- هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران تعالی معنوی و رفاه اجتماعی، ایجاد تعادل و پایداری بین آحاد ملت ایران و همچنین ایجاد تعادل منطقهای بود
|
- قرار بود بعد از گذشت ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی سرزمین ایران آباد شود
|
- شاهد تمركز جمعیتی وحشتناك در شهرهای بزرگ هستیم
|
- در محدوده تهران و پیرامون آن حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت، مشهد و پیرامون آن حدود پنج میلیون نفر جمعیت متمرکز شده اند
|
- بیش از ۳۰ درصد جمعیت مشهد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت بندرعباس حاشیهنشین هستند
|
- بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهرنشینی ایران در حدود ۱۰ شهر متمركز شده است
|
- ۱۱۰۰ شهر کشور کمتر از ۵۰ درصد جمعیت شهری را در خود جای دادهاند
|
- با تشكیل شهرهای جدید برای ساخت مسكن مهر شاهد ایجاد حاشیه نشینی مدرن بودهایم
|
- پیام امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ "تأسیس حساب ۱۰۰ و بنیانگذاری بنیاد مسكن انقلاب اسلامی" بود، این فرمان قبل از فرمان تشكیل جهاد سازندگی صادر شد
|
- عمده بحث حضرت امام (ره) ساماندهی امر مسكن و جلوگیری از حاشیهنشینی بود و نمیتوان به سادگی از آن گذشت
|
- مجموع سرمایهگذاریهای انجام شده در جهت آبادانی سرزمین ایران بود اما این سرمایه گذاری ها منجر به یك رفاه پایدار نشده است
|
- علیرغم حجم سرمایه گذاری گسترده برای آبادانی از جمله ایجاد مترو، كمتر از ۱۰ روز در سال شاهد هوای سالم در پایتخت هستیم
|
- در حالی که شاهد تمرکز جمعیتی در کلانشهرها هستیم اما در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان تمركز جمعیتی پنج نفر در هر كیلومتر است
|
- شهرفروشی عامل شلوغی سرسامآور منطقه یك تهران است
|
- در حالی که منطقه یك در شمال تهران در دهه هفتاد با تمرکز جمعیتی ۴۰ نفر در هر هكتار از خلوتترین مناطق تهران بود الان یکی از شلوغترین مناطق تهران شده و كیفیت زندگی حتی در شمال تهران تنزل پیدا کرده است
|
- امروزه زندگی در قفسهای مجلل شمال تهران بدون امكانات زیستی متناسب را شاهد هستیم
|
- واقعا شهرهای كشور به سمت شهرهای قابل زندگی پیش میروند یا مبتنی بر فروش منابع زیستیاند تا فقط زنده بمانیم؟
|
- ایران دارای طرح آمایش ملی و منطقهای برای بسیاری از مناطق بوده است با این وجود تعادل منطقهای حاصل نشده است، چرا؟
|
- در زمان مرحوم كازرونی (وزیر اسبق مسكن و شهرسازی) قرار بود تمركز جمعیتی تهران به میزان هفت میلیون نفر باقی بماند الان تمركز جمعیتی شهر تهران ۸.۷ میلیون نفر است و ظرفیتپذیری این شهر نیز ۱۱.۳ میلیون نفر است این وضعیت نشان میدهد یك جای كار اشكال داشته و دارد
|
- استانداران مدیران مناطق نیستند بلكه مدیر مركزی مناطق و نماینده دولت مركزی هستند
|
- در ۳۶ سال گذشته همیشه استانداران به دنبال اختیارات و افزایش بودجههای استانی خود بودند و حتی در برنامه نخست توسعه موضوع تاسیس خزانه استانی نیز مطرح شد، حال آنكه ما به طور ساختاری فاقد نظام حكمروایی و مالیه منطقهای هستیم
|
- باید از بین تقسیمات مختلف كشوری برای مدیریت شهر و دِه و نحوه تأمین منابع آن¬ها فكری بكنیم
|
- فروش ضوابط شهری راحتترین و سریعترین منبع برای تامین منابع عمرانی توسط استانداران است؛ اتفاقی كه در دولتهای گذشته نیز رخ داد ضوابط ساخت و ساز شهری به فروش میرسید تا تهران آباد شود در حالیكه تهران غیرقابل زندگی شد
|
- حدود ۳۵ سال پیش شهرستان بهارستان که اکنون جمعیتی بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر دارد متشكل از چهار الی پنج دِه با جمعیتی كمتر از ۲۰ هزار نفر بود؛ این نمونه، نتیجه فقدان یكپارچگی در مدیریت محلی در ایران است
|
- باید دوگانگی شهرداری و فرمانداری را از بین ببریم
|
- باید فرماندار مدیریت یك منطقه را بر عهده داشته باشد و شهردار به عنوان مجری تحت امر فرماندار فعالیت كند یا فرماندار را حذف كنیم و مدیریت دولت مركزی تا سطح استانداری تسری یابد
|
- مقامات سیاسی نباید در مدیریت محلی مداخله كنند
|
- ریشهایترین مشكلات كشور دوگانگی مدیریت محلی و مدیریت مركزی و همچنین مداخله مدیریت سیاسی در صدور پروانههای عمرانی است
|
- وزارت كشور، استانداری و فرمانداری ضامن حقوق شهروندی است؛ اگر قرار است همین نهادها مركز فروش ضوابط شهرسازی كه متضمن حقوق شهروندی است، شوند چگونه میتوانند ضامن حقوق شهروندی باشند؟
|
- توسعه پایدار منطقهای نیازمند مدیریت نسبتاَ مستقل محلی است و باید سطح مدیریت محلی را روزی در ایران به رسمیت بشناسیم
|