شناسهٔ خبر: 49681 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد؛

عملیات کانتینری در پیشرفته‌ترین بندر ایران به مرز ۲.۲ میلیون TEU رسید/ رشد ۵۱ درصدی ترانشیپ در بندر شهیدرجایی

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۵۱ درصدی ترانشیپ و جابجایی نزدیک به ۲.۲ میلیون TEU کانتینر در بندر شهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور"  با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه  کانتینری در پیشرفته ترین و بزرگترین بندر کانتینری ایران، گفت: از آغاز سال ۹۶ تا ابتدای بهمن ماه جاری، در مجموع دو میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۲۱ TEU کانتینر در پایانه های شماره یک و دو بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که که در همسنجی این حجم از عملیات با سال گذشته، ۱۹ درصد افزایش را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد:  طی ۱۰ ماهه سال جاری، ۳۴۲ هزار و ۱۶۲ TEU کانتینر مربوط به محموله های صادراتی، در بندر شهید رجایی بارگیری و ۵۹۲ هزار و ۵۷۵ TEU کانتینر حامل کالاهای وارداتی، نیز تخلیه شده است.

عفیفی پور تعداد محموله های کانتینری ترانشیپ شده به بنادر کوچکتر جنوب کشور و منطقه خلیج فارس از طریق بندر شهید رجایی(به عنوان بندر کانونی منطقه) را نیز ۲۱۶ هزار و ۵۵۸ TEU کانتینر اعلام کرد و افزود: جابجایی اینگونه محموله های کانیتنری، در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از افزایش ۱۸ درصدی جابجایی کانتینرهای ترانزیتی سخن به میان آورد و افزود: طی ۱۰ ماهه امسال، ۳۷۹ هزار و ۱۵۵ TEU کانتینر ترانزیتی وارد بندر شهید رجایی شد.

عفیفی‌پور بندر شهید رجایی را پیشانی تجارت کانتینری ایران توصیف کرد و افزود: جابجایی بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری تخلیه و بارگیری شده در سطح کل بنادر کشور در این بندر انجام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، بندر شهید رجایی با برخورداری از دو پایانه تخصصی کانتینری و ۱۸ دستگاه گنتری کرین پیشرفته و مدرن (جرثقیل‌های سنگین وزن تخلیه و بارگیری کانتینر) بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: قرار است با الحاق ۱۲ دستگاه گنتری کرین و ۱۵ دستگاه ترانستینر جدید به ترمینال دو این بندر (که هم اکنون در مرحله نصب و راه اندازی است)، ظرفیت کانتینری آن به شش میلیون TEU کانتینر و با بهره برداری کامل از فاز ۳ طرح توسعه این بندر که هم اکنون مرحله نخست آن به انجام رسیده، ظرفیت نهایی به هشت میلیون TEU کانتینر ارتقاء یابد.

وی یادآور شد: در سفر سه روز پیش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بندر شهید رجایی، قراردادهای پنج ساله واگذاری ترمینال های ۱ و ۲ به شرکت های بتا و سینا به صورت رسمی ابلاغ شد تا فصل جدیدی از فعالیت بخش خصوصی در بزرگترین بندر ایران آغاز شود.