به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز ۲۴ بهمنماه در بیست و پنجمین همایش ارگانهای دریایی گفت: این همایش متاثر از دو اتفاق است. حادثه سانچی و همچنین همایشی كه قرار بود در سواحل مكران برگزار شود اما به دلیل بدی آب و هوا لغو شد و برگزاری آن را امروز در تهران شاهد هستیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاكید كرد: ورود سازمان بنادر و دریانوردی به حادثه سانچی براساس كنوانسیونهای بینالمللی انجام شد. بدین معنا كه ذینفعان باید در بررسی ابعاد حادثه نقش داشته باشند.
حقشناس گفت: ۲ جعبه سیاه سانچی هماكنون در اختیار سازمان بنادر قرار دارد تا علل سانحه را كشف كنیم.
وی تاكید كرد: همه شركتهای صاحب كشتی موظف هستند تا در صورت ورود به سانحه بلافاصله به سازمان بنادر و دریانوردی گزارشهای لازم را اطلاع دهند و همچنین تمامی نیروهای دفاعی موظف به كمك به مصدومین حوادثی همچون حادثه سانچی هستند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تشكیل ۷ مركز در بنادر شمال و جنوب و همچنین تهران برای بررسی ابعاد حاثه سانچی خبر داد و در مورد اهمیت همایش ارگانهای دریایی توضیح داد و گفت: مقایسه ایران و عمان در ۲ سوی خلیجفارس و دریای عمان نشان میدهد كه ایران توانسته گامهای موثری در ارتقا بنادر بردارد.
وی اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جاسك را حائز اهمیت خواند و گفت: نقاط قوت فراوانی در بنادر ایران وجود دارد كه باید مورد توجه قرار بگیرد.
حقشناس دستآوردهای ۲۴ همایش گذشته را توجه به محیط زیست، توسعه ناوگان، تسهیل در قوانین سرمایهگذاری، ایمنی دریانوردی، گردشگری و مسافرتهای دریایی برشمرد.
وی همچنین گفت: نقطه ضعفی که باید در مورد آن کار شود این است که در حال حاضر فاقد ضمانتهای اجرایی در مورد قطعنامهها هستیم و همچنین با عدم نهادسازی برای مطالبات دریایی کشور روبهروییم.
وی ادامه داد: به نظر میرسد لازم است تا نهادسازی لازم صورت بگیرد. در عین حال، جامعه دریایی فاقد استراتژی منسجم در بخش دریایی است که باید مجموعه کارهایی در این زمینه انجام گیرد.
وی تصریح کرد: پیشنهاد میشود تا نهادی فراگیر برای تحقق اقتصاد دریاپایه در زیرمجموعه شورای اقتصاد شکل گیرد.
حق شناس همچنین از دیگر دستاوردهای همایش های پیشین ارگان های دریایی را اصلاح تعرفه ها، افزایش سهم تجارت دریایی، اشاعه فرهنگ دریایی، کنترل و بازرسی مناسب تر، ایجاد بستر مناسب برای وجوه استفاده شده و تحقق توسعه دریاپایه در ادبیات توسعه ای کشور عنوان کرد.