شناسهٔ خبر: 49805 - سرویس شرکت‌ها

پرهیزکار خبر داد:

با بودجه قطره‌چکانی وضعیت هواشناسی تغییر نمی‌کند/ برای سال ۹۷ فقط ۵۷ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافت

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور از بودجه ۵۷ میلیارد تومانی هواشناسی در سال آینده خبر داد و گفت: مسلما با اعتبارات قطره‌ چکانی مسیر بهبود وضعیت هواشناسی کشور سرعت بالایی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا داود پرهیزکار در مورد وضعیت بودجه‌ای سازمان هواشناسی با بیان اینکه متاسفانه پایه اعتبارات سازمان هواشناسی از گذشته بسیار ناچیز بوده است، اظهارکرد: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای افزایش اعتبارات هواشناسی انجام شده، موفقیت‌های محدودی هم به دست آمده و تغییراتی در وضعیت بودجه هواشناسی صورت گرفته است و بر خلاف خیلی دستگاه‌ها که اعتباراتشان به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد، اعتبارات سازمان هواشناسی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه رشد جزئی هم پیدا کرده است اما واضح است که با بودجه‌های محدود هواشناسی امکان انجام خیلی از پروژه‌ها را نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: تمام امکانات سخت‌افزاری هواشناسی تولید خارج است بنابراین باید این دستگاه‌ها و تجهیزات را با ارز خریداری کنیم و طبیعی است که با نوسان قیمت ارز مشکلاتی برای توان مالی سازمان ایجاد می‌شود چون اعتبارات سازمان هواشناسی ثابت است و این طور نیست که با افزایش قیمت ارز بودجه سازمان بیشتر شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۱ که قیمت دلار چهار برابر شد، باید اعتبارات سازمان هم چهار برابر می‌شد تا بتوانیم توان مالی را حفظ کنیم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در چنین شرایطی طبیعی است که سازمان هواشناسی وضعیت مناسبی به لحاظ اعتبارات نداشته باشد. 

۱۲۰ میلیارد تومان؛ کل بودجه هواشناسی ایران

به گفته پرهیزکار اعتبارات سازمان هواشناسی در سال ۹۶ اعم از عمرانی و هزینه‌ای در کل کشور (ستاد مرکزی به علاوه ۳۱ استان)، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است و از این مبلغ، ۴۰ میلیارد تومان به بودجه عمرانی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه با دلار ۴۰۰۰ تومانی، بودجه سازمان هواشناسی ۳۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، اظهار کرد: بودجه هواشناسی چین سه میلیارد دلار و آمریکا چهار میلیارد دلار است، همچنین اعتبارات هواشناسی ژاپن که یک چهارم کشور ما وسعت دارد؛ ۷۵۰ میلیون دلار است. افزون بر این آلمان ۴۲۰ میلیون دلار به موضوع هواشناسی اختصاص می‌دهد. همه این رقم‌ها نشان می‌دهد که هواشناسی ایران در چه وضعی است.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به اینکه عمده خرید سازمان هواشناسی در حوزه تجهیزات خارجی است و برای خرید آنها باید دلار بپردازیم، گفت: به همین علت سازمان هواشناسی نتوانسته پروژه ای مثل پروژه رادار را که مصوبه ۲۰ سال پیش است؛ تکمیل کند. طی این مصوبه، یک شبکه رادار ۲۴ تایی برای هواشناسی پیش‌بینی شد که تا کنون تنها ۹ رادار راه‌اندازی شده است.

پرهیزکار با اشاره به تجهیزات مورد نیاز برای سازمان هواشناسی اظهار کرد: در حال حاضر هواشناسی به تجهیزات متعدد اعم از سیستم‌های پایش مثل رادار، ایستگاه‌های خودکار و سیستم‌های پردازش مدل‌های هواشناسی مثل سوپرکامپیوتر نیاز دارد. با وجود توسعه خوبی که در سامانه‌­های پردازشی صورت گرفته اما فاصله هواشناسی کشور با هواشناسی‌­های پیشرفته دنیا یک به هزار است. یعنی توان پردازشی کشورهای توسعه یافته هزار برابر ما است و طبیعی است که با اعتبارات قطره‌ چکانی مسیر بهبود وضعیت هواشناسی کشور با سرعت کندی اتفاق می‌افتد.

بودجه هواشناسی در سال ۹۷

رئیس سازمان هواشناسی  در پایان در مورد بودجه سازمان هواشناسی برای سال ۹۷ گفت: برای سال آینده حدود ۵۷ میلیارد تومان بودجه عمرانی مصوب شده است که یک چهارم بودجه درخواستی است.