شناسهٔ خبر: 49368 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل امور بندری سازمان بنادرو دریانوردی:

کاهش مدت زمان سرویس‌دهی به کشتی‌ها/ ارتقای کیفیت خدمات در بنادر کشور/ رشد کیفیت خدمات بندری از شهریورماه ۹۷

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادرو دریانوردی گفت: وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور باید مورد سنجش قرار گیرد تا بدانیم چه مدت زمانی برای سرویس دهی به کشتی ها صورت می گیرد و پس از آن در راستای کمی سازی گام برداریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ارتقا کیفیت خدمات همراه با رشد شاخص‌های عملیات بندری، اظهار کرد: شاخص های بندری با توجه به تعاریف و استانداردهای بین المللی موجود مدنظر قرار می گیرد و ما به دنبال احصا و به روز رسانی شاخص های بندری هستیم.

دموراژ بر اساس شرایط روز

وی ادامه داد: از سال ۷۴ تا کنون هیچ گونه اقدامی در خصوص تصویب و اعلام نرم استاندارد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور صورت نگرفته است. لذا یکی از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی در آینده ای نزدیک (بر اساس تکلیفی که قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر بر عهده آن محول کرده) این است که دستورالعملی تهیه کند تا بر اساس آن، دموراژ کشتی ها محاسبه و نرم های مربوطه  متناسب با شرایط روز تدوین شود.

بهزادیان افزود: در موضوع ارتقا کیفیت خدمات همراه با رشد شاخص های عملیات بندری دو بخش وجود دارد یک بخش از فعالیت ها مربوط به کشتی و بخش دیگر مربوط به محوطه است. در بخش کشتی بحث تخلیه و بارگیری، شیوه های انتقال و نگهداری کالاها مطرح است در حوزه محوطه، موضوع تفکیکی کالا متناسب با نوع کالا و بحث تبادل الکترونیکی اسناد و ترخیص و خروج کالا از بنادر مطرح است. تمام سعی سازمان بنادر بر این است که در موارد یاد شده به سمت بهبود وضعیت فعلی حرکت کند.

استاندارد مشخصی برای نرم های تخلیه و بارگیری نداریم

وی با بیان اینکه ارتقا کیفیت خدمات همراه با رشد شاخص های عملیات بندری بر اساس قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر در دستور کار است، اظهار کرد: بر اساس قانون باید دستورالعمل هایی در این رابطه تدوین می شد اما بحث شاخص گذاری و نرم بندی آن هنوز انجام نشده است تا بر اساس آن قیاس های کارشناسی داشته باشیم.

به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون پیمانه مشخص و استانداردی برای زمان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر وجود نداشته است. برای رسیدن به این مهم  نیازمند به روز رسانی نرم‌های تخلیه و بارگیری هستیم. با اطلاع یافتن از آخرین وضعیت بنادر می‌توان به زمان بندی مشخصی دست یافت.

رشد کیفیت خدمات از شهریور ۹۷

وی خاطرنشان کرد: با ارتقای تعاریف مربوط به استاندارد خدمات ارائه شده در بنادر تا پایان شهریورماه سال آتی، شاهد رشد کیفی خدمات همراه با رشد شاخص‌های عملیات بندری خواهیم بود.