شناسهٔ خبر: 49444 - سرویس ریلی

ورود آزمایشی نخستین قطار باری از سن پطرزبورگ روسیه به آستارا

مراسم نخستین رام قطار باری با ۶ واگن از سن پطرزبورگ روسیه و عبور از جمهوری آذربایجان، وارد بارانداز ریلی آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یونس رنجکش کیسمی، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در مراسم ورود این قطار و راه اندازی آزمایشی بارانداز بین المللی آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: همزمان با دهه مبارک فجر شاهد ورود آزمایشی اولین قطار باری از مرز جمهوری آذربایجان به کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه هایی، چون راه آهن گره خورده با منافع ملی است و نباید هیچ مدیری با نگاه صرفاً سازمانی به آن بنگرد، ادامه داد: همه بر اهمیت پروژه راه اهن آستارا - آستارا آگاهی دارند و جایگاه شهرستان و استان را لمس کرده و بر این اساس علاوه بر دولت که پیگیر جدی این پروژه است شاهد حضور و ارزیابی تجار و فعالان اقتصادی خارجی نیز در این زمینه هستیم.

رنجکش با بیان اینکه عزم و اراده ملی دولت برای اجرای این پروژه با توجه به ترسیم منافع ملی تعریف شده است، افزود: باید همه تلاش کنند مشکلات جزیی مانع اجرای آن نشود و باید پیش بینی‌ها و تدبیر لازم برای جلوگیری از هرگونه مشکلات را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: پروژه راه آهن آستارا - آستارا نه تنها می‌تواند شهرستان آستارا و استان گیلان را متحول کند بلکه پتانسیل متحول کردن کشور و کشور‌های ذی نفع را نیز دارد و این موضوع برای قدرت‌های اقتصادی دنیا کاملاً مشهود و قابل لمس هست و ما باید از این ظرفیت بوجود آمده به خوبی و در مسیر منافع ملی و پیشرفت کشورمان به نحو شایسته استفاده‌های لازم را بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق و کارآمد و بروز ببریم.

فرماندار آستارا یادآور شد: بر این اساس باید ببینیم منافع ملی ما چگونه ترسیم شده است و بر اساس آن حرکت کنیم و اگر هم پذیرفتیم در شهرستان مسئولیتی داشته باشیم باید تلاش کنیم تمام اهداف سازمانی را در مسیر منافع ملی شکل بدهیم.

وی ادامه داد: امکان دارد مشکلی در حوزه تعریف کارکرد‌های سازمانی وجود داشته باشد، اما همه این تعاریف سازمانی و کارکرد‌ها و اتفاقاتی که در سازمان می‌افتد همه در مسیری است که می‌توانیم به منافع ملی برسیم و اصل برای ما منافع ملی نظام، کشور و مردم است.

رنجکش ضمن تأکید بر تسریع بر انجام این پروژه اظهار کرد: بحث زمان در این پروژه بسیار حائز اهمیت است، زیرا زمان یکی از رکن‌های اساسی در تجارت جهانی می‌باشد و می‌تواند تحولات را چندین برابر کند.

به گزارش ایسنا، امروز (پنج شنبه ۱۹ بهمن) نخستین رام قطار باری از سن پطرزبورگ روسیه و عبور از جمهوری آذربایجان وارد بارانداز ریلی آستارا در خاک جمهوری اسلامی ایران شد.

این قطار دارای ۶ واگن است و اولین محموله بار آزمایشی ام. دی. اف و تخته نراد را که متعلق به چند شرکت خصوصی می‌باشد، از طریق خط ریلی جدیدالاحداث بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وارد بارانداز آستارا کرد تا پس از انجام عملیات تخلیه به سمت مقصد منتقل شود.

دو کشور ایران و آذربایجان متعهد شده بودند در راستای توسعه همکاری‌های ریلی، در ابتدا هشت و نیم کیلومتر خط ریلی در خاک آذربایجان، یک پل ریلی به روی رودخانه مرزی آستاراچای، دو و نیم کیلومتر خط ریلی در خاک ایران و باراندازی به وسعت ۶۰ هکتار را در آستارای ایران احداث کنند.

در این مراسم برخی مقامات جمهوری آذربایجان و راه آهن کشورمان، از جمله علی خدایی، مدیرکل راه آهن منطقه شمال غرب کشور نیز حضور داشتند.

راه آهن آستارا – آستارا به شکل رسمی در فروردین ماه ۱۳۹۷ با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به بهره برداری خواهد رسید.