شناسهٔ خبر: 49624 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

لزوم دستیابی به فهم و اجماع ملی و مدنی در تعریف واقعی خصوصی‌سازی/ جابه‌جایی ده‌ها میلیارد دلار انباشت صنعتی تحت‌عنوان خصوصی‌سازی در دولت دهم/ محقق شدن خصوصی‌سازی با پذیرش تجاری‌سازی و رقابتی‌کردن فعالیت‌ها

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی با تاکید بر دستیابی به اجماع ملی و مدنی در تعریف واقعی خصوصی سازی، گفت: بنده یکی از مدافعان سرسخت خصوصی سازی واقعی در ایران هستم. اما در عین حال نمی توانم از پریشانی معنا در ایران تحت عنوان خصوصی‌سازی دفاع کنم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی که صبح امروز ۲۴ بهمن‌ماه در تهران برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان اقتصادی حوزه بنادر و دریانوردی و همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشتی سانچی، سخنان خود را بر توجه جدی به بخش خصوصی در صنعت دریانوردی آغاز کرد.

آخوندی گفت: بحث خود را از بخش خصوصی آغاز می‌کنم زیرا ترجیع‌بند تمامی گفتگوهایی است که در اینباره صورت می‌گیرد. فکر می کنم بحث در این مورد جزو مفهوم ترین مسایل ایران است و جای بحث جدی در رابطه با آن وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقدی که راجع به ایرانی‌ها می‌شود این است که ایرانی‌ها هنر قلب معانی را دارند و مفاهیم را آنچنان قلب معنا می‌کنند که آخر کار کسی متوجه نمی‌شود که اصل داستان چه بوده است. همچنین از دیگر نقدهایی که فرنگی ها راجع به ایرانی ها دارند این است که ایرانی‌ها در جای خود نمی‌ایستند و عموما در جای دیگران قرار می گیرند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر این مطلب که به عنوان مقام اجرایی کشور به دنبال نقد صرف نیست و یافتن راهکار برای وی ارجحیت دارد، خاطرنشان کرد: باید به مفهوم واقعی خصوصی‌سازی در ایران برگردیم. در حال‌حاضر نیز در همایش بیست و پنجم ارگان‌های دریایی میزبان ظاهرا بخش خصوصی است و ما دولتی‌ها میزبان بخش خصوصی هستیم.

وی با یادآوری این مطلب که در تمامی سخنرانی‌هایی که پیش از وی انجام شد تاکید بر خصوصی‌سازی بود، گفت: بحث خود را از خصوصی‌سازی آغاز می‌کنم و چند جمله‌ای را در این رابطه مطرح می‌کنم. در این رابطه در ابتدا باید درک کنیم آیا قصد داریم تا از این معناتراشی ها و پریشانی معنا در اقتصاد ایران کمی فاصله بگیریم یا خیر؟

آخوندی با طرح این پرسش که خصوصی‌سازی به چه معناست؟، گفت: بدم نمی‌آید که این معنا را در این جمع یا هر مرجع اقتصادی دیگری ارایه کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که این سوال که خصوصی سازی به چه معناست؟، اگرچه سوال به ظاهر آشکار و روشنی است اما معانی بسیار پیچیده و پنهانی دارد، گفت: خصوصی سازی ابعاد بسیار پیچیده و پنهانی دارد و از قضا ابعادش در ایران به خوبی تعریف نشده است و ما در این زمینه دچار معنا پریشی هستیم.

آخوندی تاکید کرد: می خواهم راجع به بحث خصوصی‌سازی بی‌پرده صحبت کنم و معتقدم که باید اینکار صورت بگیرد تا به نقد مدنی و در نهایت به اجماع ملی و مدنی در این رابطه دست پیدا کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: از ابتدای طرح خصوصی‌سازی تاکنون تا اواخر سال ۸۶، چیزی در حدود یک میلیارد دلار از انباشت سرمایه دولتی ایران واگذار شده بود در حالیکه در دو سال دولت دهم شاهد بودیم که در حدود ۹۹ میلیارد دلار انباشت سرمایه صنعتی ایران واگذاری شده بود که باید بررسی شود که چگونه و توسط چه کسانی این واگذاری صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این پرسش که آیا آنچه که تحت عنوان خصوصی سازی در سالیان گذشته انجام شده، واقعا به مفهوم خصوصی سازی بوده یا خیر؟، گفت: قطعا واگذاری هایی که در سالیان گذشته انجام شد خصوصی سازی به مفهوم واقعی آن نبود بلکه واگذاری ها کاملا غیررقابتی و کاملا تحت عنوان پرداخت دیون دولت انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری هایی که انجام شد واگذاری هایی بوده که بعید می دانم کسی جرات کند تا از آن دفاع کند. زیرا نه قیمت گذاری در بازار صورت گرفت و نه به واسطه آن رقابتی انجام شد و در عین حال نیز به واسطه انجام آن هیچیک از انواع رقابت در ایران مستقر شد.

