شناسهٔ خبر: 49434 - سرویس استان‌ها

همزمان با برخی از استان‌های کشور صورت گرفت:

آغاز عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در گیلان به صورت ویدئوکنفرانس

نشست عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در استان گیلان به صورت ارتباط ویدئوکنفرانسی و با فرمان رئیس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، این جلسه در سالن جلسات استانداری گیلان و با حضور مهندس شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی و اعضای ستاد بازآفرینی شهری استان گیلان برگزار شد.

شعبانپور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این جلسه گفت: شناسایی بافت فرسوده در ۲۳ شهر استان گیلان انجام شده و محدوده بافت فرسوده در این شهرها به تصویب رسیده است.

وی اضافه کرد: اهداف دولت در احیای بافت فرسوده، رفع فقر شهری، احیای هویت‌های تاریخی، توسعه و گسترش تجهیزات و تأسیسات شهری و توسعه زیرساخت‌ها بجای ایجاد زیرساخت‌ها است.

شعبانپور در ادامه مهم‌ترین برنامه دولت در احیای بافت فرسوده را مقاوم شدن ابنیه فرسوده در حوادث غیرمترقبه  و همچنین بازگشایی معابر کم‌عرض عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در ادامه افزود: استان گیلان نیز مانند ۱۱ استان کشور یک قطعه زمین به مساحت ۱۳۵۵ مترمربع در محله ساغریسازان رشت هم‌جوار بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع) رشت معرفی نموده است و برای بافت فرسوده این شهر و سایر شهرهای استان برنامه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید در استان گیلان بیش از ۲۴۰۰ واحد از تسهیلات بافت فرسوده و تخفیف ویژه صدور پروانه ساختمان استفاده نموده‌اند که ۲۲۰۰ واحد آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و از این به بعد ارائه این تسهیلات با شتاب بیشتری انجام می‌گیرد.

خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز در حاشیه این جلسه گفت: با توجه به اینکه امروز آغاز طرح بازآفرینی شهری در قسمت بافت فرسوده به عنوان طرح امید در  برخی  استان‌ها از جمله استان گیلان بوده، امیدواریم برای اجرای این طرح‌ها نظارت خاصی صورت گیرد تا معضلاتی که هم‌اکنون در ساخت و ساز شهری با آن مواجه هستیم با اجرای این طرح‌ها مرتفع گردد.

وی با بیان اینکه استان گیلان دومین استان فقیر در بحث سرانه فضای سبز است، بیان کرد: در حدود ۹۰ درصد از ساخت‌وسازهای شهری در استان گیلان بعد از اخذ پروانه، تخلفاتی در سطح اشغال و تراکم دیده می‌شود که این موضوع به جامعه حقوق شهری استان آسیب می‌رساند و قرار است با اجرای طرح مذکور، این نواقص برطرف گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان توجه به کیفیت زندگی مردم و سرانه سطح فضای سبز، هویت بخشی محلات هدف، رعایت مقررات شهری، مقاوم‌سازی و رعایت الگوهای معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی  را از جمله اولویت‌های این طرح عنوان کرد و افزود: قرار است این طرح  به‌صورت پایلوت در محله خواهر امام رشت  با رعایت  هویت و حرائم تاریخی مربوطه اجرا گردد.