شناسهٔ خبر: 49394 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تهیه گزارش ریشه‌ای از شرایط اضطراری فرودگاه‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی/ لزوم تمرکز روی قطعه رشت- آستارا در کریدور شمال- جنوب/ ۱۴۸۰ طرح راه آهن سال آینده در کشور اجرا می‌شود

گزارش آخر هفته   حمایت راه آهن از تاسیس شرکت نیروی کشش در مپنا، جزئیات پروژه‌های آماده افتتاح شرکت راه‌آهن در دهه فجر، راه‌آهن از طرح‌های خود استفاده بنگاهی نمی‌کند و اظهار علاقه شرکت های ژاپنی به استفاده تجاری از راه آهن آستارا- آستارا سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تهیه گزارش ریشه‌ای از شرایط اضطراری فرودگاه‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی در ۴۸ ساعت بحرانی

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به معاون حمل‌ونقل وزارتخانه دستور داد تا گزارشی ریشه‌ای از وضعیت اضطراری روزهای ۷ و ۸ بهمن‌ماه جاری در قالب دو گروه کارشناسی و با همکاری کامل سازمان‌ها و شرکت‌های مورد اشاره تهیه کند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌‌ای خطاب به مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل خود دستور داد تا تحت نظر وی گزارش کامل و ریشه‌ای از وضعیت اضطراری در تاریخ ۷ و ۸ بهمن‌ماه جاری جهت استحضار رئیس‌جمهوری، دولت، مجلس شورای اسلامی و  سایر مقام‌های مسئول و همچنین  آگاهی عمومی تهیه و ارائه شود.

 حمایت راه آهن از تاسیس شرکت نیروی کشش در مپنا

مدیر عامل راه آهن، تامین نیروی کشش را مهمترین گلوگاه این شرکت خواند و گفت: مجموعه مپنا می‌تواند نقش بی بدیلی در توسعه کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه مپنا می‌تواند نقش بی بدیلی در توسعه کشور داشته باشد، تصریح کرد: اگر راه آهن به عنوان مشتری مپنا، یا برعکس، بخواهند خیر را به یکدیگر و مردم کشور برسانند باید توجه داشته باشند که آینده توسعه به شکل خطی میسر نیست. 

لزوم تمرکز روی قطعه رشت- آستارا در کریدور شمال- جنوب

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه «حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب از رشت به استاراست» گفت: فعال شدن کریدور شمال- جنوب موجب شکل‌گیری ترانزیت بار از کشور می‌شود و درآمد ناشی از ترانزیت قابل مقایسه با درآمد حمل بار داخلی نیست.

وی افزود: در این راستا پروژه چابهار-زاهدان در اولیت قرار گرفت و مذاکراتی با طرف هندی انجام شد که امیدواریم باعث افزایش سرعت پروژه شود. به طوری که این پروژه با ۳ هزار نفر نیروی انسانی در حال اجرا است و پیش بینی می شود با تامین مالی فاینانس هند سرعت بگیرد.

جزئیات پروژه‌های آماده افتتاح شرکت راه‌آهن در دهه فجر

طی دهه فجر امسال ۳۷ پروژه توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با اعتباری بالغ بر ۴۵۱۴ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

در حوزه شرکت راه‌آهن در قالب پروژه‌های فنی و زیربنایی: ۲۴ پروژه  با اعتبار ۴۰۱۷ ميليارد ريال،‌ در زمينه احداث ساختمان و تاسیسات جانبی: ۶ پروژه  با اعتبار ۱۳۴ ميليارد ريال و در زمینه ناوگان ریلی: ۷ پروژه با اعتبار ۳۶۳ ميليارد ريال انجام شده است که جزئیات کامل تمامی پروژه‌های شرکت راه‌آهن به شرح زیر قابل رویت است.  

۱۴۸۰ طرح راه آهن سال آینده در کشور اجرا می‌شود

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: سال آینده یک هزار و ۴۸۰ طرح راه آهن با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال در کشور اجرایی خواهد شد.

یزدانی با اشاره به توسعه ۲ برابری خطوط ریلی کشور در طول ۴۰ سال گذشته، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، طول ریل راه آهن کشور چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر بود که اکنون به ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.

راه‌آهن از طرح‌های خود استفاده بنگاهی نمی‌کند

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تأکید بر اینكه این شرکت از طرح‌های خود استفاده بنگاهی نكرده بلكه در جهت خدمات ملی از آن‌ها بهره‌برداری می‌کند گفت: ما در بسیاری از طرح‌های خود نه‌تنها منتفع نمی‌شویم بلكه زیان نیز می‌بینیم. 

وی افزود: ساختار فعلی راه‌آهن به‌عنوان یك شركت دولتی مكلف به تبعیت از قوانین دولتی است و از سوی دیگر از ما انتظار دارند، مانند شرکت‌های خصوصی سود ده باشیم.

اظهار علاقه شرکت های ژاپنی به استفاده تجاری از راه آهن آستارا- آستارا

وابسته اقتصادی سفارت ژاپن در جمهوری آذربایجان گفت: شرکت ها و تاجران ژاپنی به دلیل اهمیت خط آهن آستارا-آستارا، به استفاده از آن برای کسب رونق تجاری علاقه زیادی دارند.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می شود. 

احداث بندر خشك در اراضی اينچه برون

مديركل راه‌آهن شمالشرق ۲ از ساخت بندر خشك در اراضی اينچه‌برون خبر داد و گفت : ايران از سرمايه گذاری سرمايه گذاران خارجی در اين بندر استقبال می‌كند.

مدیركل راه آهن شمالشرق ۲ تصریح كرد : تلاش می كنیم تا با هزینه ۱۰۲ میلیارد تومانی بخش سرمایه گذاری بندر خشك را راه اندازی كنیم و با این اقدام ۳۰۸ هكتار آماده راه اندازی سیلو و دیگر اقدامات می شود.