ده‌ها میلیارد دلار انباشت صنعتی تحت‌عنوان خصوصی‌سازی در دولت دهم جابه‌جا شد

آخوندی افزود: ده‌ها میلیارددلار انباشت صنعتی تحت عنوان خصوصی سازی جابه جا شد.

وی با یادآوری این مطلب که مقالات، نوشته‌ها و همچنین سخنرانی‌های فراوانی در رابطه با خصوصی سازی و واگذاری هایی که در ایران تحت عنوان خصوصی سازی انجام شده، دارد، گفت: بنده یکی از مدافعان سرسخت خصوصی سازی واقعی در ایران هستم. اما در عین حال نمی توانم از پریشانی معنا در ایران تحت عنوان خصوصی‌سازی دفاع کنم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خصوصی سازی در ایران، پریشانی معنایی مطلق بود. بنابراین هم اکنون زمان آن است تا باردیگری بیاییم و در مورد خصوصی سازی بازنگری داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: زمانیکه ۹۹ میلیارد دلار تحت عنوان خصوصی سازی واگذار شد کسی در برابر آن مقاومتی نکرد. به همین دلیل معتقدم باید به منظور ایجاد تغییر و تحول به فهم ملی در این رابطه دست یابیم. در عین حال، اینگونه نیست که یک نفر یا یک تیم بتواند شق‌القمر کند.

آخوندی تصریح کرد: تا به فهم ملی در رابطه با خصوصی‌سازی دست پیدا نکنیم آب به آسیاب آشفتگی و پریشانی معنا می‌ریزیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: بنده عضو شورای رقابت بودم که بحث واگذاری مخابرات مطرح شد، فکر می کنم این مورد جزو مواردی است که به عنوان نمونه باید مورد بحث کلی وجدی قرار بگیرد. معتقدم اگر اینگونه موارد موردبحث قرار نگیرد امکان اصلاح فراهم نیست.

وی ادامه داد: وقتی نحوه واگذاری ها را بررسی می کنید می بینید که چگونه در این واگذاری ها برخی افراد تحت عنوان عدم اهمیت خط می خورند و چگونه یک دستگاه به طرفه العینی برنده مزایده انتخاب می شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به رغم آنکه ۱۰ ها بار به شورای رقابت شکایت کردم اما هیچوقت این موضوع جدی مورد بحث قرار نگرفت. بنده در تمامی جلسات شورای رقابت حضور داشتم به جز یک جلسه که در همان جلسه نیز بحث واگذاری مخابرات انجام شد.

آخوندی تصریح کرد: همه می دانند که واگذاری مخابرات غلط انجام شد، واگذاری ای که چندین میلیارد دلار سرمایه ایران را در خود داشت. نمی گویم که در این واگذاری، حیف و میلی انجام شد بلکه بحث من ایت است که آیا واگذاری واقعا به بخش خصوصی واگذار شد؟ مسلما پاسخ منفی است و به هیچ عنوان این واگذاری بر اساس واگذاری واقعی به بخش خصوصی انجام نشد.

وی با تاکید بر اینکه از نمونه ها واگذاری‌های غیرخصوصی ۱۰ها مورد را می‌تواند نام ببرد، گفت: سال‌ها در بخش خصوصی و خصوصی‌سازی فعالیت کردم و می‌دانم که واگذاری‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شد واگذاری‌هایی به بخش خصوصی به معنای واقعی آن نبود.

عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: قبل از خصوصی سازی ما نیاز داریم تا امور بر مبنای بازرگانی اداره شود. زیرا بدون بازرگانی کردن، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. اگر قرار باشد بنده تحت عنوان خصوصی سازی هزینه خود را گردن دولت بیندازم و تعهدی بر ریسک و فایده فعالیت نداشته باشم که خصوصی سازی رخ نمی دهد.

وی همچنین گفت: معتقدم در کشوری که هنوز به عنوان نمونه قیمت‌گذاری دارد، سازمان محیط‌زیست دارد و امثالهم که هیچیک از اصول بازرگانی رعایت نمی‌شود آن وقت، صحبت از خصوصی سازی جای تامل دارد. همچنین، بحث از خصوصی سازی بدون رقابت ممکن نیست.

وزیر راه و شهرسازی افزود: آیا وقتی می خواستیم وارد بحث خصوصی سازی شویم فرآیندهای رقابتی شدن بازار را رعایت کردیم.

