شناسهٔ خبر: 49454 - سرویس ریلی

عباس اف مطرح کرد؛

خط ریلی آستارا - آستارا نقطه اتکا روابط تجاری ایران و آذربایجان است/ ورود دو قطار باری از آذربایجان به ایران

مراسم سرپرست امور عملیات و حمل و نقل راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: خط آهن آستارا - آستارا به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب ایران، نقطه اتکا روابط تجاری این کشور با جمهوری آذربایجان است و باعث توسعه مناسبات خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رافیق عباس اف روز پنجشنبه در حاشیه ورود نخستین قطار باری روسیه به ایران در بارانداز راه آهن آستارا در جمع خبرنگاران افزود: راه آهن آستارا- آستارا به سبب جایگاه ممتازش در منطقه، همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را گسترش داده و هر دو کشور بیش از این، از فواید آن بهرمند خواهند شد.

وی اضافه کرد: با افتتاح رسمی این خط ریلی در سال آینده، شاهد حمل و نقل بیش از یک میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی خواهیم بود و به زودی ۲ قطار باری با ۴۵ و ۱۲۷ واگن از پایانه ریلی آستارای جمهوری آذربایجان، وارد بارانداز آستارا در ایران خواهد شد.

عباس اف ادامه داد: خط ریلی آستارا - آستارا خلیج فارس را به دریای سیاه وصل می کند و امروز حجم حمل و نقل کالا از روسیه به ایران از طریق دریا افزایش یافته و با تکمیل این راه ریلی، فرصت ایده آلی برای تجار کشورهای منطقه ایجاد می شود.

شرکت های خارجی از راه آهن آستارا - آستارا استقبال کردند 
مدیرکل راه آهن شمال غرب ایران نیز گفت: خط ریلی آستارا - آستارا از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و به فنلاند متصل خواهد شد و شرکت های خارجی برای استفاده تجاری از این راه آهن، اعلام آمادگی کرده اند. 

علی خدایی افزود: بارانداز راه آهن آستارا - آستارا ظرفیت تخلیه بار ۲ قطار در هر هفته را دارد و بعد از تکمیل، تعداد قطارهای ورودی افزایش خواهد یافت. 

وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه ایران و جمهوری آذربایجان، غله ، مواد نفتی و معدنی نیز در بارانداز آستارا تخلیه خواهد شد. 

مدیرکل راه آهن شمال غرب ایران اظهار کرد: خط ریلی آستارا - آستارا به عنوان پل تجاری ایران با اروپا و کشورهای همسود (CIS) به شمار می رود و باعث تحول بزرگی در اقتصاد منطقه خواهد شد. 

به گفته خدایی، احداث طرح راه آهن آستارا-رشت نیز در سال آینده با سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان و نظارت جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد و در آینده از این مسیر برای حمل و نقل مسافر هم استفاده خواهد شد. 

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد ۲ و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا شد و در آینده با اتصال به خط آهن رشت-قزوین، کریدور ریلی شمال -جنوب ایران فعال خواهد شد. 

براساس گزارش ایرنا، دیروز نخستین قطار روسی حامل چوب نراد و ام.دی.اف از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گیلان وارد شد و بار خود را تخلیه کرد. 

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.