شناسهٔ خبر: 49665 - سرویس جاده‌ای

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی مطرح کرد:

تشريح جزئيات تفاوت‌های سامانه بارشی فعلی و قبلی/ شرایط عادی با بی‌احتیاطی به بحران تبدیل می‌شود

هوا شناسی - ابری مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از کاهش شدت بارش‌ها در صبح امروز خبر داد و گفت: هوا به‌تدریج صاف می‌شود. البته ارتفاعات البرز تا قبل از  ظهر پنجشنبه بارش برف را تجربه می‌کند و  بعدازظهر همان روز بارش‌ها قطع خواهد شد.

احد وظیفه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آخرین وضعیت سامانه بارشی موجود در کشور اظهار داشت: از صبح امروز شدت بارش‌ها کاسته و هوا به‌تدریج صاف می‌شود.

وی افزود: برخلاف اینکه در بعدازظهر روز گذشته گردوخاک در اهواز افزایش‌یافته و ارتفاع دید به کمتر از ۴۰۰ متر رسیده بود، امروز پدیده‌ای نخواهیم داشت و به‌صورت پراکنده بارش‌هایی در  شرق کشور رخ‌ خواهد داد.

وظیفه در ادامه بیان داشت: امروز قبل از ظهر شاهد بارش‌هایی ضعیف در کهگیلویه و بویر احمد، ‌بخش‌هایی از بوشهر و جنوب فارس خواهیم بود. همچنین ادامه بارش‌ها در سواحل شمالی و آذربایجان‌های شرقی و غربی به‌صورت برف خواهد بود و  ارتفاعات البرز نیز تا قبل از ظهر پنجشنبه بارش برف را تجربه می‌کند و  بعدازظهر همان روز بارش‌ها قطع خواهد شد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: بارش‌ها فردا بعدازظهر در بخش‌های شرقی گلستان،‌ خراسان شمالی و رضوی، کرمان، جنوب فارس با شدت بسیار کم ادامه خواهد داشت.

احد وظیفه با اشاره به ویژگی‌های سامانه بارشی ورودی به کشور در هفته جاری و تفاوت آن با  سامانه بارشی که  در تاریخ ۷ و ۸ بهمن‌ماه وارد کشور شد اظهار داشت: این دو سامانه با یکدیگر متفاوت هستند. به‌طوری‌که سامانه قبلی از هوای سرد عرض‌های بالایی بود که کاهش قابل‌توجه دما به منفی ۸.۴ درجه سلسیوس برای صبح دوشنبه تجربه شد.

وی افزود: اما سامانه فعلی ازنظر سرمایشی در حد و اندازه سامانه بارشی قبلی نیست. در واقع در سامانه قبلی، فشار هوای شکل‌گرفته در عرض‌های شمالی و سواحل به ۱۰۳۰ میلی بار افزایش پیداکرده بود درحالی‌که فشار در سامانه بارشی فعلی به ۱۰۱۶ کاهش یافته است.  لذا سامانه فعلی از نظر  دما، فشار و الگوی جوی متفاوت است.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد: در سامانه قبلی بخش قابل‌توجهی از رطوبت از مدیترانه و عرض‌های شمالی منتقل می‌شد اما  رطوبت سامانه فعلی از عرض‌های جنوبی است. ازاین‌رو کمینه دمای هوای شهر تهران در روز پنجشنبه صبح بین ۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

وظیفه خاطرنشان کرد: نوع بارش‌های سامانه قبلی بیشتر برف بود اما عمده بارش‌های سامانه فعلی باران است؛ بنابراین حداکثر بارش‌ها از شب ۲۴ بهمن‌ماه تا فردای آن روز اتفاق می‌افتد که  تقریباً ۲۰ استان کشور را درگیر می‌کند.

به گفته وی استان‌های بوشهر، ‌کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام،‌کرمانشاه، کردستان، چهارمحال و بختیاری،‌ آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، زنجان،‌ قزوین،‌ همدان،‌بخش‌هایی از استان مرکزی،‌ غرب اصفهان،‌ تهران، سمنان، خراسان شمالی،‌خراسان رضوی،‌گلستان، مازندران،‌گیلان تحت تأثیر قرار خواهد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: بیشترین  بارش بر روی ارتفاعات البرز در جنوب استان گیلان و غرب مازندران رخ می‌دهد که بیشترین حد آن در شب ۲۴ بهمن رخ داده است. همچنین در خطه زاگرس بیشترین میزان در غرب کرمانشاه و غرب کردستان و جنوب آذربایجان غربی رخ خواهد داد و بیشینه آن به ۸۰ میلی‌بار می‌رسد. البته امکان دارد که در مناطق کوهستانی ارتفاع بارش برف به یک متر برسد.  

وظیفه یادآور شد: شدت بارش برف در شب گذشته از جاده‌های فیروزکوه، چالوس-تهران، تهران تا رشت، گردنه گدوک، به سمت خط ساحلی کمتر می‌شود؛ اما جاده‌های شمال غرب کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرند که بارش باران فراگیرتر از بارش برف است.

وی در ادامه با اشاره به نقش هشدار‌های هواشناسی در ناوبری هوایی اظهار داشت: مقررات هوانوردی در خصوص لغو پروازها و مجوز نشست و برخاست هواپیما در شرایط آب و هوایی واضح و روشن است و تصمیمات بر اساس دستورالعمل‌ها اتخاذ می‌شود؛ از این رو با توجه به اینکه اکثر فرودگاه‌های بین المللی کشور در دسته CAT 1 قرار می‌گیرند، هنگامی‌که ارتفاع دید به زیر ۴۰۰ متر برسد،‌امکان نشستن هواپیما در فرودگاه‌ وجود ندارد اما امکان برخاستن در ارتفاع دید مشابه امکان‌پذیر است.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور یادآور شد: دید قائم یا ارتفاع تصمیم‌گیری بر حسب توپوگرافی فرودگاه‌های مختلف حد اقل ۲۵۰ پا است که کمتر از آن امکان نشست وجود ندارد.

وظیفه تصریح کرد: البته با توجه به شرایط آب و هوایی خاص برخی از استان‌ها،‌ مدیران فرودگاهی با در نظر گرفتن شرایط و اتکا به دانش فنی می‌توانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه «شرایط عادی با بی‌احتیاطی به بحران تبدیل می‌شود» تأکید کرد: هم‌وطنانی که قصد سفر به استان‌های شمالی را دارند علاوه بر حفظ هوشیاری در حین رانندگی، حتماً زنجیر چرخ، یخ‌شکن و وسایل ایمنی همراه داشته باشند. همچنین به یاد داشته باشند با توجه به اینکه زوایای یک سامانه قابل پیش‌بینی نیست، از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.