شناسهٔ خبر: 49639 - سرویس ریلی

در آستانه سفر رئیس جمهوری به هند صورت گرفت:

تشکیل کارگروه تنظیم توافقنامه همکاری راه‌آهن چابهار- زاهدان بین ایران و سرمایه‌گذار هندی

جلسه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در آستانه سفر رییس جمهور به کشور هند کارگروه‌های مختلف در خصوص راه‌آهن چابهار- زاهدان تشکیل شده است تا سند توافقات دو کشور در این زمینه تهیه و به امضای روسای جمهور دو کشور برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز گذشته با حضور مشاور وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و اعضای یک شرکت سرمایه‌گذار هندی ابعاد مختلف همکاری در خصوص راه‌آهن چابهار- زاهدان بررسی شد و در صورت توافق در سفر رییس جمهور به کشور هند به امضای روسای جمهور دو کشور می‌رسد.

اصغر فخریه کاشان آمادگی ایران برای این همکاری را منوط به شرایطی دانست و گفت: توافق اصلی بر روی مبلغ فاینانس این پروژه است که شرکت ساخت و توسعه با تشکیل کارگروه‌هایی در حوزه روسازی، زیرسازی و تجهیزات رقم نهایی را ارائه خواهد کرد.

مشاور وزیر در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: سند توافقات دو کشور در خصوص همکاری در این پروژه که شامل مشخصات فنی، فاینانس کل پروژه از سوی طرف هندی و نحوه تامین سرمایه است تهیه و ارایه شده است.

فخریه کاشان با تاکید بر اهمیت همزمانی مذاکرات فنی و مالی اظهارد اشت: باید توافق همه جانبه در حوزه فنی و مالی پروژه صورت گیرد و این سند طی سه روز آینده تهیه و ارایه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی این خط ریلی را موجب توسعه کریدور ریلی شرق کشور دانست و عنوان کرد:  عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار- زاهدان هم اکنون در حال انجام است و در صورت این همکاری ایران خواستار مشارکت هند در زیرسازی، روسازی و علایم و سیگنالینگ این خط ریلی است.

خیر اله خادمی در ادامه افزود: در حال حاضر بخشی از روسازی مسیر توسط پیمانکار ایرانی در حال انجام است که به منظور فاینانس برای تکمیل پروژه با هند وارد همکاری می‌شویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تعیین سقف قیمت را در به سرانجام رسیدن این همکاری راهگشا دانست و گفت: قیمت‌های ارایه شده درکارگروه‌ها بررسی شده است که امیدواریم پیش از سفر رییس جمهور به جمع‌بندی برسیم.

در پایان جلسه مقرر شد: طی سه روز آینده نتیجه نهایی با بررسی در کارگروه‌ها اعلام شود و در صورت توافق تفاهم‌نامه امضا شود.