شناسهٔ خبر: 49514 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تشریح کرد:

جزئیات پروژه‌های راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان

مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با حضور در نماز جمعه شهر محمدآباد ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این اداره کل را به عرض مردم و مسئولین شهرستان هامون رساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی استان در نماز جمعه شهر محمدآباد حضور یافته و ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این اداره کل را به عرض مردم شریف و مسئولین شهرستان هامون رساند که خلاصه آن به شرح ذیل است:

ـ باند دوم بزرگراه زاهدان ـ زابل به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۷ قطعه است که قطعات ۱ و ۷ به طول ۶۹ کیلومتر در اسفند ماه ۹۵ و آذرماه ۹۶ با حضور رئیس‌جمهور محترم افتتاح و به بهره‌برداری رسید و ۱۸ کیلومتر دیگر توسط این اداره کل آماده افتتاح است که پس از نصب علائم ایمنی توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آماده تحویل است و با پیگیری استاندار محترم و مذاکره با معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار آن تهیه و در دستور کار اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفته است.

ـ از سه‌راهی دشتک تا پل شیله به طول ۲۰ کیلومتر  ادامه باند دوم شروع شده و پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد دارد.

ـ ۷۵ کیلومتر از لوتک تا پل شیله مطالعات آن به اتمام رسیده و نیاز به ۱۲۰ میلیارد اعتبار دارد که در صورت تأمین اعتبار شروع خواهد شد.

ـ پیشرفت فیزیکی ۴ قطعه در سال ۹۲، ۴۱ درصد بوده که اکنون به ۷۶ درصد رسیده است و تاکنون ۱۴۰ میلیارد در بزرگراه‌ها هزینه شده است.

ـ ۴۰ هزار تن قیر در خصوص پروژه‌های راه‌های حوزه سیستان معادل ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

ـ ۳۰ میلیارد تومان بابت معارضین و مالکینی که اراضی آن‌ها در مسیر بزرگراه و کمربندی آیت ا... سیستانی قرار گرفته پرداخت شده است.

ـ قبل از انقلاب ۱ کیلومتر بزرگراه در استان وجود نداشته ولی بعد از انقلاب تا اول سال ۹۲ مقدار ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده که ۱۵۰ کیلومتر آن در حوزه اداره کل راه و شهرسازی استان است و از سال ۹۲ تاکنون ۸۰ کیلومتر بزرگراه ساخته شده که ۵۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

ـ قبل از انقلاب راه روستایی آسفالته در استان وجود نداشته ولی بعد از انقلاب تا سال ۹۲ مقدار ۲۳۱۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی در استان احداث گردیده و از سال ۹۲ تاکنون به مقدار ۳۰۰۳ کیلومتر افزایش یافته و ۶۹۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت گردیده که رشد ۷۷ درصد را نشان می‌دهد. درصد برخورداری آسفالت راه‌های روستایی در سال ۹۲ به میزان ۲۷ درصد ولی اکنون میانگین درصد برخورداری راه‌های  آسفالته روستایی به ۳۹ درصد می‌رسد.

ـ در بخش مسکن از  ۱۲۸۰۲ واحد تاکنون ۱۱۰۷۵ واحد افتتاح شده که ۷۰۰۰ واحد معادل ۶۵ درصد از سال ۹۲ تاکنون بوده و ۱۲۶۳ واحد با اعتبار ۸۸ میلیارد تومان آماده افتتاح است.

ـ از اول سال ۹۲ تاکنون ۲۶۰ کیلومتر راه روستایی در منطقه سیستان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده که ۱۰۰ کیلومتر در سال جاری، ۵۰ کیلومتر در هفته دولت و ۵۰ کیلومتر  با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در دهه فجر امسال است.

ـ در بخش فنی و اجرایی، احداث فرمانداری هامون با زیربنای ۱۳۷۸ مترمربع با مبلغ قرارداد ۱۷۱۷ میلیارد تومان تاکنون ۶۴۰ میلیارد تومان هزینه شده که تخصیص امسال ۵۹۰ میلیون تومان است.

ـ احداث مجموعه فرهنگی ـ آموزشی و ورزشی بانوان هامون با زیربنای ۱۰۰۰ مترمربع و پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصد با اعتبار ۵۱۴ میلیون تومان.

ـ واگذاری ۹۴۴ قطعه زمین به خانواده اقشار ویژه (خانواده شهدا جانبازان و آزادگان) انجام شده است که ۳۷۰ مورد آن در منطقه سیستان بوده است.

ـ واگذاری زمین به تعداد ۱۹۰ واحد به خانواده‌های دارای ۲ نفر فرزند معلول.

ـ در بخش حاشیه‌نشینی، ۱۲ پروژه با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان در دست اجراست که ۲ پروژه محلات اسلام‌آباد و حسین‌آباد در شهرستان زابل با اعتبار ۴۰ میلیارد و با پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصد است.

ـ در شهرستان زابل ۷۶۰ هکتار در قالب ۳۹ محله که ۵ محله به‌عنوان هدف با جمعیت ۶۳۲۰۰ نفر معادل ۴۵ درصد حاشیه‌نشین وجود دارد.