شناسهٔ خبر: 49769 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

تدوین شاخص‌های ۱۹ گانه ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و حفظ حقوق شهروندی در استان قزوین

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین طی مکاتبه با استاندار قزوین از تهیه و تدوین شاخص‌های ۱۹ گانه ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و حفظ حقوق شهروندی در شهرهای استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اعلام این موضوع گفت: تهیه طرح و برنامه‌ریزی شهری در شهرهای توسعه‌یافته مبتنی بر شهروندمداری، حاصل یک فرآیند مستمر و مداوم در راستای نیل به نیازهای مادی و معنوی و هدف‌های متعالی از اقدامات مهم و ضروری است تا بتواند به نیازهای مادی و جسمانی و معنوی شهروندان پاسخی درخور شأن آن‌ها بدهد.

وی در ادامه بیان کرد: شهرهای امروزی ما نیازمند برنامه‌ها و سیاست‌هایی هستند که با هم‌افزایی همگان و جاری ساختن اندیشه‌های سازنده در میان شهروندان به وجود می‌آید و در دستیابی به این مهم داشتن برنامه دقیق و جامع برای مدیریت شهری در تحقق اهداف توسعه شهر نقشی بی‌مانند خواهند داشت.

دبیر کمیسیون ماده ۵ استان در ادامه با اشاره به نقش اجتناب‌ناپذیر مدیریت شهری در توسعه رفاه و آسایش مجموعه شهری عنوان کرد: در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و تحقق خدمات هفت‌گانه و افزایش کیفیت زیست‌محیطی، شهرداری تهران با هدف توسعه مبتنی بر شهروندمداری و به دنبال توقف روند شهرفروشی و فسادهای مربوط به ساخت و ساز، اقدام به تهیه برنامه انحراف گیری از رشد کالبدی و فیزیکی شهر تهران در سال ۹۷ نموده است.

حق لطفی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با عنایت به نقش تأثیرگذار پایتخت بر سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها ضمن انطباق دیدگاه‌های فعلی آن با رویکردهای کلی دولت تدبیر و امید، نسبت به بررسی و تطبیق آن اصول با شرایط شهرهای استان اقدام و در چارچوبی ویژه به منظور ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و حفظ حقوق شهروندی در شهرهای استان، شاخص‌هایی را تهیه نموده است.

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: این شاخص‌ها که در ۱۹ بند می‌باشد به شرح ذیل تدوین شده است:

۱- هدایت ساخت و سازها به سمت ضوابط مصوب طرح جامع و تفصیلی.

۲- آسیب‌شناسی طرح‌های مصوب پیشین.

۳- آسیب‌شناسی، تهیه و اجرای طرح‌های موضعی و موضوعی در چارچوب طرح‌های مصوب.

۴- کاهش زمان ارائه خدمات به شهروندان از طریق هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیکی.

۵- تقویت و اجرای برنامه‌های ضد شهرفروشی.

۶- احیای هسته‌های تاریخی مرکزی شهر از طریق ارتقای کیفیت سکونتی و پیاده مداری و ...

۷- تغییر نظام مالی شهرداری با رهاسازی بودجه شهر از درآمد ناپایدار وابسته به ساخت و ساز.

۸- همکاری و هماهنگی با اداره کل راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی ساختمان در راستای نظارت دقیق بر ساخت و ساز (افزایش کیفیت ساخت و ضوابط مصوب مربوطه)

۹- نوسازی بافت فرسوده ضمن نظارت بر کیفیت ساخت.

۱۰- تهیه طرح‌های ویژه در بافت فرسوده با رویکرد گردشگری.

۱۱- ساماندهی سکونتگاه‌های ناکارآمد و غیررسمی شهرها.

۱۲- ممانعت از گسترش ساخت و ساز در حریم شهرها.

۱۳- بررسی اقدامات صورت پذیرفته در خارج از محدوده و حریم شهرها و تدوین برنامه جامع.

۱۴- ارائه برنامه‌های اجرایی در راستای مناسب‌سازی فضای شهری جهت ناتوانان جسمی و حرکتی.

۱۵- ارائه برنامه و اولویت‌بندی زمانی در راستای احیای فضاهای سبز به منظور افزایش کیفیت زیست‌محیطی.

۱۶- استفاده از ظرفیت‌های توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری در راستای کمک به نظام مالی شهرداری.

۱۷- اخذ عوارض از واحدهای تجاری و اداری و بهره‌برداران معابر شهری و همچنین املاکی که بر اثر اجرای طرح تفصیلی به نحوی منتفع شده و ملک آن‌ها دارای ارزش‌افزوده بالایی گردیده است.

۱۸- تغییر رویه در عقد تفاهم‌نامه با مالکین زمین‌های برخوردار از ارزش‌افزوده از کمیسیون ماده ۵ و یا طرح تفصیلی مانند تعیین اعتبار زمانی مصوبات جهت اجرا به منظور جلوگیری از بورس زمین، اخذ عوارض ویژه بابت تعهدات زمینی، تعهد ساخت و یا مشارکت با شهرداری‌ها در پروژه‌های ناتمام و یا محقق نشده.

۱۹- تغییر در رویه توافقنامه‌های شهرداری در پروژه‌های بزرگ‌مقیاس.

مدیرکل راه و شهرسازی در پایان اظهار کرد: با عنایت به ضرورت و اهمیت موضوع در دستیابی به اهداف توسعه و تحقق طرح‌های مصوب شهری، پیشنهاد می‌گردد هیئتی مرکب از نمایندگان استانداری، شهرداری، اساتید و متخصصین امور و نماینده دستگاه‌های نظارتی و متولی به جهت تدوین برنامه‌های اجرایی سازنده و کارآمد نسبت به تدوین چشم‌انداز و برنامه زمان‌بندی شده برای شهرهای استان اقدام نمایند. در همین راستا این اداره کل، آمادگی خود را به جهت همکاری در راستای تدوین برنامه‌های اجرایی سالانه و پیشبرد اهداف اعلام می‌نماید، مستدعی است عنایت فرموده دستورات عملیاتی لازم جهت تحقق مراتب صدرالذکر را صادر فرمایید.