آخوندی تصریح کرد: خصوصی سازی به خودی خود دارای اهداف مقدسی است و خصوصی سازی از این جهت، ارزشمند است زیرا رقابت ایجاد می کند تا کارآیی و فناوری افزایش پیدا کند تا در این فضا، هم تولید کننده  و هم مصرف کننده به رفاه، دسترسی پیدا کند. معتقدم اگر رقابتی در کار نباشد، خصوصی سازی به چه معناست؟

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدعی نیست سیستمی که خود سکاندار آن است بدون نقص نیست، گفت: باید دو اصل را بپذیریم یکی تجاری‌سازی و بازرگانی رفتار کردن است و دیگری رقابتی کردن فعالیت‌ها است. معتقدم در صورت رعایت این دو اصل، خصوصی‌سازی محقق می‌شود.

وی ادامه داد: جمع حاضر در بیست و پنجمین همایش ارگان‌های دریایی همگی با مباحث مرتبط با دریا آشنا هستید و عناصر دریایی را می‌شناسید.

آخوندی کشور سنگاپور را نمونه‌ای مناسب عنوان کرد و گفت: کشورهایی همچون سنگاپور که می بینید محیط را برای توسعه بخش خصوصی‌سازی فعال کردند ابتدا به تجاری سازی و دوم به رقابت معتقد بودند و بعدها به سمت و سوی مالکیت بخش خصوصی رفتند. در حالیکه معتقدم در ایران ما این دو موضوع یعنی تجاری سازی و رقابتی‌کردن فعالیت‌ها را دور زدیم و به سمت مالکیت رفتیم.

تاکید بر بازسازی نهادهای اقتصادی ایران

وی افزود: بنابراین باید به این برگردیم که چگونه می‌توانیم نهادهای اقتصاد ایران را بازسازی کنیم تا در آن بخش خصوصی بتواند رشد کند و بزرگ شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانیم نهادهای اقتصاد ایران را بازسازی کنیم باید ببینیم که آیا سازمان بنادر در موضع وضع مقررات قرار دارد یا اینکه در سایر موارد و فعالیت‌های اقتصادی نیز ورود می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: آمادگی دارم تا هرگونه اقدام تبعیض‌آمیزی را که در این رابطه وجود دارد، رفع کنم. به هیچ عنوان به انجام اقدامات تبعیض‌آمیز در اقتصاد، اعتقاد ندارم و معتقدم که تمامی مشکلات از این نقطه نشات می‌گیرد.

بازرگانی و رقابتی‌شدن یعنی هموار کردن محیط کسب و کار برای فعالان اقتصادی ایرانی و بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی گفت: بازرگانی و رقابتی شدن یعنی هموار کردن محیط کسب و کار برای فعالان اقتصادی ایرانی و بین‌المللی که باید در این راستا قدم برداریم.

آخوندی ادامه داد: ما ایرانی ها می گوییم ایران چهارراه جهان است این موضوعی است که همه ایرانی ها راجع به آن بحث می کنند.

وی با طرح این پرسش که در چهارراه جهانی بگیر و ببندد معنا دارد؟ و آیا می‌توان در چهارراه جهان، انواع سیستم‌های تبعیض آمیز را انجام داد؟، گفت: کسانی که مدعی چهارراه جهان بودن ایران هستند باید قانونمندترین موارد را رعایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما گاهی بحث چهارراه جهان بودن را مطرح می کنیم و بعد می‌گوییم که دانه به دانه دندان‌های شما را می‌شماریم. این تناقضی است که باید به آن پاسخ دهیم.

آخوندی تاکید کرد: من تمامی این نقدها را ابتدا به خود تذکر می‌دهم و معتقدم منی که وزیر هستم اگر می گوی ایران چهارراه جهانی است بعد نباید دانه به دانه دندان ها را بشمارم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته دو دستورالعمل در حوزه مهندسی صادر کرد که نقدهایی را نیز به دنبال داشت، گفت: در حوزه نظام مهندسی گفتم که مالک خود مهندس خود را انتخاب کند و کسی حق ندارد تا از مهندس ۵ درصد حق الزحمه را دریافت کند. زیرا وقتی می گوییم بخش خصوصی بنابراین باید همه در مبادله آزاد باشند. اینکه شعار آزادی بدهیم و در عمل نفی کننده آزادی باشیم بی معناست.

آخوندی ادامه داد: اینکه می‌گویم به بازرگانی‌کردن برگردیم یعنی اینکه برای فروشنده و خریدار حق انتخاب قائل شویم. بدین معنا وقتی توزیع از جای مشخصی باشد واضح و آشکار است که این سخنی اشتباه است. معتقدم اگر از خصوصی سازی بحث می‌کنیم باید به ریشه‌ها توجه کنیم.

وی همچنین یادآور شد: اگر از بازرگانی کردن و رقابتی کردن دفاع نکنیم آن وقت نتیجه اش این می‌شود که محیط فعالیت و کسب و کار برای همه تنگ می شود.