: انتظار می‌رود در این مدت دستگاه‌ها و بخش خصوصی در مناطق ناکارآمد حضور به هم رسانده و مشکلات مردم ساکن در این مناطق مرتفع شود.

به گفته وی، همچنین بر اساس برنامه ششم توسعه کشور هزینه سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار بافت‌های ناکارآمد کشور برنامه‌ریزی شده که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال آن از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری‌ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت تأمین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست شرکت عمران بهسازی شهری ایران اقدامات انجام یافته در نواحی منفصل شهری سنندج را خوب ارزیابی کرد و گفت: همکاری بین دستگاهی در این استان برای رفع مشکلات باعث شده روند اجرای طرح‌ها سریع‌تر و هماهنگ‌تر باشد.

به گفته عشایری، وزارت راه و شهرسازی از تمامی طرح‌ها اجرا شده و در حال اجرا حمایت می‌کند و اعتبارات دولتی این برنامه نیز بدون هیچ مشکلی تأمین می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در جریان این بازدیدها گفت: حضور اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در بافت‌ها و مناطق حاشیه‌نشین باید تقویت شود تا تلاش دستگاه‌های متولی برای رفع مشکلات این بافت‌ها احساس شود.

امیر قادری تخصیص اعتبارات بیشتر به نواحی منفصل شهری سنندج از سوی وزارت راه و شهرسازی را خواستار شد و تأکید کرد: استان کردستان از محرومیت‌های خاصی برخوردار است نواحی منفصل شهری استان نیز به مراتب مشکلات بیشتری دارند.

وی افزود: دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط با انجام کارهای کارشناسی و اتخاذ تصمیم‌های به موقع و نیز با تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی استانی و شهرستانی در سراسر کشور، زمینه سیاست‌گذاری دولت در این موضوع را فراهم کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این آیین یادآور شد: نایسر از مناطقی است که از لحاظ خدمات عمومی در حداقل ممکن قرار دارد و راه و شهرسازی از ۲۰ روز قبل طرح ساماندهی شبکه‌های معابر این منطقه ۷۵ هزار نفری را آغاز کرده است.

شهرام ملکی یادآور شد: اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی این طرح هم‌اکنون تأمین شده اما با توجه به اینکه یک معارض در بخش خط لوله گاز اصلی شهر سنندج به وجود آمده نیازمند اعتبار ویژه‌ای برای این طرح است که انتظار می‌رود وزارت راه و شهرسازی با تأمین آن موافقت داشته باشد.

به گفته وی، طرح بهسازی معابر نایسر سنندج به طول سه کیلومتر و ۴۰۰ متر اجرا می‌شود که شامل زیرسازی، آسفالت، جدول‌گذاری و پیاده‌رو سازی است.

ملکی همچنین از اتمام عملیات احداث مدرسه شش کلاسه سیدشاکر نایسر خبر داد و افزود: این طرح در زمینی به مساحت سه هزار و ۳۵۰ مترمربع با ۹۰۰ مترمربع زیربنا در ۲ طبقه احداث شده که برای اجرای آن حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

به گفته وی، زمین مورد نیاز این طرح از سوی خیرین تأمین شده است و راه و شهرسازی در نظر دارد چند باب مدرسه دیگر نیز در این ناحیه منفصل شهری با حمایت خیرین و نوسازی مدارس استان احداث کند.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی مدرسه ۶ کلاسه سیدشاکر نایسر به اتمام رسیده و امروز برای تجهیز به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است.

وی افزود: طرح‌های مدرسه ۹ کلاسه تقتقان و کانون فرهنگی و هنری محله فرجه سنندج نیز هم‌اکنون در حال تکمیل است و حدود ۱۲ میلیارد ریال اعتبار مصوب دارند.

مدیر ناحیه یک آموزش و پرورش سنندج نیز در این بازدید گفت: سرانه آموزشی محله نایسر سنندج در سطح بحران قرار دارد و برای هر دانش‌آموز فقط ۱۲ سانتی‌متر فضا دارد که این سرانه در کل کشور ۱۲ مترمربع برای هر دانش‌آموز است.

فؤاد حسینی افزود: برای خارج شدن سرانه آموزشی محله نایسر از بحران نیازمند هفت مدرسه یا ۹۰ کلاس آموزشی هستیم که با حمایت خیرین و دولت می‌توان به در کمترین زمان ممکن به این مسئله رسید.

نایسر، ننله و حسن‌آباد سه روستای بزرگ اطراف شهر سنندج هستند که بر اساس مصوبه سال ۹۰ دولت دهم به ناحیه منفصل شهری تبدیل شدند و شهرداری سنندج نیز به این نواحی خدمات ارائه می‌کند.

بر اساس آمارها حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در این نواحی منفصل ساکن هستند که شهرداری سنندج این نواحی را فاقد هرگونه زیرساخت می‌داند که به اعتبارات کلانی برای ساماندهی این نواحی نیاز است.

این سه ناحیه منفصل شهری امروز به سکونتگاه‌های غیررسمی تبدیل شده‌اند و به صورت غیرمجاز در آن ساخت و ساز انجام می‌شود در حالی که دولت مجوز ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز را نمی‌دهد، آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های مرتبط با آن نیز هر روز در حال افزایش است از جمله استفاده غیرمجاز از برق، گاز و آب که همواره مسئولان دستگاه‌های خدمات رسان از این موضوع گلایه دارند.

سنندج از لحاظ جغرافیایی شهری تپه‌ای است و زمین مسطح برای ساخت و ساز در آن بسیار کم است و برای آماده‌سازی یک زمین هزینه زیادی باید کرد و این مسئله موجب شده که توان بسیاری از مردم برای خرید زمین و مسکن در داخل محدوده پایین بیاید و این قشر به سمت حواشی شهر برای تأمین سرپناه و مسکن روی بیاورند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.