به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) به رویترز گفت: ایران ایر در تامین مالی هواپیماییهایی که از بوئینگ و ایرباس می خرد، مشکلی ندارد اما درصورتی که آمریکا مجوز صادرات را تمدید نکند، تحویل این هواپیماها با مانع مواجه می شود.
وی در حاشیه کنفرانس یورومانی ایران در پاریس گفت: ایران ایر نخستین هواپیمای مسافربری بوئینگ را اواخر امسال دریافت خواهد کرد. همچنین انتظار می رود که هواپیماهای ایرباس سفارشی ایران (سفارش داده شده مطابق با نیازهای ایران) را از سال آینده دریافت کند.
شرفبافی ادامه داد: «تحویل از سوی بوئینگ در سال ۲۰۱۸ و از سوی ایرباس در سال ۲۰۱۹ صورت خواهد گرفت. ما هیچ مشکلی برای تامین مالی این قراردادها نداریم.»
ایران ایر با بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما و با ایرباس برای خرید ۱۰۰ هواپیما توافق کرده است اما تاکنون تنها چند فروند از این هواپیماها را در میان آنچه بانکداران کمبود تامین مالی برای ایران می خوانند، دریافت کرده است. این مشکل نیز ناشی از ترس بانکهای غربی برای مواجه شدن با جریمههای آمریکاست.
منابع صنعتی میگویند یک دلیل اصلی عدم پیشرفت این موضوع این است که ایران ایر در پرداخت پیش پرداخت ها کُند عمل میکند که بوئینگ و ایرباس برای آغاز ساخت جت های جدید به آن نیاز دارند.
براساس گزارش فارس، شرفبافی تاکید کرد: پیشپرداختها بدون مشخص شدن جزئیات پرداخت نخواهد شد.
منابع صنعتی با توجه به مدت زمان بین دادن سفارش و دریافت آن، که برای سفارش قطعات این هواپیماها به خصوص مدل دوربرد ۷۷۷ اس مورد نیاز است، نسبت اینکه آیا هواپیماهای بوئینگ در اوایل سال ۲۰۱۸ تحویل داده خواهند شد ابراز تردید می کنند.
جان لیهی، مدیر فروش سابق ایرباس در ماه ژانویه با اشاره به اهمیت پیش پرداخت ها گفته بود برنامه ریزی برای تحویل به ایران ممکن است انجام نشود.
بوئینگ هنوز سفارش ایران را به صورت رسمی منتشر نکرده است، گامی که این شرکت می گوید زمانی انجام می شود که پیش پرداختی صورت بگیرد. ایران ایر تاکنون ۳ جت ایرباس و ۸ هواپیمای ای تی آر تحویل کرده است.
پس از توافق هستهای در سال ۲۰۱۵ ایران میتواند هواپیما خریداری کند اما به علت اینکه تعداد زیادی از قطعات این هواپیماها در آمریکا ساخته می شود، تحویل آنها نیازمند مجوز وزارت خزانه داری آمریکاست. مجوزهای کنونی در پایان سال ۲۰۲۰ منقضی خواهد شد و برای اینکه تحویل ها به صورت کامل انجام شود، باید تمدید شوند.
شرفبافی تصریح کرد: «چه این مجوزها تمدید شوند یا نه، ما مجبوریم صبر کنیم تا ببینیم چه می شود؛ این به آمریکا بستگی دارد.»
وی توضیح داد: بر اساس برنامه تحویل، دوره اول که مجوزهایش تا سال ۲۰۲۰ اعتبار دارد، شامل دریافت ۳۷ تا ۳۸ فروند از ایرباس و ۱۵ فروند از بوئینگ و تمامی ۲۰ فروند ای تی آر است.
وی افزود: «بر اساس این مجوز، ما باید از این چهارچوب زمانی بهره برداری کنیم.»