شناسهٔ خبر: 49626 - سرویس شرکت‌ها

سازمان هواشناسی كشور برگزار می‌كند؛

چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس

بهزاد لایقی چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس طی ۲ روز در تاریخ ۲۸ الی ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری در كتابخانه ملی با محوریت (توسعه پایدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها) به همت سازمان هواشناسی كشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بهزاد لایقی مدیركل مركز جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی كشور و دبیر اجرایی كنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس از برگزاری این كنفرانس بین‌المللی در تاریخ ۲۸ و ۲۹ بهمن‌ ماه در كتابخانه ملی با محوریت (توسعه پایدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها) خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه این كنفرانس در ساعت ۸:۳۰ صبح روز ۲۸ بهمن‌ماه برگزار و در ساعت ۱۷ روز ۲۹ بهمن‌ماه به پایان می‌رسد.

وی اهداف برگزاری این كنفرانس را اعتلای نام خلیج‌ همیشه فارس و بسترسازی فرهنگی در این زمینه در سطح بین‌المللی، ایجاد فضای مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه علوم و فناوری‌های دریایی در داخل و خارج كشور در راستای توسعه پایدار خلیج‌فارس و همچنین زمینه سازی برای یافتن راهكارهای مناسب در جهت رفع مشكلات اقتصادی، زیست محیطی، حمل و نقل دریایی، آلودگی هوا و دریا، اثرات تغییر اقلیم، مدیریت یكپارچه سواحل در خلیج‌فارس عنوان كرد.

لایقی همچنین به محورهای این كنفرانس اشاره كرد و گفت: این كنفرانس شامل ۶ محور اصلی است كه به ترتیب عبارتند از: هواشناسی دریایی و اقیانوس‌شناسی فیزیكی، مهندسی دریایی و فناوری‌های نوین، علوم دریایی و اقیانوسی، بهره‌برداری از منابع دریایی، محیط زیست دریایی و فرهنگ و اقتصاد دریا.

دبیر اجرایی چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس در ادامه با اشاره به مدعوین داخلی و بین‌المللی این كنفرانس گفت: مدعوین داخلی از دستگاه‌های متعددی از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، سازمان شیلات، موسسه تحقیقات شیلات، شركت كشتیرانی، شركت نفتكش، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و دانشگاه‌های مرتبط با علوم دریایی تشكیل می‌دهند.

وی یادآور شد: رئیس مركز منطقه‌ای هواشناسی دریایی و طوفان هاره‌ای اقیانوس هند به نمایندگی از سازمان جهانی هواشناسی و ۵ نفر از موسسه اقیانوس‌شناسی دانشگاه هامبورگ آلمان به عنوان مدعوین خارجی در این كنفرنس حضور می‌یابند و سخنرانی خواهند داشت.

 مدیركل مركز جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی كشور از دریافت ۱۵۰ مقاله و انتخاب ۲۵ عنوان برای ارائه در ۴ پنل به صورت شفاهی و همچنین ۵۰ مقاله به صورت پوستر در چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوسی خلیج‌فارس خبر داد و گفت: ۲ پنل سخنرانی و ۳ كارگاه آموزشی برای این همایش در نظر گرفته شده كه عناوین كارگاه‌ها به ترتیب عبارتند از: پروژه پایش سواحل مكران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، آشنایی با مدل‌های عددی اقیانوس‌شناسی از سوی سازمان هواشناسی، مقابله با سیلاب‌های ساحلی در مناطق پالایش استخراج گاز عسلویه از سوی پژوهشكده هواشناسی ارائه می‌گردد.

لایقی در پایان خاطرنشان كرد: تفاوت كمفرانس امسال با كنفرانس‌های دوره‌های قبلی؛ تمركز بر روی سخنرانی‌ها و مقالات به بحث شناخت پارامترهای فیزیكی و همچنین پیش‌بینی آن‌ها نسبت به دوره‌های قبل است.