شناسهٔ خبر: 49337 - سرویس ریلی

اظهار علاقه شرکت های ژاپنی به استفاده تجاری از راه آهن آستارا- آستارا

بازدید وابسته اقتصادی سفارت ژاپن در جمهوری آذربایجان گفت: شرکت ها و تاجران ژاپنی به دلیل اهمیت خط آهن آستارا-آستارا، به استفاده از آن برای کسب رونق تجاری علاقه زیادی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، توشی هیرو کاتاگیری در بازدید از خط ریلی آستارا- آستارا افزود: با تکمیل این راه آهن کالاهای زیادی از ایران به روسیه و برعکس انتقال داده خواهد شد و جمهوری آذربایجان در حوزه حمل و نقل ریلی، اهمیت می یابد.

وی اضافه کرد: دولت جمهوری آذربایجان ۵۰۰ میلیون دلار برای تکمیل خط آهن آستارا- رشت سرمایه گذاری می کند و با تکمیل آن در چهار سال آینده، صادرات غیر نفتی بین کشورهای منطقه توسعه خواهد یافت.

ماسامیچی سایتو وابسته سیاسی سفارت ژاپن در ایران نیز در این بازدید گفت: راه آهن آستارا- آستارا تاثیر اقتصادی بزرگی در کشورهای منطقه و به خصوص ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می شود. 

براساس گزارش ایرنا، بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.